Forum

Problematisk bøgehæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Dandanell, 8. juli 2003 kl. 21.39

Vanskelig bøgehæk.

Jeg har for godt 5 år siden plantet bøgehæk.

Hækken vil kun gro pletvis.

Hækken er på ca. 500 planter.

Efter et år var over 100 gået ud.

De efterfølgende år har jeg skiftet mellem 25 og 50 pr. år.

Enkelte planter er oppe i 1,8 m og andre er helt nyplantet.

Der har i år været ca. 10 planter i rimelig størrelse hvor barken ligesom er revnet og rådnet med død plante til følge.

Jorden er en ny udstykning i gammel landbrugsjord, der er mellem 0,4 og 1,0 m muld, mest hvor overskudsmuld fra byggeriet er skubbet ud for at jævne terrænet. Det er der hvor der er mest muld, at hækken gror dårligst.

Hvad går galt?

Med venlig hilsen

Peter Dandanell

1 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juli 2003 kl. 6.49

Jeg tror, at jorden lider af traktose, dvs. sammenpresset jord efter entreprenørmaskiner. Bøg er sårbar som lille, dels overfor udtørring, dels overfor våd og tung jord. Det er ikke ualmindeligt med følgeskader som barkrevner, svamp, bøgebladlus og udgåede planter under sådanne forhold.

Jeg tænker, at jorden ikke er drænet tiltrækkeligt i rodzonen, og at hækplanternes rødder har svært ved at få luft og plads til at udvikle síg. Selv om jorden på byggegrunde grubes inden plantning, altså løsnes i dybden, optræder den slags skader ofte. Men også, hvor nylagt, fugtig jord har været udsat for trafik efterfølgende, kan traktose opstå.

Løsningen er, at få løsnet jorden de steder, hvor problemerne er, få løsnet i dybden med greb og måske skabe en rende eller nogle huller, hvor jorden er fugtigst så overskydende vand drænes. Det er ikke ualmindeligt at vand samler sig i den rende, der oprindelig blev gravet til hækken inden plantning. Men du skal passe på ikke at beskadige planternes rødder. Dét kan være en lidt vanskelig opgave. Når du planter nyt, er det en god idé at tilføre ny jord og drysse lidt bøgesmuld fra skoven i plantehullet, efter løsningen og tilførsel af ny, frisk jord. Herved tilføres jorden noget af den mikroflora, planterne har brug for. Husk at vente med at etablere nye bøgeplanter til efter 15 november; bøg er lidt længe om at afmodne om efteråret.

2 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. januar 2006 kl. 15.20

I ENDEN AF MIN HAVE STÅR EN RET GAMMEL TJØRNEHÆK. MOD SYD, HVOR SELVFØLGELIGT DET MEST SOLLYS KOMMER FRA. DE ÅR JEG HAR BOET HER HAR DER IKKE BOET "HAVEFOLK". HÆKKEN ER DÅRLIGT NOK BLEVET KLIPPET OH BESTEMT IKKE SOM DER FORESKRIVES; PYRAMIDEFORMET. DEN NUVÆRENDE EJER TALTE JEG MED OM DET OG DEN ER NU KLIPPET LÆNGERE IND OG ER MERE TÆT – FOROVEN. FORNEDEN ER DEN BAR OG GENNEMKIGGELIGT.

SELV OM TJØRNEHÆK KAN KLIPPES HELT NED VIL DET VÆRE BEDRE OM DET NEDERSTE STYKKE KAN REDDES PÅ EN ANDEN MÅDE. HVORDAN?

3 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. januar 2006 kl. 13.18

Hvad angår tjørnehæk kan du roligt klippe den ret kraftigt tilbage, da den bryder igen. Tjørn er desværre næsten umulig at holde pyramideformet, da den sætter 30 cm lange skud på ingen tid.

Hvad angår bøg vil jeg være meget forsigtig med at klippe den hårdt tilbage. Hvis den er blevet for bred kan man klippe den ene side det ene år og så klippe den anden side tilbage året efter-det plejer at gå godt. Hvad angår barkskaderne skyldes det en svampelidelse, som kan få ret store grene til at gå ud, men som dog sjældent slår planterne ihjel, så den skal du ikke bekymre dig om.

Som tidligere nævnt i en af besvarelserne tror jeg også på at din jord måske ikke er helt velegnet til bøg, men der skulle da være nok planter til at det kan blive en hæk med tiden. Jeg er dog en lille smule bekymret over at du lader den blive 1.80 på 5 år. I så fald vil den aldrig blive rigtig tæt forneden, men komme til at ligne en balletdanserinde med tiden.

John

4 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. januar 2006 kl. 18.21

Det er klart John at tjørn kan klippes/bekæret helt ned, men kan gennemsigtigheden beskæres på en bedre måde, hvis det foregår lidt mere gelinde? håp

5 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. januar 2006 kl. 19.45

Forklar dig nærmere!

john

6 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. januar 2006 kl. 21.07

Javel John. Når en hæk ikke er helt tæt kan man se igennem den og det er vel derfor de fleste have ejere indkranser sig – for privatlivets fred.

Gelinde (?) står i ordbogen som; udtryk for noget som foregår roligt og varsomt, ok.

Ellers spør'du bare igen. håp

7 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. februar 2006 kl. 20.50

Hvis man ønsker privatliv flytter man på landet og planter en tjørnehæk-så har man da fred hvis man gider klippe hæk 2–3 gange på en sæson.

Hvis man er rig planter man en søjletaks -så har man både fred for naboer og hækklipperi i 20–30 år.

Hvad angår bøg skal man være over den i ungdommen for at holde den flot forneden-d.v.s. man skal klippe den i toppen og i siderne 2–3 gange på en sæson.

Hvis man vil være fri for både hækklipperi og naboer flytter man på en ø eller køber en lejlighed i København med penthouseudsigt-men hvem har råd til det?

john

8 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 5. februar 2006 kl. 12.48

Hej John L.

Råd eller ikke råd. Min erfaring med bøgehække er, at den er nem at holde i fin form året rundt med blot én klipning. Den foretager jeg sidst i juli eller først i august.

Venlig hilsen, Knud

9 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. februar 2006 kl. 20.13

Bøgehæk (/ hæk)
– skal først klippes i toppen når den ønskede højde (180 cm.) nås, men selvføgeligt klippes i siderne, PYRAMIDEFORMET for at blive tæt. En alm. bøg beholder bladene, visne, til de nye kommer frem og jo mere man klipper den på siderne jo tættere – og mere forgrenet bliver den. Det er en køn og dejlig hæk. Bemærk hvor få hække som er klippet korrekt, tvært imod, man vender rundt – med halen i vejret og klipper den omvendt pyramideformet. håp

10 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Vissing, 15. maj 2006 kl. 0.16

Hej

Jeg har en bøgehæk som er ca. 3 år gammel, den gror fikog skyde hele tiden, men i år kan jeg se at de nye skud er meget bløde, nærmest som kogt spegetti. Jeg har ikke lagt mærke til det tidliger, så derfor, er det normalt. Bliver disse gren "stive! som alles de andre grene, eller er der et eller andet forkert.

11 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn H., 29. august 2006 kl. 10.19

Visne bøgeplanter
Jeg har en bøgehæk, der er plantet i 2002 og som er ca. 1,6 m høj. Desværre er der nu mindst 1 plante, der er visnet helt og taber alle bladene. Flere andre planter har begyndende visne blade. Der er på mange af de øvrige hækplanter nye topskud, der er visnet og hækken har stået i stampe i år i forhold til tidligere. Kan det skyldes tørkeperioden i løbet af sommeren eller er der tale om en svampesygdom eller angreb af skadedyr?

Er der nogen der kender fænomenet og hvad skal/kan gøres?

Jørn

12 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. oktober 2006 kl. 21.26

OK gutter min bøgehæk er 23 år gammel og 160 m høj og efter klipning sidste efterår ca. 1 m bred.

Så tag lige ved læring af lidt erfaring for jeg har selv plantet den og klippet den i 23 år.

Kom bare an. Den kan sgu klare alt.

Den er helt tæt for neden efter tilbageklipning.

13 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 4. november 2006 kl. 7.51

Hej peter.

endnu et lille råd hvis du skal plante en ny hæk. Hvis jorden er meget våd eller mudret bør du vente lidt da den våde jord nemt bliver for kompakt når den lægges tilbage i hullet. Og husk at der i plantehullet skal være plads til at rødderne skal kunne spredes helt ud. Bland lidt bøge blade i jorden.

Med venlig hilsen Trollehave.

www.123hjemmeside.dk/trolleshave

14 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 4. november 2006 kl. 8.05

Tilæg til Trolles indlæg.

En ny hæk skal passes med gødning og vand og særlig vigtigt der skal holdes rent under den så der ikke er konkurence fra ukrudt

15 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Dandanell, 23. december 2006 kl. 22.00

Til orientering er min hæk nu 1,8m og meget flot.

Der er sket rigtigt meget siden jeg skrev mit indlæg i 2003.

Så min erfaring med bøgehæk er i dag – det tager sin tid.

16 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. januar 2007 kl. 20.46

Ja specielt med bøgehække skal man have tålmodighed-det er ikke en stabelvare fra Netto selv om mange tror at naturen kan købes i en køledisk.

Lilium

17 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. januar 2007 kl. 23.05

Ja jeg køber godt nok ikke bøgehæk el. andre hække i Netto, selv om de bor lige ved siden af mig. Ja, ja lilium, selvfølgeligt kender jeg godt den form for humor.

Jeg synes bøgehæk er den bedste hæk. Man kan forøvrigt nemt lave den selv, ved at stikke afklip ned i ganske alm. jord, når de nederste blade er fjernet. Helst lige før de begynder at gro og skyde.

Og den er ikke vanskeligere – og langsommere end enhver anden alm. plante. Sørg for at plante dem tæt, så kan katte og hunde ikke gennemtrænge den når den får lidt år at gro i.

Klip den endeligt IKKE i toppen før den har den højde du/naboen aftaler, almindeligvis 180 cm. Men klip den, rigtig/meget tæt på siderne, så den bruger vækst og fåmådenhed til at gro opad – så bliver den flot, hurtig og rigtig tæt – senere. Men selvfølgeligt skal der være blade til at trække saft op i planten

Jeg foreslår helt bestemt alm. bøg frem for agnbøg, som taber bladene tidligere. Nogle gremmes lidt over at alm. bøg er lidt for tidligt med den friske lysegrønne forårsfarve. Ja, da er de visne blade først ved at falde at! Ka'I se komikken?

Lav din egen bøgehæk, sammen med naboerne (?). Det er spændende – og tilfredstillende. Det giver hård hud på hænder og sjæl, og måske blød naboskab. håp

18 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. januar 2007 kl. 23.26

Nå ja, forresten Trolle, du tilskynner at vi endeligt skal huske at vande, du har selv lerjord, hvilket sandsynlivis er det som giver spørgerne problemer. Mit bud er at de skal smide savspåner, tørvestrøelse, blad, kompost og lignende ned i plantehullerne. Selvfølgeligt lidt på lurenkik.

Noget af det sjove ved havebrug. håp

19 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Jensen, 17. februar 2007 kl. 15.03

Hej. Jeg vil høre jer om det er lige tidligt nok at gå igang med at sætte bøgehæk?

Og når jeg skal igang, Hvilken sort skal jeg vælge?

Og til sidst,kan det svare sig at ofre lidt mere, og så købe hæk som allerede har noget højde?

Mvh jesper...

20 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. februar 2007 kl. 9.23

Hej Jesper.

Du kan fint plante bøg sålænge du kan komme i jorden.

Sorter til hæk anvendes alm.bøg,rødbøg og avnbøg.

Valget afhænger af smag og hvor du bor. I Vestjylland anvendes alm.bøg mest.

Størrelsen afhænger af pengepung og hvad der kan skaffes på nuværende tidspunkt. Men det er vigtigt at der er grene helt jorden på planten, så hækken bliver tæt forneden.

Anne Marie

21 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mille Holmegaard, 13. marts 2007 kl. 11.35

Kan man klippe en bøgehæk nu? Vi synes hækken er blevet alt for høj...

Venlig hilsen Mille

22 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 8. april 2007 kl. 0.20

Hvis tjørnehækken har gode lysforhold for neden, og der er god plads mellem planterne, kunne du jo prøve at plante nogle nye tjørneplanter ind imellem. Ellers må du frembringe nogle nye skud, og det gøres ved at skære nogle gamle grene over, men der skal være lys for at de kommer frem.

23 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 8. april 2007 kl. 0.28

Sker der en forrådnelse af mulden i jorden, så det tager ilten,? Det er jo organisk materiale.Spagnum rådner ikke, så længe der ikke kommer ilt til ved f.eks dræning. Måske er der for lidt vand i jorden, så mulden forgår.

Det skal nok bare ligge lidt, så gror planterne også i det.Men de første år er der nok sket noget galt i jorden. Når den falder sammen, går det nok over.

24 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Bøje Nielsen, 26. maj 2007 kl. 12.07

Hej
Jeg plantede i sidste efterår en 2 meter høj bøgehæk men det er som om at den er gået i stå. Bladene vil ikke rigtige komme /folde sig ud
og nogle af de små skud som er kommet, ser lidt visne ud.

hvis jeg brækker i grenene ser de da stadig grønne ud inde i.

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe den i gang?

Venlig hilsen Poul Nielsen

25 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aage Petersen, 30. maj 2007 kl. 21.36

Jeg plantede en bøgehæk i november 2006. Alle planter skyder fint. På nogle få blade har jeg imidlertid fundet ogle små cylindriske "dimser". 5–10 mm høje. De er nærmest bourdaux-røde. De sidder i en bladribbe, og på bagsiden af bladet, er de markeret med en hvidlig knop. Hvad er det?

venlig hilsen Aage Petersen.

26 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 12. juni 2007 kl. 22.35

Sikke dog mange forskellige meninger om bøg og tjørn mm. Jeg har lerjord – rigtig lerjord. Her er der plantet en lærkehæk som er ca. 40 år gammel – ja den er begyndt at gå ud nogle steder men så dækker nye skud fra andre planter hullerne – så den får lige lov at leve nogle år endnu. Så har jeg plantet en naurhæk – ingen problemer den er over 20 år gammel – var dog for et par år siden ved at gå total ud i bunden da naboen ikke klippede sin del – 3–4 m. i højden. Jeg fik skæld ud så jeg skulle ikke røre mere ved den hæk – kontaktede hegnssynet og hækken blev klippet/savet ned – den står med fuldstændig tæt bund i dag. Naboen klipper dog ikke sin side efter 2 år. Jeg har en enkelt lindehæk – og det er bare at klippe løs den får helt op til 1 m lange skud 2 gange i løbet af sommeren. Ligusteren har jeg også egenhændig plantet og frembragt de små planter som jeg skæbte hjem fra Fyn. Se skal bare stikkes ned i fugtig jord – de gror som ukrudt når de først har dannet rødder. En gammel tjørnehæk med masser af vildtvoksende imellem var her da mine forældre købte stedet i 1948 – der er stadig liv i tjørnen – og tjørn de kommer da op rundt omkring i haven – fuglrnr taber sikkert frø. En siljerønshæk har jeg også – den blev på et tidspunkt klippet total ned da vejmanden mente den ikke skulle være så høj – den står ovenfor en kampestensmur – den må klippes først hver år fordi den sætter lange skud ud mod vejen. Min lavendelhæk ca. 12 m aflivede jeg sidste år (ikke med vilje – havde bare ikke vidst den skulle klippes ned – så den var STOR) – men det var et pragtfuldt syn det sidste år den var der (jeg håber jeg kan få en op at stå igen for den har jo altså også smidt frø som selv kommer op som små nye planter. Sidst men ikke mindst så har jeg en ganske alm. syrenhæk – den har de sidste 10 år vandret 25–30 m langs kampestensmuren på den indvendige side – den magler jeg lige at få klippet i år – men alle mine hække gror bare – glemte jeg mon at nævne at jeg har både alm. bøge- og avnbøgehæk. Jamen de gror bare men der er nu forskel på udseendet den alm. bøg er kønnest – men de skyder godt nok nogle lange skud. Jeg har forsøgt at klippe den alm. bøgehæk ned med grensaks – men det er godt nok et stort og hårdt arbejde (jeg kan ikke bruge en motorsav) – jeg havde i tilfældet af at nogle af avnbøgene skulle gå ud sat 10 planter i venteposition – sidste år måtte jeg have min svoger til at fælde dem de var over 6 m høje – de var jo ikke blevet klippet.

Der er en anden ting jeg studser over – nok fordi jeg altid har klippet mine nyplantede hække ned der hvor de var alt for høje – det er gået fint.

Som jeg dog føler mig heldig og rig – jamen tænk på alt det der er lykkedes for mig.

Jeg har dog problemer for jeg har for 10 år siden plantet 8–9 sødkirsebær og 6 blommer og en masse æbletræer og et par pæretræer – kun discoveryæbletræet har ikke fået revner i barken – det grunder jeg meget over – der har tidligere været mange frugttræer (mange år siden) de har ikke fejlet noget – jeg har en lillebitte skovfoged fra 1948 der står lidt klemt ind den bliver ikke større men kommer med nogle fine æbler men ikke så mange. Lerjorden er så blød at mine forældres blommetræer lagde sig ned (fra nord mod syd) efterfulgt af et æbletræ vi kalder kirsebæræbler – den blev hejst op med en tyk jernkæde og bundet fast i en anden stor træ der gik ud fordi den var en elm – så nu ligger det store træ pænt støttende på en planke med en mursten imellem og det har det gjort i ja det må være over 20 år – det giver et væld af æbler – det er sjovt at opleve at et træ der vælter så meget omkring kan overleve det. Der hvor stammen ligger vandret vokser der et nyt skud op og det får lov at blive der for måske det nu gav æbler – så ville det jo være noget af en oplevelse for mig.

Jeg håber I alle må have held med jeres hække – jeg har helt ondt af jer at I skal tumle sådan med dem.

Jeg bor i Østjylland – men jeg tror ikke det har den store betydning for jeg har plantet både på sandet jord og i det hårde lerjord der slår revner når det bliver varmt.

Mange hække- (nej ikke hikke) hilsner til jer alle
Annalise

Lige nu begynder det at dryppe lidt her – så måske jeg kan spare at vande mine blomsterkrukker. Min trompetblomst hedder den vist kan jeg ikke holde liv i
men måske det hjælper med regnvand.

27 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Hammer, 19. juni 2007 kl. 11.04

Hej Aage
Der må være tale om galmyg. De flyver om foråret og lægger sine æg på oversiden af bøgeblade. Laverne danner spidse røde galler, der bliver omkring 1 cm høje. Gallerne løsner sig med tiden fra bladpladerne og falder til jorden. Og træerne tilføjes ikke nævneværdig skade.

med sommerhilsen
Benny(Planeskoleejer og storproducent af bøg til hæk og pur)

28 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sandra Andersen, 3. september 2007 kl. 19.45

Hej

Jeg har lige et spørgsmål eller to:-)
vi bor på landet, men tæt ud til en meget trafikalt vej, og på den ene side af vores have er der helt åbent,dvs man kan ikke gå i sin have i fred,og så er det jeg vil høre vi har en bøgehæk og efter hvad jeg har læst her kan man åbenbart godt bruge den istedet for at købe sig fattig i en ny. men dem man klipper af skal de ikke slå rødder først eller skal man bare plante dem med det samme og er det for sent at plante dem nu
på forhånd mange tak

29 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. september 2007 kl. 20.49

Hej Sandra

Forstår jeg dig ret, vil du lave bøgeplanter vha. stiklinger/grene fra en gammel bøgehæk?

Om det kan lade sig gøre ved jeg ikke, men det vil være et meget langsommeligt projekt, og det er i hvert fald ikke ikke det rette tidspunkt nu. En bøgehæk synes jeg lyder som en god ide til afskærmning ud mod vejen. Vent til november og gå så i planteskolen og køb nogle gode hækplanter, f.eks en størrelse 80 -100 cm. I planteskolen vil de nok foreslå 4 planter pr. løbende meter, men har du kun råd til 2 eller 3 er det også meget fint. Det varer bare en smule længere inden hækken bliver tæt. Til gengæld får du en bedre og – synes jeg – smukkere hæk med tykke stammer.

At plante en sådan hæk er en investering i fremtiden!

Held og lykke med det! Knud

30 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 4. september 2007 kl. 23.14

Angående bøgehæk der var plantet, og som visnede i bladene, og så var den 2 m. høj.

En nyplantet bøgehæk skal vandes, i hvert fald det første år, hvis den ikke er plantet på et tidspunkt, hvor den har nået at sætte nye rodskud. Planterne bliver plantet tæt, og bliver de f.eks plantet sent på foråret, er de udsat for at tørre ud. En 2 m. høj nyplantet hæk skal nok vandes, hvis man vil undgå, at den visner i de nye bladspidser hen på sommeren, så det ser ud til, at der har været noget efter den.

31 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 10. oktober 2007 kl. 21.21

Hej
Vi er interesseret i at plante bøgehæk, hvilke sort skal vi købe?

mvh.

Lone

32 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. oktober 2007 kl. 7.44

Hej Lone

Sortsvalget bestemmes bl. a af hvilke jordbunds- og vindforhold der er, der hvor du bor.

Så tag en grundig snak med gartneren på den planteskole, du nu vælger (og får du ikke ordentlig grundig vejledning på den nærmeste planteskole, så fortsæt indtil du finder en gartner, som er stolt af sit fag!).

Og tag dig bare god tid – du kan plante hele november og december med (bare ikke i frostperioder selvfølgelig).

Venlig hilsen fra Lone

33 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. oktober 2007 kl. 17.01

Hej Lone
Der findes altså kun en sort i bøg, den hedder på latin Fagus Sylvatica. Den findes så også med røde blade – og så får den efternavnet, purpurea – altså rødlig på latin.

Hvis du tænker på andre sorter, kunne det være Avnbøg – som på latin hedder Carpinus betulus – men den har kun det til fælles med bøg, at den har blade der ligner lidt, og dens vækst ligner også. Så holder lighederne også op og Avnbøg er i familie med hassel og birk.

Forskellen er at Avnbøg bør bruges, hvor der er alt for meget vind, til at bøgen kan trives.

Husk en gammel gartnerregel, at bøg ikke på graves op før 10. november, og gøres det, kan vi risikere at planten forstyrres så meget, før den er afmodnet, at den kan dø i løbet af de næste 2 år.

www.de-gamle-sorter.dk

34 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 12. oktober 2007 kl. 9.02

Efter råd fra min havekonsluent såede jeg en mængde bøg for et par år siden, nu har jeg små planter, som skal plantes ud i hæk til næste år.

Konsulenten mente, at hvis man sår hækken direkte, bliver resultatet bedst og hækken tæt, jeg havde blot ikke plads på det tidspunkt.

35 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. oktober 2007 kl. 11.02

Hej Boi og Carina

Boi Jensen, du har næsten ret i at der kun findes én sort – og jeg er måske kommet til at lokke dig på vildspor ved at bruge betegnelsen sort, der egentlig betyder fremavlet plante, der kan formeres ved frø.

Jeg burde have skrevet art – for det er primært i skovbrug med vedproduktion som mål, at man interesserer sig for sorts- / proveniensvalg.

En fortskandidat har været så venlig at opdatere mig ved at oplyse, at i dansk skovbrug har man længe anbefalet Sihlwald som top-proveniens netop fordi den har en opret vækst ud alt for mange tvegedannelser og fordi den også kan klare sig i det danske klima.

Men der findes faktisk flere arter af bøg som vokser i Danmark (kilde: WIKIPEDIA)
 Almindelig Bøg (Fagus sylvatica)
 Amerikansk Bøg (Fagus grandifolia)
 Japansk Bøg (Fagus crenata)
 Orientalsk Bøg (Fagus orientalis)
MEN til almindeligt brug (hækvare) er det helt korrekt, at man alene arbejder med Fagus Sylvatica.

OG – her er vi vist ved grænsen for, hvad Havenyt's forum skal lægge spalteplads til. Resten må vi diskutere over en kop kaffe en dag ved lejlighed :-)

Carina, hvor er det positivt at få at vide, at du er igang med en proces som respekterer naturen gang og at ting tar tid!

Med venlig hilsen
Lone Brems
Med venlig hilsen
Lone Brems

36 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Agerlin, 23. maj 2008 kl. 9.36

Min bøgehæk vokser fint, men den er blevet meget fedtet, det ligner klister, hvad er galt?

37 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. maj 2008 kl. 15.17

Hej Jette
Mon ikke det er honningdug = ekskrementer fra bladlus, der lever rigtig fedt og flot i det gavmilde solskinsvejr.

En del af det blir skyllet væk fra bladene, når det regner.

Der er altså ikke grund til bekymring...

Venlig hilsen
Lone

38 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. maj 2008 kl. 19.07

Hej Lone
fint med at mødes en dag og se lidt på planterne. De nævnte bøg fra andre verdensdele findes – og jeg har da også nogle af dem, men normalt poder vi dem på almindelige danske bøg, for mig bekendt er det svært at få dem til at sætte frø, som er ordentligt bestøvede.

I Holland findes en planteskole, der påstår de har 300 forskellige SORTER i bøg og det er flest varianter af den europæiske bøg. I mange farver, også brogede, bladformer fra det almindelige til ganske smalle på ½ cm i bredden, rundbladede og træerne kan være søjleformede, hængende til det næsten krybende eller dværgplanter, der kun bliver til en busk på 2–2½ meter i højden, så der er noget for enhver smag.

Alle disse skal podes for at bevare egenskaberne og det er noget af en opgave at forsøge at lave en lille samling!

www.de-gamle-sorter.dk

39 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Dandanell, 17. juni 2009 kl. 13.27

Fantastisk at mit spørgsmål fra 2003 stadig findes på denne hjemmeside.

Hækken er for længst blevet 2m høj

40 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Henriksen, 24. august 2009 kl. 13.15

Hej Lone

Er det misligholdelse af vores hæk at sætte hegn op på den ene side af en bøgehæk? det mener vores bestyrelse i vores bogligforening?

Mvh Mona

41 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 24. august 2009 kl. 18.00

Hej Mona
De har helt ret – men kunne du ikke nøjes med et trådhegn, så hækken stadig vil få lys.

Problemet er at sætter du et hegn op, der forhindrer sollyset i at nå bladene på hækken, vil den sandsynligvis blive uden blade på "din side" og dermed vil hækken ikke se pæn ud. Måske kan man heller ikke få blade og grene til at gro ud igen, hvis hegnet på et senere tidspunkt fjernes.

Derfor vil jeg give boligforeningen 100% ret.

Nyt svar til emnet »Problematisk bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Problematisk bøgehæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider