Forum

Have bassin (folie)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Gjaldbæk, 1. maj 2003 kl. 20.59

Hej

Jeg skal til at lave havebassing.

Er der nogle der kan være mig behjælpsom med hvilken folie jeg skal vælg?

Venlig hilsen
Gitte

1 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Rasmussen, 29. februar 2004 kl. 11.40

Jeg søger en eller anden form for overdækning så børn ikke kan falde i
bassinet

2 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. marts 2004 kl. 7.56

OVERDÆKNING Måske er det værd at overveje om tingene passer sammen -børn og havedam, eller om dammen, og drømmen om samme, ikke kan vente et par år til børnene er store nok? Det vil skæmme basinnet, haven og i værste fald genere fuglelivet med overdækning, der jo skal være så stærk at et barn kan kravle derud uden at tynge overdækningen ned og ligge hjælpeløs midst på. Det er almindeligt brugt at opsætte et hegn. Mindre børn og vand skal aldrig lades alene!

3 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 31. maj 2004 kl. 22.32

Hej med jer derude.

Jeg har lavet et bassin på ca 8000 litter, der er købt filter og punpe samt uv lys på Vallensbækvej,
Kan nogen fortælle mig hvorfor vandet ikke er klart, hvor mange dageskal det køre ført drt bliver klart, der er fisk i guld og kio.

Håber at høre fra jer.

MVH Claus

4 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 1. juni 2004 kl. 7.48

Vandet skal stå i hvert fald en uge med planter og grus i bunden før du begynder at putte fisk i, ellers bliver fiskene syge fordi de ikke kan tåele rent vand fra hanen. Nå du så putter fiskene i, bør vandet være klart, da evt. urenheder som filteret ikke kan tage bør være faldet til bunds.

Men hvor kraftigt er dit filter? Hvis det er for kraftigt, kan det godt hvirvle alt for meget snavs op, så vandet ikke er klart.

Dit UV-lys kan også være grunden til, at det ser snavset ud, og det kan du nok ikke undgå, vandet bliver aldrig helt klart i det lys.

5 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik, 15. juni 2004 kl. 18.08

Vi har lagt et 8mm galvaniseret støbenet over Dammen. 8mm. støbenet kan bære sig frit på 2.5m. Hvis du har fason på dit bassin får du klippet nettet så det passer til bassinfasonen. Blomster vokser igennem, og blæsten vælter ikke planterne. Katte og fugle har ikke så let til at tage for sig af retterne, Selvfølgelig kan alt lade sig gøre, men det du ønsker, er at sidde stille medens børnene leger ved og med bassinvandet.

Vi har i alle tilfælde fået ro i sindet når der kommer besøg. Du kan selvfølgelig også – i nattetimerne – tilslutte/sætte strøm til et lille el.hegn der er forbundet til nettet, så du kan have dine
fisk for dig selv. PS Harald Nyborg kan levere.

6 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik, 15. juni 2004 kl. 18.16

Gitte lad være med at købe for billigt.

Jeg kan anbefale et firma der har varen
SARNAFIL du kan finde det på nettet under tagdug

7 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Skæffergaard, 23. september 2004 kl. 23.15

Hej Claus.

Hvor stor er it filter, hvor mange liter kan det rense. Hvis det kan rense 8000 liter skal du regne med at det er rense effkten uden fisk. Gang gerne ydelsen med 3. Særligt når du har koi karper i.

8 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 30. maj 2005 kl. 17.18

Hej, vi har et lille havebassin, uden fisk. (Ikke dybt nok) Der er begyndt at komme mange myggelarver i, hvordan får vi dem væk? Det er for at undgå, at der kommer ekstra mange myg i haven! Eller er det bare noget pjat – skal vi lade det være?

9 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Koitosserne, 4. oktober 2005 kl. 16.17

Hej Alle havedamsinteresseret:
Hvis nogen skulle være interesseret så er der kommet et nyt gratis forum omkring havedam og japanske koikarper. Det er gratis og for alle og man kan hente inspiration og søge hjælp både til opbygning at havedam og mht. sygdom hos sine fisk. Vi synes det er rigtig godt. Adressen er : www.KOIDANMARK.dk. Hilsen Koitosserne

10 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Koitosserne, 4. oktober 2005 kl. 16.18

Hej Alle havedamsinteresserede:
Hvis nogen skulle være interesseret så er der kommet et nyt gratis forum omkring havedam og japanske koikarper. Det er gratis og for alle og man kan hente inspiration og søge hjælp både til opbygning at havedam og mht. sygdom hos sine fisk. Vi synes det er rigtig godt. Adressen er : www.KOIDANMARK.dk. Hilsen Koitosserne

11 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Schmidt, 6. november 2005 kl. 19.08

Jeg har selv lige lavet en dam på 5000 l og jeg brugte pvc folie 0,5 mm det vil jeg anbefale dig det er godt og kan købes for penge

12 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 5. december 2005 kl. 17.14

Goddag bassin entusiaster.

Jeg har hørt at hvis man skal rense sit bassin, at man i stedet for at stå med et net på en pind, og ikke kan nå det hele alligevel, for til sidst at falde i bassinet. Så skal man dryppe noget vel ud i bassinet så vil alt skidt drive ud i kanten hvor det let kan fjernes. Er dette overstående sagn rigtigt eller dræber jeg samtlige fisk i bassinet? Jeg mangler lidt incitament så vær venlig at hjælpe mig! hilsen våd bassin renser.

13 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annitta Hansen, 19. maj 2006 kl. 20.35

Vi har et stort 1000 liter træ kar med guldfisk i vores gårdhave. Desværre har vi fået problemer med katte som sidder oppe på kanten og fisker! Vi kan selvfølgelig lægge net over hele karet, men da vi ikke har problemer med fiskehajren har vi mere lyst til en løsning kanten rundt så det gør det svært/umuligt at fiske. Er der nogen der har en ide'.

14 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 20. maj 2006 kl. 1.51

Goddag fellow bassin ejer.

Øhm må jeg foreslå et hegn eller stakit.

15 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. maj 2006 kl. 19.19

Hej Mads
Hvordan er det gået med at få renset bassinet? Blev du våd igen i år eller har du fundet en løsning som du vil dele med os andre?

Du har vel ikke dryppet ''Vel'' i bassinet?

16 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 22. maj 2006 kl. 11.05

Nej ikke endnu, men renset det på gamledags facon. kun lidt våde strømper ;)
Jeg mener at jeg engang så "vel ideen" udført i det have program med Puk Elgård.

17 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 22. maj 2006 kl. 11.06

Nej ikke endnu, men renset det på gamledags facon. kun lidt våde strømper ;)
Jeg mener at jeg engang så "vel ideen" udført i det have program med Puk Elgård.

18 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 9. juli 2006 kl. 18.33

Hej gitte.

husk filt under folie og køb ikke det billigste du kan finde.

kvaliteten er derefter... ;-)

19 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Silas Overgaard, 30. april 2007 kl. 20.41

Hej.

Jeg har lige modtaget et brugt uvlys filter, men syns ingen hjælp det har gjort. jeg er lidt i tvivl om man kan se uv lyset, i pæren. den bliver hverken varm eller noget. er der nogle der har erfaring med det?

20 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 20. maj 2007 kl. 14.30

Hej til Jer herinde.

Har i nogen gode råd, mht indkøb og tilbehør af bassing? hvor dyb skal det være for at fiskene kan overleve vinteren

Jeg har en meget lille have.

Skal hullet isuleres for vinterkulden.

Vil meget gerne også have haletusser

Hvordan skal man gøre det rent og hvor tit

Håber i kan give mig gode råd, da jeg er meget grøn, på dette område, men er nysgeri

Mvh. Stine

21 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Erichsen, 27. maj 2007 kl. 10.24

Hej,
Vi er godt igang med at etablere et lille vandløb og havebassin. Vi har gummifolie i vandløbet og har efterfølgende lagt småsten men: Stenene glider og der skal så mange til, at vandet kommer for højt op og ud over kanten.

Har nogen erfaringer med at lave egen stenfolie; altså smøre noget klister på folien som småstenene kan sidde fast i?

Vi er interesseret i "klister" som ikke vil skade de fisk, som gerne snart skal svømme i bassinet.

22 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Christoffersen, 9. juni 2007 kl. 22.17

Hej vi har fået nyt hus med et havebassin – det er meget fint, men hvordan sikrer vi, at ungerne ikke falder i!

Jeg har hørt, at støbenet kan passes til

hilsen jane

23 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 22. juni 2007 kl. 9.59

Hej alle
lige et spare råd.

Hvis I skal have ny pære til jeres UV anlæg så prøv at købe den hos Louis Poulsen / lemvig Muller vi sparede ca. 150,– på en pære. De er bare hammerdyre i havecentre og bassin forhandlere.

Dorte

24 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne, 8. juli 2007 kl. 20.13

Hej alle
hvordan behandler jeg bedst svampeangreb på mine guldfisk i havedammen, jeg har for 1 mrd siden behandlet med vitakraft/antimaladin uden held, men det fortsætte tilsydenladende.

hilsen sanne

25 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Krumbæk, 28. januar 2008 kl. 11.16

Hej Alle

Jeg har et havebassin hvor der er en del guld fisk...

Jeg står for at skulle nedlægge det er der nogle der står og mangler nogle fisk for så vil jeg gerne sælge dem.

Med venlig hilsen
John Krumbæk

26 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 19. marts 2008 kl. 8.19

Hej John,

Jeg vil gerne hjælpe dig af med dine fisk :-)

40 33 84 95

27 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Og Tony, 9. maj 2008 kl. 16.56

Vi skal have anlagt en lille sø i haven men er i tvivl om hvor dybt brønden til fiskene skal være så de kan overvintre. Kan nogle mon hjælpe?

Med venlig hilsen Mette og Tony

28 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 9. maj 2008 kl. 19.04

Er den 80–100 cm på dybeste sted, klarer de sig fint :-)
held og lykke

29 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn, 12. maj 2008 kl. 15.11

Vi har et havebassin bestående af et nedgravet 400 l badekar med en oval beton/sten flade rundt om.

Da vi flyttede ind i 96 var der planter og vi havde også guldfisk gående i 4–5 år.

De gravede sig ned i dynnet om vinteren.

Det kørte uden filter. Og vi fyldte jævnligt fordampningen op.

Vi har ikke brugt det i mange år men nu har vi renset det helt op og vil germne prøve igen.

Er det ikke bare at komme 10 cm akvariegrus i bunden plante lidt vandplanter og putte fisk i efter en uge? Eller er der andet vi skal være opmærksomme på!?

30 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Og Tony, 12. maj 2008 kl. 22.50

Tak for hjælpen Dorte

Venlig hilsen Tony og Mette

31 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne, 15. maj 2008 kl. 16.13

Er der nogle der har koi ell. karper til salg til en rimelig pris, så kunne jeg måske være intereseret.

hilsen sanne, ringsted

32 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Opstrup, 10. juni 2008 kl. 23.10

Er der nogen som ved hvordan man kommer af med flydealger (grøn vand) og er der nogen der har forstand på hårdt vand, altså i søen

mvh Gert, Holstebro

33 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Roland Svensson, 2. juli 2008 kl. 13.15

Hej Bassing folie 4*8M Til salg ny pris 2300kr. Din pris 1800kr 20års garanti aldrig brugt

34 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebrine Hansen, 4. august 2008 kl. 15.07

Hej.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg regner ud, hvor meget vand der i bassinet? (Vores bassin er "banan-formet"). Vi har ikke selv anlagt det og ved kun at det har forskellige dybder, men ikke hvilke.

Jeg spørger fordi jeg vil købe ny pumpe og filter med videre. Lige nu har vi kun en pumpe kørende der filtrere gennem lava-sten og det er ikke nær nok.

Er der nogen, der kan råde os til, hvad der ville være en god idé at købe af filter, pumpe osv.?

35 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Opstrup, 4. august 2008 kl. 18.23

Den nemmeste måde til måling er at bruge en haveslange du skal have længde og bredde også selvom søen er bananformet, man køber det folie der er nærmest egne mål
men slangen skal være fyldt med vand da den ellers ikke vil dykke under vandet, sat en prob i hver ende man markerer på slangen feks meter striber, men nu hvor i skal have nyt folie ville det så ikke være en god ide og lave en ny og måske dybere sø. jo større den er jo nemmere er det at holde ren

36 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan, 17. november 2008 kl. 20.51

Hej.

Jeg kan fortælle dig, det skal køre uafbrudt ca 8–10 dage, så kan du se en betydeligforskel. Det er også af betydning hvor overflade du har på dammen m.m.

37 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Mostel, 15. februar 2010 kl. 23.04

Hej.
noget i kan bruge er fliseklæb, det kan i bare smørre ud på folien når i har renset den af, så kan i dekorerer den lige så tosset i vil, så længe i ikke træder direkte på den.
hilsen René

38 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Mostel, 15. februar 2010 kl. 23.17

Hej.
der findes formler til at regne det ud, rent matematisk det kræver en masse målen ud og alt muligt, men .. som du skriver, at du kigger efter pumpe og filter, regner jeg med at du har besluttet dig, hvis det er tilfældet så var det måske en god ide at tømme og rense bassinet, inden du sætter dit nye udstyr til og hvis det er tilfældet, så kunne du jo fylde bassinet inden du går ud og køber noget nyt, så er det jo bare at holde øje med vandmåleren så ved du nøjagtigt hvor meget vand der er i bassinet og hvad du skal købe.
det er en idiotsikker måde som jeg selv brugte.
hilsen René

39 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Pedersen, 5. april 2010 kl. 9.18

God ide hvad gør i så om vinteren, med fiskene?
er der pumpe i karet? hvor kan man købe så stort et kar?
har du et billed af det?

40 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Lund, Koiimport DK, 18. juni 2010 kl. 22.55

Hej Gitte

på vores hjemmeside findes der en beregner til både folie størrelse og til en ca. vurdering af antal liter i en havedam

Herunder er der et link til siden

koiimport.dk/group.asp?group=813

Håber det kan hjælpe lidt videre

Mvh
Klaus, Koiimport DK

www.koiimport.dk

41 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marck Højklint Poulsen, 13. august 2015 kl. 19.14

Hej alle sammen. Har lige gravet en Dam på ca 5000 liter. Hvor meget m2 pvc folie skal jeg bruge til det. L 3.20 b 1.95 d 1,25 det går i ryk ned på 30 cm og 15 ud ca. Håber i kan hjælpe.

42 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2015 kl. 19.43

7,00 x 6,10 = 42,7 M2

hvis den beregner der henvises til i indlægget lige over dit eget regner rigtigt :)

43 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marck Højklint Poulsen, 13. august 2015 kl. 19.47

Så der skal bruge 42,7 m2 ?

44 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2015 kl. 20.59

Mark, jeg aner det ikke :)
Så bare den beregner i indlægget lige over dit.

45 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. august 2015 kl. 12.12

Min hovedregning siger 7,0*4,8=34m2
(Længde + 2*højde+overlæg)*(bredde + 2*højde+overlæg)

Nyt svar til emnet »Have bassin (folie)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Have bassin (folie)

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider