Forum

Belægning på fliserne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann Zachariasen, 11. januar 2007 kl. 21.13

Vi har for ca. 5 år siden anlagt ny flisebelægning i haven samt havegange, der er imidlertid fremkommet nogle pletter – lidt lyse i det – kan det være en form for en svamp – og hvordan bekæmper vi den?

Tak for gode svar
Venlig hilsen
Ann Zachariasen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. januar 2007 kl. 14.02

Det er noget lav af en slags (ligesom rensdyrlav) og det kommer p.g.a. det milde vejr. Jeg fik mine rene ved at strø et godt lag sand på fliserne, som jeg så gik og fejede rundt på. Det blev helt rene, men desværre holder det kun til næste vinter igen.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 13. januar 2007 kl. 14.34

Betonfliser:
Men gør det egentlig så meget, at der kommer lidt venlig natur-look på ens betonfliser?

Det er naturligvis smag og behag.

Men disse betonflader i ens have kan ofte gøres lidt mere venlige og naturlige, når f.eks. lav og mos får lov til at vokse på og imellem fliserne. mere miljø-venligt. Og som Helle nævner – selv om man fjerner lav og mos, så kommer det jo hurtigt igen.

Peter

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. januar 2007 kl. 9.48

Et lille fif fra flisemanden hvis man absolut vil undgå patina på ens terasse: Et tyndt lag flisesand inden vinter og fej det væk til foråret, som Helle beskriver. Det holder de fleste lav og alger væk uden kemi og terassen skridsikker om vinteren.

Og fuglene sætter megen pris på de store sandskorn til deres kråse, så de kan kværne frøene,vi fodrer dem med.

Man bruger jo ikke mere grus på vejene, men salt.

Hilsen Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. januar 2007 kl. 19.44

Ja -poesi går aldrig af mode.

Med de måske nye " tider " kan det tænkes, at vi ikke længere behøver NaCl p.g.a. den globale opvarmning? til vores frosne vejbaner.

Respekt
Lilium

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. januar 2007 kl. 22.30

Patina eller ej, jeg fjerner det med højtryksrenseren. Mest fordi fliserne bliver glatte i fugtigt vejr, men jeg synes altså heller ikke det er pænt at se på.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.M. Olesen, 7. marts 2007 kl. 11.58

Ja, man kan da se, at smag og behag er forskellig. Jeg har i sommer lagt gamle fliser i små gange. Gamle, fordi, de er meget kønnere end de nye "ensfarvede".

Og jeg har ikke tænkt mig at skaffe begroningen væk. Kun på tilgangen til døren, så gæster ikke glider på vej til hoveddøren.

Nyt svar til emnet »Belægning på fliserne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Belægning på fliserne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider