Forum

Myrer mellem fliser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. maj 2016 kl. 10.32

Uges nyhedsbrev skriver om myrer. Generelt er jeg enig, myrer i haven generer mig ikke.

Men det er altså lodret forkert når I skriver at myrer mellem fliserne ikke gør nogen skade. Vi har om foråret eller forsommeren som regel en del myrer i udestuen, og her bygger de gange under fliserne, bringer sandet op i bunker og underminerer fliserne. Resultat: Fliser der ligger skævt og vipper.

Vi løser problemet uden gift med en kande kogende vand eller to ned mellem fliserne. Kanel har ingen effekt, men måske vores myrer kan lide krydret mad!

1 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2016 kl. 10.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. maj 2016 kl. 11.01

Kogende vand hjælper nu hos os. Vi ser ikke myrerne før næste forår. Det kan godt være at næste års besøgende er myrer fra de dybeste gange, men i al fald reducereres antallet nok til at de ikke graver videre samme år.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter S., 18. maj 2016 kl. 11.12

Hvad med kanel ? - Jeg har hørt at myrerne ikke kan lide det, men jeg har kun haft begrænset succes med at bruge det (sparsomt?)
P.S.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. maj 2016 kl. 17.44

Rigtig godt indslag, det med myrer, i denne uges nyhedsbrev. Forstår man tager kampen op indendørs, men ude i haven er skaden ganske rigtig svært at hidse sig op over.

Alle med have har vel set nogle fliser blive undermineret ved flere års aktivitet på samme sted fra en myrefamilie. Og det er så det! Et par timers arbejde hvert femte år er det værste scenarie jeg kan komme i tanke om.

Op mod den begrænsede skadevirkning skal så holdes de fordele, der er ved myrerne. Sjove og lærerige for børn og barnlige sjæle at studere at studere, fødeemne i det store fødenet og bekæmper forskellige skadedyr og svampesygdomme, bl.a. larver og skurv, som vi alle gerne er foruden.

Læs mere om det sidste her:

okologi.dk/oekologi-og-erhverv/nyheder/2016/02/oekologi-forskning-oekologi-erhverv-nr-582

og her:

videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/skovmyrer-skal-sikre-fremtidens-okologiske-aebler

Der er bare SÅ meget spændende i naturen - tag den med ind i haven, for naturen, den er snart væk derude!!

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. maj 2016 kl. 20.29

Ellers kan man gør som min svoger gjorte han lærte min store datter at æde myre, skovmyre .
Eftersigende skulle de smage af citrus. Hvordan havemyre så smager ved jeg ikke men det kan da være værd at undersøge.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. maj 2016 kl. 21.51

Jeg var engang til et foredrag om overlevelse i vildmarken. Foredraget handlede blandt andet hvad man kunne spise i naturen, og vi fik at vide at myrer kunne bruges til at krydre maden med! Så der er nok noget om snakken. Indtil videre har jeg dog ikke manglet mad, så jeg har ikke gjort forsøget :)

7 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2016 kl. 22.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 19. maj 2016 kl. 9.37

Kære Martin
Det er netop det jeg skriver om i denne uges Havenyt, ja det kan jo være at myrene igennem en årrække kan få fliserne til at vippe, men de undergraver ikke dit hus vel? Du kan nemt reparere deres værk med et par skovlfulde sand og et par timer i solen. Så har du også fået appetit til frokosten. Det jeg skriver er at denne panik over disse små nytte, naturlige, dyr er skinger. Se det hellere i det store billede, for så fylder de heller ikke så meget i sindet. Nyd naturen, den er kommet for at blive.

MFH
Fanny Redaktør

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. maj 2016 kl. 11.27

Man må da også siget at det bliver lettere at holde økofanen højt hvis man bestemmer sig for at myrer ikke gør nogen skade, at mælkebøtter bare er smukke, at skvalderkål er en delikatesse, at grøntsager som er blevet bitre og træede af stress er sundere osv osv.
Udfordringerne opstår faktisk først hvis man gerne vil have en have ;-)

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 19. maj 2016 kl. 11.38

En have uden myrer ? og ja vi holder fanen højt og hvem er det der har bestemt at det er en "have" hvis der ikke er dyr og mælkebøtter? det er så fattigt. Så derfor vil jeg gerne vise at det ikke går ud på at prøve at efterligne et dameblad eller en slotspark. Men at leve med naturen og ikke prøve at tøjle den, så bliver havelivet så meget lettere. -og sjovere.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. maj 2016 kl. 11.51

For mig at se er definitionen på en have netop at der et element af menneskelig kontrol. Ellers har man et naturareal, hvilket kan være udmærket men nogen have er det ikke.

Der kan selvfølgelig være grader af kontrol eller måske rettere "kontrolleret vildskab". Jeg tror de færreste i dag forsøger at udrydde alt ukrudtet, alle myrene, alle bladlusene osv. De fleste tror jeg nu nok ønsker at holde det lidt i skak.

De må være trættende for folk som søger økologiske løsninger at der altid er en eller anden her inde som belærer dem om at de skal lære at spise skvalderkålen, myrerne og nyde synet af mælkebøtter.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 19. maj 2016 kl. 15.46

Hvor sjovt Claus, det er da netop ikke at være belærende at sige at man selv kan vælge.
Jeg har en have, men der er meget der er vildt i den. Der er også en masse der ikke er. Der hvor den ikke er vild, kæmper jeg også med både det ene og det andet. Men jeg bruger ikke min tid, eller energi på hverken myrer eller mælkebøtter- men du er så velkommen, også til at vælge grad af vildskab.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 5. august 2017 kl. 3.45

Myrer hader fint og tørret strandsand. De har ingen lommer så de kan ikke håndtere det.
Når du så ser at myrer med vinger kommer op af hullet så ved du, at de er klar til at forlade boet. Og du har vundet.

Se beskrivelsen på
byggeri.dk/tip/view_tip.asp?id=218

Hocus Pocus. Den ultimative løsning.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. august 2017 kl. 7.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. august 2017 kl. 9.12

"Når du så ser at myrer med vinger kommer op af hullet så ved du, at de er klar til at forlade boet. Og du har vundet."
At myrerne flyver er ikke tegn på, at myrerne nedlægger det gamle bo. Det er tegn på, at de har kræfter at bygge endnu et bo.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 7. august 2017 kl. 8.40

Behøver ikke at svare.
Man kan observere at metoden bekæmper myrerne og at de forsvinder. Hocus Pocus.

17 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.13

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Cillesen, 19. juli 2020 kl. 12.18

Myrer i havne er helt fint, men når de kommer indenfro er det knap så sjovt. Hvad gør i andre for at få bugt med myrerne indendørs? Er der er godt husmorråd?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. juli 2020 kl. 23.18

Er billig, men næppe økologisk metode er at bruge kogende vand, hvis man vil aflive dem, men almindelig kold vand kan i nogle tilfælde få dem til at flygte væk.
Ellers har jeg, når de er på vingerne, brugt en støvsuger og her suget de dronninger /myrer med vinger op efterhånden som de viste sig.

Det er kommet et nyt middel, der kaldes "myrevand" og som består af jord eller ler opslemmet i vand, som hældes direkte ned i deres gange. Jeg har intet erfaring med dette middel og ville umiddelbart tro at det ingen virkning havde, da myrerne blot graver nye gange. Ellers kan man også bruge diatome jord, som blot udtørre insekterne. Dette drysses i gangene og i nærheden af boet.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. juli 2020 kl. 10.04

@Myrer flytter hvis jord el. grus bliver vådt.
Hæld vand på stedet hvor deres gange/bo er og så får de travlt med at flytte. En imponerende aktivitet og imponerende skue.
Problemet med myrer indendørs, kan jeg ikke rigtig se hvordan opstår på anden måde, end de kommer ind udefra og forlader det indendørs miljø igen, når de har fået hvad de kom efter.

Så det er også her først og fremmest udendørsbekæmpelse.
Hos mig er det som om myrer har det som bl.a. rotter, nøgensnegle og mange andre dyr har det, og sender "spejdere" ud.
De ligger en eller anden form for spor - duft, slim m.v. - og kommer myren tilbage med noget der kan bruges, kendes vejen til spisekammeret.
Kommer den ikke tilbage, er det ikke det vej man skal gå.

Det er min erfaring, at ligeså effektivt og vigtigt det er at vande myrernes opholdssted, ligeså vigtigt er det at vaske deres ruter væk.
Jeg er ikke helt sikker på, at almindeligt rent vand er tilstrækkeligt selvom jeg har haft nok i det.
Der er eksempler på myrekolonier i jorden - uvist af hvilken grund - har ruter over tag, skorstene m.v. og anvender dem år efter år.
Så enten sender de hvert år spejdere ud, som opretter ruterne og ellers er det sporene som er istand til at modstå regn og slud.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. juli 2020 kl. 13.03

Kanel kan ødelægge myrenes duftspor, så spejdermyrenes spor er forgæves.

Jeg siger nu ikke noget, vi har nogen meget små sorte myrer indendørs, og de har just ladet flyvemyrene gå fri. Så jeg har haft et par vinduer åbne. Hvis jeg støvsuger dem op, lugter de stærkt af grannåle.

De går ikke i madvarer, så de generer mig sådan set ikke, selvom de må leve i murstensvæggene.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Myrer mellem fliser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Myrer mellem fliser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider