Forum

Persille i blomst er giftig

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2022 kl. 9.28

Vidste du at persille i blomst er giftig? Både blade og blomster indeholder giften AVIOL. UD med planterne, medmindre du vil høste frøene!

Ps. Jeg har ikke mulighed for at vælge kategori. Det samme gælder for Arkiv. Er der andre, der oplever det?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. juli 2022 kl. 19.04

Det er da lidt af en påstand, som du der kommer med Ingeborg!
Den vil jeg da gerne have underbygget med en relevant dokumentation ... Kan du det?
Mvh James

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. juli 2022 kl. 19.36

Jeg plejer at lægge lavendelafklip ud mellem mine jordbærplanter, i stedet for halm, som jeg ikke har adgang til. I år rakte lavendelafklippet ikke til alle jordbærplanterne, og derfor fik det sidste jordbærbed persilleafklip, altså sidste års persilleplanter, som var gået i frø. Persille kunne i hvert fald ikke gøre skade, tænkte jeg, eftersom persille jo er spiseligt.

Persilleafklippet udfyldte fint funktionen, som er at undgå, at jordbærrene bliver fyldt med jord, men forbliver tørre og pæne.

Jordbærrene smagte godt, og jeg ved ikke af, at de har været udsat for gift. Bagefter røg den gamle persille på komposten.

UD med persillen, skriver du, Ingeborg Hansen. Må den ikke engang komme på komposten?

M.v.h.
Doris Møller

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juli 2022 kl. 20.25

Det har været oppe før:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/krydderurter/4337.html

Min storebror sagde, da jeg var barn at jeg fik hul i maven hvis jeg spiste tyggegummiet.... jeg venter stadig ;)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2022 kl. 20.26

Et Citat fra Garten.net
"Wenn Petersilie blüht, ist die Erntezeit vorbei
Anders als viele andere Würzpflanzen ist Petersilie nach der Blüte nicht mehr genießbar. Schuld ist der hohe Anteil an giftigem Apiol und die hohe Konzentration an ätherischen Ölen, die die Blätter vergiftet. Sobald die Pflanzen geblüht haben, werden sie ausgerissen.".
Desuden et link til en anden hjemmeside.
www.watson.ch/leben/food/144397763-petersilie-vorsicht-wann-du-das-kuechenkraut-nicht-mehr-essen-solltest
Ingeborg

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2022 kl. 20.31

@Anne Demant ...... du henviser til en artikel fra 2004. Mon vi ikke er blevet klogere siden?

@Doris
Du spiser vel ikke din kompost? Der er sikkert mange andre giftige planter der ryger på komposten. Fingerbøl = Digitalis for eksempel.
Ingeborg

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juli 2022 kl. 21.41

næ, det ser ikke sådan ud.
Persille er en gammel lægeplante, den indeholder en del apiol, der er dog mest i den bredbladede. det er der så også når den ikke blomstrer. Der sker det ved blomstring at en del trækkes fra bladene op til frøene.
Selleri indeholder også apiole
Ganske rigtig er der engang en der døde efter at have spist en masse persillefrø, sådan gjorde man engang hvis man ønskede at abortere. Ikke altid med ønsket effekt, der skal meget til.
Alligevel fraråder man gravide at holde igen med persilleforbruget, eller har ihvertfald gjort, det skyldes også mest jordbakterier.

Der er masser af langt mere farlige planter i haven, og på giftlinjen kan man se billeder af og læse beskrivelsen af disse planter.
Vi brugte giftlinjen da jeg havde skadestuevagter, og er planten ikke der, så kan man roligt lave sovs og fylde kyllingen med den.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2022 kl. 22.00

@ Anne Demant
Det er jo kun på blomstringsstadiet man ikke skal spise hverken blade eller blomster. Vi elsker persille i min familie indtil den blomstrer! Derfor sår vi nyt hvert år., med mere eller mindre held!

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. juli 2022 kl. 22.08

Mon ikke, at de på Giftlinjen ville advare om, at blomsterne persille var giftig, - HVIS det virkelig var tilfældet ...? Det tror, at jeg de ville gøre.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2022 kl. 22.36

For at undgå misforståelser vedr. persille, som er et ypperligt krydderi indtil det blomstrer, redegøres der i dette link for en masse gode egenskaber og dens anvendelse som lægeurt gennem mange århundreder. Jeg håber at Google kan oversætte uden for meget volapyk. Ved for megen volapyk plejer jeg at anbefale oversættelse til engelsk og måske derfra til dansk.
www.zentrum-der-gesundheit.de/ernaehrung/lebensmittel/kraeuter/petersilie

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juli 2022 kl. 22.55

Ja, men så klipper man blomsterstilken af og æder videre.
Det ligner ikke noget, synes jeg, at klaske sådan noget op herinde, det skaber let unødig ængstelse.
Desuden er persille, groning, udseende og brug både til madlavning og naturmedicin, udmærket beskrevet på dansksprogede sider.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2022 kl. 23.13

@ Anne Demant
Velbekomme!

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2022 kl. 10.57

Jeg har nu rettet henvendelse til Giftlinjen og bedt dem kigge på persillen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Persille i blomst er giftig«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Persille i blomst er giftig

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider