Forum

Tak for svar vedr. bestøvning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. juli 2003 kl. 22.13

Dejligt endeligt at få et svar, der giver udtryk for, at den manglende frugtsætning kan skyldes andet end skurv.

Siden Søren Ryge fældede alle sine Cox-orange p.g.af skurv, har jeg kæmpet for mit 60 år gamle træ, beskåret forsigtigt, hvad jeg kunne nå fra 6-trins stigen, revet blade m.v. lige fra junifald før hver græsslåning. Og overvejet, om jeg turde klatre op i det og fælde større grene.

Der plejer at være ca. 3 dage mellem de 2 træers start af blomstring. I år var der en uge. Guldberg startede 11. maj og Cox 19. maj. Mellem disse datoer var der koldt og regnfuldt, 16. maj kun 4 grader tidligt om morgenen. Først 25. maj blev det sommer.

Måske fortæller det, at der var for koldt og vådt under Guldborgs blomstring, men at Cox stadig nåede at være i blomst 25. maj. Jeg har ingen notater om, hvor længe blomstringen varede.

Iøvrigt har 2 naboer Belle Boskop, som hvis jeg husker rigtigt, kan bestøve begge. Og faktisk havde jeg selv den sidste gren af en Belle Boskop mellem de 2 træer, indtil naboens lærketræ overskyggede og fik den og en gren af Guldborg til at gå ud. Og ja, siden da har min Cox næsten intet båret, sidste år blomstrede den slet ikke.

Så jo, jeg er meget glad for dit svar. Dels forstår jeg nu mere om bestøvningen, dels slipper jeg for at give skurv hele skylden, og dermed måske for noget af det store arbejde (også i hovedet) med at prøve at begrænse skurv. Altså er jeg lettet. Naturens luner kan jeg nu leve med uden at behøve tænke på at styve eller fælde træet.

Nyt svar til emnet »Tak for svar vedr. bestøvning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Tak for svar vedr. bestøvning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider