Forum

Abutilon

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 26. juli 2003 kl. 18.52

Jeg vil lige høre om der er nogen der har forstand på Abutilon (den der hedder Japanklokke på dansk.

Hvordan skal de passes? hvor skal de stå og i hvilken jordtype? Og hvordan og hvornår skal de formeres?

MVH. John Rømer

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. juli 2003 kl. 11.47

Planten hedder japanlygte, Abutilon megapotamicum, og stammer oprindelig fra Brasilien. Der findes tillige en række hybrider. Den skal stå et lyst sted, dog ikke i direkte sol i et sydvendt vindue om sommeren; dette går langt bedre om vinteren. Især den brogede A. m. Variegata kræver meget lys og god vanding. Jorden skal være almindelig god pottejord og lettere gødningstilførsel må ske med vandingen ca en gang om ugen i sommerhalvåret.

Japanlygte må aldrig tørre helt ud, hvis planten skal trives godt. Om vinteren, når vandbehovet er mindre, skal der ikke vandes og gødes så meget; den har brug for en hvileperiode. Planten trives bedst et køligt sted med max. 15 grader i vinterhalvåret og må ikke komme under 5 grader. Den kan fint stå ude om sommeren; omplantes forår og skæres tilbage overalt efter behov. Du kan tage stiklinger af toppen. Når disse er i vækst, klippes toppen af, så planten kan forgene sig bedre.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Mogensen, 28. marts 2004 kl. 14.09

Jeg har haft held med at overvintre den orange type, – kan i øvrigt anbefale, at I går på google og søger under abutilon og ser gallery. Jeg ermeget interesseret i at købe frø/færdige planter, kender i til hvor man kan det?

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 15. april 2005 kl. 9.05

Zimtrade – www.zimtrade.dk forhandler bl.a. ABUTILON – KINESISK KLOKKETRÆ, gul-rød. Klokkeformet blomst, som er tofarvet Af mange kendt som stueplante. Kan blive et elegant lille træ med god vækst, når man planter den i store krukker på altanen eller terrassen. Skal stå inde som stueplante om vinteren og skæres let tilbage.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 17. juni 2008 kl. 22.52

Mine kloketræer vil ikke rigtig gro i år. De blev beskåret og plantet om i marts, og begyndte at blomstre, men begyndte hurtigt at hænge med bladene. Den gule har gule blade, den røde har grønne blade, men begge hænger med bladene; jeg har ellers haft dem i flere år, hvor de plejer at være flotte. De står ikke i direkte sol. Er der nogle, der har et godt råd?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 31. maj 2009 kl. 16.22

Hejsa,er der nogen der kan skaffe mig nogen orange abutilon,ogsa knald gule søger jeg,de er meget flotte,men jeg kan ikke finde dem.De kaldes vist også klokketræer,jeg har evt.hvide rododendron hvis vi kan bytte måske,
håber der nogen der kan give mig nogen ideer til hvor jeg kab købe dem.

Tusind tak

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 31. maj 2009 kl. 17.00

Du kan finde forskellige farver på Abutilon i f. eks. Bilka og en masse byggemarkeder og plantecentre, og endelig er der muligheden hos www.Bakker.dk. de har en sammenplantning med tre farver.

Ellers prøv at efterlyse på p4.hjemmeside under byttemarked.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 31. maj 2009 kl. 19.31

Tusind tak for oplysningerne,jeg prøver igen,
. jeg har været mange steder,håber nu det lykkedes

m skjoldborg

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 12. juli 2009 kl. 0.37

Jeg vil derne spørge om der er nogen der har kendskab til abutilon magapotamicum,den er flot,jeg har hørt den er mere vanskelig,end andre ligende abutilaer.Jeg har havestue der er frostfri om vinteren,så måske kunne de overvintre der.

Er der nogen der laver stiklinge af dem,hvornår skal de mon laves og må de være hårde eller skal de være bløde,når de sættes,i så og prikkel jord,(hvilke jordtype skal de voksne planter bruge,er de måske lidt til sur jord.

tusind tak, hilsen skjoldborg

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 29. juli 2009 kl. 8.15

Hej Maria den er ikke svære end de andre jeg har, den står i haven om sommeren sammen med alle de andre Abutiloner jeg har, jeg har dem i flere farver og min magapotamicum har brogede blade.

A. megapotamicum vil gerne have meget lys.

Jeg har dem i udestuen om vinteren hvor der er cirka 5–10 grader da jeg har 250 pelargonier der sammen med 175 bladkaktus, så varmt er der ikke.

Der står godtnok mange steder at 15 grader er det optimale.

Jeg har overvinteret en af de alm i et drivhus i vinter og det var uden varme det klarede den fint.

Stiklinger laver du af topstiklinger

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 20. august 2009 kl. 22.56

Hej lis,tak for dit svar, jeg har nu set at nogen af abutilon kan få lus,har du også problemer med det.

Angående pelargonier vil jeg gerne spørge om du kender den der hedder, Stadt bern,den er utolig flot,men findes ingen steder,
Har du den flotte orange eller nærmest appelsinfarvet abutilon,er det noget du sælger af,
uha,hvor de gror meget, de bliver vel ranglede hvis de får lov til at gro,men,jeg syntes de flotte,når de er store.

tusind tak for svaret, m skjoldborg

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 21. august 2009 kl. 12.12

Maria jeg har aldrig døjet med lus i mine, om det er fordi de står i haven ved jeg ikke.

Ja jeg kender pelargonien Stadt Bern jeg skal se om jeg har den i samlingen, det mener jeg, men det er lidt svært at huske hvad man har når man som jeg har mere end 1000 planter i flere grupper.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 21. august 2009 kl. 12.16

Maria jeg har ikke Stadt bern, men den kan skaffes, jeg har selv et forum hvor der er flere pelargoniesamlere med på og det skulle undre mig meget om ikke en af dem har den.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 7. september 2009 kl. 23.07

Hej lis.

tak for svaret,du skriver at det er måske mugligt at skaffe stadt bern,hvilke,jeg er meget intereseret i,men det er vel bedst til foråret,
du har nok at se til med alle dine planter,jeg kender det,med mine rododendroner,asalier m.m
det er dejligt,nu er jeg så begyndt med de abutillon også,de kræver en del pasning,men,de er skønne.

ha det godt
mange hilsener maria

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 12. september 2009 kl. 15.04

Maria send en mail til mig, så vi kan holde kontakten ved lige, jeg har lidt rigeligt om ørene engang imellem.

Er ved at pose frø i øjeblikket har indtil videre kommet 45 forskellige frø i poser og jeg mangler en del endnu.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Ingemann, 5. august 2015 kl. 13.52

Hej, jeg har fremdyrket abutilon fra frø. Er der nogen der ved hvordan man høster frø, og hvordan de sås til foråret?

Nyt svar til emnet »Abutilon«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Abutilon

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider