Forum

Skjoldlus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte D., 30. marts 2012 kl. 11.29

Jeg har desværre fået skjoldlus på mine citrusplanter. Jeg har også haft lusene på andre planter....men de er afgået ved døden (planterne altså). Citrus planterne lever i bedste velgående! Jeg har vandet dem med gift (Calypso) 4 gange med 10 - 14 dages mellemrum, som foreskrevet på pakken. På pakken skriver man, at der kan vandes to gange for bedste resultat!!!! Er der nogen der har et, eller nogle, bud på bekæmpelse af dette skrækkelige dyr.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. marts 2012 kl. 14.34

Hej Charlotte D.

Vær opmærksom på, at det bekæmpelsesmiddel, du anvender kun må anvendes på prydplanter - du bør ikke spise dine citrusfrugter, når de bliver modne.

Er det forholdsvis små planter du har, kan det være en mulighed at fjerne alle synlige skjoldlus med en aflagt tandbørste og sæbevand. Samtidig fjernes den klistrede belægning (på bladene) der tit følger med mere udbredte skjoldlusangreb. Brug en blødere børste, en klud eller en svamp til dette.
Skyl eller brus de behandlede dele af planterne på over- og undersiden af blade og kviste med rent lunkent vand bagefter. Fremgangsmåden skal gentages hver gang du opdager nye eksemplarer af skjoldlusene.
Denne metode gør det muligt uden bekymring at dyrke og spise citrusfrugterne.

Står dine planter udendørs en længere periode i den varme del af året og har du gode forhold for mejser og insekter i haven vil de også hjælpe med at regulere skadedyrsudviklingen til din fordel.

Andre gode råd kan du finde ved at klikke på Skadedyr og plantesygdommme i feltet til venstre på denne side. Skriv søgeordet Skjoldlus.

Med venlige hilsner fra
Lone

Nyt svar til emnet »Skjoldlus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skjoldlus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider