Forum

Morgenfruer – hvad er galt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 30. august 2005 kl. 22.01

Mine Morgenfruer er i den seneste tid begyndt at se dårlige ud. De har fået ligesom et hvidt lag på bladende – ligner næsten fint kalk/mel. De er også begyndt at visne noget nedefra. Jeg synes jo, at man burde ku'' ha'' Morgenfruer noget længere. Er der mon nogen, som ved hvad der er galt, og hvad jeg evt. kan gøre?

På forhånd TAK

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 31. august 2005 kl. 10.15

Hej Lars.

Dine morgenfruer har sandsynligvis fået meldug.

MVH
Karin

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Gredal Hansen, 15. oktober 2005 kl. 0.00

Jeg elsker Morgenfruer,mine har også meldug,mener det er grundet for tørt,kan jo ikke gå og vande alt,vand er dyrt. M:V H.else.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. januar 2006 kl. 18.22

Måske er det hverkan kalk/mel, meldug men melkalk (hydraulisk kalk). Undskyld. hans åge

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. januar 2006 kl. 11.12

Det er frygtelig ærgerligt at morgenfruer får meldug, når de står alllerflottest. Men betragt det i stedet for som en påmindelse om at morgenfruer kan skæres tilbage. De skal skæres kraftigt tilbage, så alle de angrebne "grene" på planten skæres væk. Der kommer så nye skud, og de vil som regel være uden meldug og blomstre hele efteråret.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 11. januar 2006 kl. 19.16

TAK Karna Maj :-)

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 14. januar 2006 kl. 15.25

De sidste 3 år har jeg taget frø fra morgenfruer hos min svigermor. Dem har jeg spredt ud på jorden under buske og træer i kanten af haven, hvor jeg gerne vil have lidt farve op mod alt det grønne. De spirer bare ikke. Jeg har også prøvet at forspire frø om foråret og plantet dem ud på de nævnte steder og DE har stået fint hele sommeren, men frøene derfra er heller ikke spiret.

Jeg kan se hos min svigermor at de kan spire i rent lerjord, nærmest som ukrudt, og det var også meningen at de skulle have lov til det her hos mig, men der sker ikke rigtig noget.

Nogen idé om hvorfor?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 15. januar 2006 kl. 13.21

Hej.

Måske spiser fuglene dine frø inden de når at spire. Har du flere fugle end din svigermor?

Hilsen
Hanne

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 16. januar 2006 kl. 12.13

Hej Hanne

tak for dit svar. Jeg har tænkt på det samme, men det er ret store portioner jeg har spredt ad gangen. Jeg har samlet frø i 2 kg's havregrynsposer og de har været fyldt halvt op, så risikoen for at fuglene har taget ALLE frø er ikke så stor, skulle jeg mene.

Jeg tænker mere på om frøene skulle være spredt om foråret istedet, om jeg skulle ha udsat dem for kulde og frost inden?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. januar 2006 kl. 19.54

Hvorfor annoncere havenyt: I DAG når det er lang tid tidligere?

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 17. januar 2006 kl. 12.20

Hej Hans Åge
Hvis du læser overskriften, står der:
SENESTE INDLÆG
Det er derfor der står I DAG, fordi det er I DAG der er svaret på indlægget. Det har ikke noget at gøre med, hvornår indlægget er oprettet.

Dermed er du også fri for at kigge alle indlæg igennem, for at se om der er nye svar. Det ser du på forsiden med det samme. Smart!

Jeg kan iøvrigt se at du svarede på indlægget I GÅR :-)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. januar 2006 kl. 14.47

HEJ WINNIE

JEG SYNES IKKE DET ER SÆRLIGT SMART AT DET KAN MISFORSTÅS, NÅR JEG IKKE HAR SAMME ORDBOG SOM DIG. TAK FOR'T

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. januar 2006 kl. 14.55

JEG BLIVER MEGET GLAD, HVIS NOGEN KAN OPLYSE HVORDAN REGNORM KAN OPFORMERES – HVIS DE KAN. DET KAN NÆSTEN UENDELIGT MEGET ANDET. HÅP

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. januar 2006 kl. 15.22

Kære Hans Åge

Du har mange morsomme indlæg, men af og til kører du totalt af sporet, og vi er jo altså nogle, som gerne vil køre en faglig debat. Vil du ikke godt holde dig til emnet. Hvis du skulle have glemt det, så er det morgenfruer, og mere specifikt meldug og problemer med spiring.

Med venlig
Karna Maj, redaktør

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sille, 10. februar 2006 kl. 20.19

Ja, det har sansynelig vis meldug.

///-Sille

Nyt svar til emnet »Morgenfruer – hvad er galt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Morgenfruer – hvad er galt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider