Forum

Myreæg i kompostbeholderen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 2. juli 2012 kl. 15.13

Da jeg i dag roede rundt i min kompostbeholder, opdagede jeg en "rede" af myreæg. :-(

Da jeg i forvejen er "plaget" af rigtigt mange myrer i både have, drivhus og hus, har jeg ikke lyst til at give de små bæster endnu bedre livebetingelser end de allerede har. :-)

Er der nogen (økologisk forsvarlig) måde hvorpå jeg kan undgå at jeg selv aktivt medvirker til at få endnu flere myrer i haven, og ikke mindst drivhuset, til næste år?

P.f.t.

Peter

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. juli 2012 kl. 16.57

Giv din kompost en gang vand, den er sikker knas tør.
Det vil desuden også give varme og det kan de hellere ikke lide.

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 2. juli 2012 kl. 21.50

Hej Søren

Nej, min kompostbeholder er bestemt ikke tør. Jeg vander den faktisk jævnligt, og komposteringen kører fint.

Andre gode forslag?

Peter

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. juli 2012 kl. 22.20

Hej Peter

Du bør lytte til Søren - en kompostbeholder med igangværende kompostering indeholder ikke et myrebo - den er for tør.

Har du ikke et billede?

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juli 2012 kl. 23.25

Hej Peder
Det er ikke rart at have myrer i huset, sikkert heller ikke i drivhuset. Men ude i haven og i komposten generer de ikke noget videre, selvom man tror det. Jeg har en stor myretue udenfor hjørnet af mit havehus under et halvtag, den var der også sidste år, men jeg har ladet den være, for hvis jeg forstyrrer dem, får jeg dem måske inde i huset. Og mine pastinak i rodfrugtbedet er hyppet godt af et stort myrebo, men pastinakken ser ud til at trives. De er også i hjørnet af mit løgbed, og det trods 136 mm regn i juni. Jeg har også haft dem i komposten tidligere, men de har været væk, når komposten skulle tømmes, så heller ikke der har de gjort skade. - Jeg vil også foreslå at vande komposten, stik en arm ned og mærk, hvor langt nede, den er tør, for det kan den godt være dybere nede, selvom det ovenpå ikke ser sådan ud. Og kom så bunker af nyt grønt ovenpå og vand igen, så der ikke er lys mere.
Hilsen Clara

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 3. juli 2012 kl. 8.35

@Tom

Hvad ville du selv "lytte til" - dine egne øjne, eller Søren?

Jeg kan garanterer at min kompostbeholder er fugtig. Ikke sjask-drivende-våd, men præcis så fugtig at komposteringen er i fuld gang. Og jeg kan med samme overbevisning garanterer at der var "i tusindvis" af myrer og myreæg i komposten.
l
Nej, jeg fik ikke taget nogle billeder, da jeg regnede med at medlemmerne her på havenyt ville tage mine ord for pålydende.

Jeg spørger lige igen. Hvordan bekæmpes myreæg?

På forhånd tak

Peter

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 3. juli 2012 kl. 8.37

Nå nå nå....

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 3. juli 2012 kl. 8.38

@Clara

Problemet er jo, at hvis myreæggene får lov at "leve" og jeg bruger komposten til bedene i drivhuset til næste år, så bliver myrerne "inviteret indenfor" i drivhuset, og det er jeg ikke specielt interesseret i.

M.v.h.

Peter
(Ikke Peder) :-)

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2012 kl. 8.55

Hej Peter

Jeg ville lytte til dem jeg vælger at spørge og være glad for, at der var nogle som ulejligede sig med at svare....

Skal ikke plage dig mere Peter ;-)

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. juli 2012 kl. 10.35

Hej Peter
Myreæg kræver en bestemt temperatur og luftfugtighed for at klækkes.
Måske kan du lege lidt med de to parametre?

Vand har været på tale.
En anden mulighed er forsøge at "koge" bunken, ved varmkompostering.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 3. juli 2012 kl. 12.30

@Tom - Jeg lytter bestemt til dem jeg spørger, og jeg er, naturligvis, taknemmelig for alle dem der ulejliger sig med at svare. Men jeg mener (stadig) ikke at min kompostbunke er "tør" - for så ville komposteringen da ikke være i fuld gang - vel? :-)

Jeg har nu "druknet" min kompostbeholder med 50 liter vand, og ser tiden an de næste par dage.

Alle indspark vedr. de for........ myrer skal være mere end velkomne. De er bare ALLE vegne, og jeg er ved at være bare lidt træt af dem.

Jeg syntes at jeg har hørt at kogende vand skulle virke. Er der nogen der har erfaring med det?

På forhånd tak

Peter
PS: Hvis jeg har støt nogen med min tone, skal jeg være den første til at beklage dette.

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2012 kl. 13.06

Godt ord igen :-D

På den lange bane: Fuglekasser (musvit/ blåmejse), vand, foder og planter og andet der gør din have attraktiv for småfuglene.

På den korte:

Spred æggene på jorden, rod op i myreboene - fuglene tager dem som den delikatesse de er.

Bekæmp dem i boligen med de godkendte midler.

Brug det kogende vand til kaffen.

Nyd kaffen og studér myrerne i drivhus og have - de skader ikke.

Nyd sommeren, haven og - dyrelivet :-D

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. juli 2012 kl. 16.59

Du kan , hvis du orker det, vende din kompost med en greb, rigtig godt i gennem og så vande godt bag efter. På den måde får du ødelagt boet og fugten og varmen bør få dem dem til at fortrænge med tiden.

Desuden indeholder komposten en masse rovdyr (har jeg læst et sted) som vil kaste sig over æg og yngel , at det bliver svære for dem at etablere et nyt bo.

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 4. juli 2012 kl. 8.43

Tom....
Er der ikke noget med at myrer i drivhuset kan flytte rundt på bladlusene fra plante til plante ?
Jeg har dem i mit, og så den anden dag at de slæbte rundt på æg...kan dog ikke se hvor de slæber dem hen, da mine kapilærkasser fylder hele den ene side.....
Jeg er altså ikke sikker på at de ikke gør skade derude.....

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. juli 2012 kl. 9.14

Hej Maj-Britt B.

Jo, de "holder lus" og høster honningdug, men det kræver jo, at lusene er der :-)

Og lusene er jo relativt nemme at få væk, så..

Hos mig kan myrerne da også irritere - især når de fjerner grus imellem fliserne i køkkenhavens gange, men det er noget hurtigere at rette nogle fliser af hvert 5. år end at rende og koge vand hele tiden :-D

I drivhuse med fliser, grus og kapillarkasser er der ideelle forhold for myrer: Varmt, tørt og ingen fjender (bortset fra drivhusejeren). Vælger man dén dyrkningsform, følger myrerne ofte med - til gengæld er der færre snegle :-D

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 4. juli 2012 kl. 9.38

Hm...nemme at få væk ?

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. juli 2012 kl. 10.24

Jeg spuler dem væk, men det kræver jo, at en vandslange kan nå.

Har sjældent store luseproblemer, men havde i foråret på nogle nyplantede solbær og de blev spulet væk. Tilbage er kun de krøllede blade, men lidt nede på busken og de nye skud er fine.

Jeg har engang blandet en sæbeopløsning (se opskrift her på havenyt et sted), men det var ikke i drivhus, men på fruens roser.
Det er mit indtryk, at roser skal have lus for at være rigtige roser :-)

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. juli 2012 kl. 20.59

Hej Peter hvis du har en mulighed at sætte et fladt låg, ca 10-15 cm i diam. i nærheden af din myrekoloni, rod gerne lidt i jorden, så der kommer liv bunken. I dette låg lægger du en blanding af lys sirup og gær, og læg et "tag" over, så det ikke regner væk, eller andre smådyr kan komme til "fadet", myrerne vil nu æde sig ihjel. Hilsen Henry G.

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. juli 2012 kl. 23.03

Den blanding er afprøvet i en anden tråd og virker ikke .

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie H., 11. juli 2012 kl. 10.43

Jeg ved at www.myrer-myre.dk kan foretage en bekæmpelse af dine myrer med miljøgodkendte bekæmpelsesmidler.
Har selv fået bekæmpet mine egne myrer.

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. juli 2012 kl. 21.26

Hej Sofie H

At bekæmpelsesmidler er miljøgodkendte betyder ikke, at de dermed også er godkendt til brug i økologisk jordbrug.

Men hvis du vil være rar og fortælle hvilke midler
www.myrer-myre.dk anvender vil det være rigtig fint - det vil give andre mulighed for at tage stilling ud fra korrekte oplysninger.

Med venlig hilsen fra
Lone

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. juli 2012 kl. 22.37

Jeg tror ikke de vil oplyse det , men de bør gør det, men det er sikkert et kunstig fremstillet pyrethin som bliver fremstillet af Tanaco . Dette middel er miljø godkendt og kan købes i byggemarked, men er ikke godkendt til økologisk brug .

Hvis man vil benytte noget som er "næsten harmløs" vil jeg anbefale Ecostyles produkter. Dog ikke i en kompost bunke , her vil jeg ikke bruge andet end vand og en greb .

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. juli 2012 kl. 8.42

Godmorgen Søren Dunn

Jeg tænker, at det vil være fint at lade Sofie H få tid til at finde de oplysninger, jeg efterspørger. Det er egentlig ikke helt i orden, at du gætter dig til, hvad det er for midler firmaet www.myrer-myre.dk anvender - og heller ikke, at du antager, at de ikke vil fortælle om det.....

Og hvad angår Ecostyles produkter er de utvivlsomt godkendte efter alle regler - men de repræsenterer en holdning allerede ved produktvalget om at arbejde imod naturen i stedet for at arbejde med den. Så det vil være mere gavnligt for debatten her i Havnenyt's Forum, at vi begrænser vores erfarings-formidling til at gælde de metoder, der fremmer liv i stedet for at begrænse liv - også selv om det det gælder noget så ydmygt som bladluseliv.

Hvis du nu føler dig gået for nær eller tænker at jeg er for skrap - så må det være sådan en tid. Hverken du eller jeg kan leve i verden uden at møde lidt modstand nogen gange ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Vetter, 12. juli 2012 kl. 10.00

Hej Peter

Bare lidt fra mig her:

Jeg har også myrer i min lukkede kompostbeholder + snegle + uønskede dræbersnegle og massere af andre små dyr og mikro...
Til at starte med, tænkte jeg også på at myrer ikke skulle være der (men gør det noget??) Jeg forsøger dog hele tiden at slippe af med myrerne andre steder i haven/fliserne. Jeg har godt nok købt noget myregift til at vande med, men det er selvfølgelig banlyst at bruge i kompostbunken, da andre dyr så også kan dø.
Jeg har brugt noget kaffegrums og det har gjort at myrerne har flyttet sig lidt, men de er der pt. stadigvæk.
Dernæst er der blomster/planter myrer ikke kan lide??
Kinapurløg-Morgenfruer-Mynte, skulle de ikke bryde sig om, så dette kan man evt. plante meget mere af og afklip af det i komposten??, ja hvorfor ikke også prøve det.
Lav dine egne sprøjtemidler af plantesaft: Eksempel Rejnfan skulle kunne bekæmpe myrer, men igen vil jeg ikke bruge det i komposten. Jeg skal dog afprøve rejnfan endnu engang i år om det virkelig kan klare myrerne, jeg afprøvede det sidste år, men var ikke 100% sikker på resultatet, selvom jeg fornemmede det virkede. Man kunne også bruge myrepulver lige uden for kompostbeholderen, hvor myrerne kommer ud og henter det for derefter at slæbe det tilbage i boet hvor de deler det og dør. Det kunne så skåne de andre gode dyr der ikke ville blive ramt, men så er vi ude i myrepulver og igen, gør det noget at vi har myrer og alverdens andre dyr i komposten til at starte med???
Ja det er jeg selv i tvivl om (dem med myrerne) og jeg har alligevel myre alle vegne i haven/urtehaven, dog ikke store tuer.
Nu prøver jeg/har i år plantet en del Kinapurløg-Morgenfruer-Mynte, så må vi se om det kan holde dem på afstand, der hvor jeg ikke ønsker myrerne skal være + jeg skal også have lavet noget udtræk af Rejnfan og prøve igen...

hilsen
vetter

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 12. juli 2012 kl. 10.09

Jeg må give Søren og Tom ret. Myrer er ikke vilde med vand. :-)

Efter at jeg har gennemvandet min kompostbeholder, så indholdet blev sjask-vådt, har jeg, stort set, ikke set myrer i kompostbeholderen længere.

I drivhuset (og resten af haven) har jeg dog stadig millioner af dem, men har, indtil videre, besluttet mig for at leve med det.

Peter

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2012 kl. 10.30

Hej Lone

Som du kan se af firmaets hjemmeside benytter de alt, hvad der er lovligt, idet de henviser til Miljøstyrelsen:

www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Bekaempelsesmidler/Find+godkendt+bekæmpelsesmiddel/GodkebtBekaemp.htm

Hvis du søger på "myrer" under formularfelt "anvendelse" vil du se alle de midler, som er godkendt til brug mod myrer. Her kan du også se etiket og aktivstof og dermed har du et udgangspunkt for videre søgning. Desværre er der ingen dansk side med let adgang til aktivstofferne _og_ deres toksikologi - det skal ikke være let for den enkelte dansker, at få disse oplysninger. Sådan har det desværre været i mange år.

Så du har sådan set fået de oplysninger, som du efterspørger :-)

PS

Jeg dyrker mange planter med henblik på at fortære dem med nydelse - er det i orden at fremme vegetabilsk liv med det formål?

Jeg vil gerne støtte tanken om at fremme animalske livsformer - især de former for liv der spiser dræbersnegle og lader mine urter stå - kan du hjælpe der?

:-D

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. juli 2012 kl. 20.35

Hej Tom Andersen

Næhh - jeg har ikke fået de oplysninger jeg efterspørger fra Sofie H.
Det er en reel mulighed, at firmaet med hjemmesiden www.myrer-myre.dk anvender midler, der er godkendte til anvendelse i økologisk jordbrug - og det vil jo være interessant, hvis det er tilfældet.
Jeg afventer med tålmodighed Sofie H's svar herom.

Du spørger - måske retorisk :-) ? - til om jeg finder det OK at dyrke urter for at spise dem. Ja da - men jeg synes, det må ske i størst mulig respekt for naturen, dvs med anvendelse af den viden, der er tilgængelig om økologiske principper for dyrkningen.
Det indebærer blandt meget andet, at biodiversitet er et helt centralt pejlemærke. I et område, hvor der med anvendelse af økologiske principper dyrkes urter, løses mange såkaldte skadedyrsangreb på en helt enkel måde af de organismer (ud over de eftertragtede urter) der trives godt.

Det gælder også for konkurrenter til dræbersnegle, hvor disse optræder i store mængder. Gør plads for og skab gode levevilkår for løbebiller, husbærende snegle, pindsvin, tudser og ynglende drosselfugle i din have - de vil næppe gøre nogen som helst skade på dine urter :-) men på fredelig vis være med til at regulere antallet af dræbersnegle.
Har du lyst til at vide mere - også om andre miljøvenlige tiltag for at reducere antallet af dræbersnegle - kan du finde info blandt andet her:
www.naturhistoriskmuseum.dk/forskning/rapporter/rapporter/Sneglerapport-19-dec-08.pdf
og her:
www.faktalink.dk/titelliste/drae/draefakt

Med venlig hilsner fra
Lone

PS - Jeg knytter ikke flere kommentarer til denne tråd om myrer (!) bortset fra en eventuel bemærkning til Sofie H's svar på mit indlæg 11. juli

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. juli 2012 kl. 21.54

Kære Lone

Selvom du et lidt barsk i din fremtoning fra morgenstunden så vil jeg sige at du har i meget at det du skriver, for sådan burde det være .
Problemet er , som jeg ser det, at når jeg anbefaler eksempelvis Ecostyle er det når jeg fornemmer at det er et stort problem for den som efterspørger et råd

Her er jeg ikke til meget gavn hvis jeg kun skriver om biodiversitet, om skade og nyttedyr, selvom jeg måske burde men her vil jeg så heller anbefale disse midler, naturligvis som en sidste udvej .

Jeg vil ikke sidde og bruge timer på at skrive om hvordan spørgeren kunne have forbygget problemet, det må være op til vedkommende at sætte sig lidt ind ind i disse ting . Jeg syntes hellere ikke det er vores opgave at dunke dem i hoved eller prædike moral. Jeg tror desværre hellere ikke at ret mange retter sig efter denne prædiken, når de så endelig har fået den.

Grunden til at jeg tillod mig at nævne den gift som jeg mente at firmaet brugte var at jeg har i forbindelse med min hobby som biavler været ude og bekæmpe hvepse og her brugte vi dette middel . Jeg fandt senere ud af,at det er et meget brugt middel i branchen . Derfor nævnte jeg det.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2012 kl. 0.13

Hej igen Lone

Tak for dine links vedrørende dræbersnegle - selv om de kun henviser til ældre info, og - tør jeg påstå - er lidt teoretiske, hvis man har masseforekomst af snegle, som jeg desværre har.

Dog vidste jeg intet om brugen af metaldehyd - det må jeg lige se nærmere på...

Jeg gør meget for at øge biodiversiteten: Kvasbunker til pindsvin og tudser, fuglekasser, vand og masser af krydderurter, lægeplanter og andet insektguf. Jeg ser også mange nyttedyr og det er fortsat dén vej jeg vil have som mål.

Men at anbefale en tur i fryseren som aflivningsmetode er jo fuldstændig gak, hvis du spørger mig - jeg klipper dem over og efterlader dem som lokkemad på flisegangene. Det fungerer fint, men i ekstreme situationer går det ikke på grund af lugten.....

De indtørrede sneglelig tages af skader, har jeg set. Skaderne elsker iøvrigt også ribs og det kan se ret sjovt ud, når de strækker hals for at nå bærrene :)

Et andet råd der gives i dine links er at strø halm eller grannåle om de planter, man vil beskytte. Det er dels kun noget sneglene sætter pris på som dagskjul og dels helt urealistisk, hvis du har en halv- eller helstor køkkenhave. Brug ikke tid på det!

Der er andre råd til bekæmpelse af dræbersneglen, som strider mod god fornuft, f.eks. ét råd om at gøre jorden meget "finkornet" - hvis dét virker, er det nok fordi der ikke er noget at æde, for hvad kan trives i dén golde jord?

I det hele taget er der mange gode rådtil bekæmpelse af dræbersnegle i omløb, der bærer præg af meget lidt praktisk erfaring med snegleproblemet i større målestok og ønsket om økonomisk udnyttelse af håbefulde haveejere plaget af snegle.

I mit eget tilfælde har jeg hegnet hele køkkenhaven ind med elektrisk hegn (hestefold som nabo og tager strømmen der fra).

Det hjælper, men desværre kan sneglene kravle over tråden, når de rette forhold er der - meget tørt eller meget vådt. I en periode lavede jeg derfor forsøg med at køre en parallel jordledning i ca. 1 cm afstand. Det var meget effektivt, både i tørt og vådt vejr, men desværre kunne jeg hver morgen indsamle døde firben, frøer og tudser, så det er droppet igen.

Jeg samler i øjeblikket hver aften 100 - 150 snegle i køkkenhaven og er alligevel nødt til at dyrke nogle afgrøder under net.

Til slut vil jeg lige gøre andre læsere af dit indlæg opmærksom på, at hvis de i haven har skader på deres planter, f.eks. Hosta, og ikke kan finde dræbersnegle i deres have, ja, så kan det meget vel være havesneglen med hus. Dem bekæmper jeg også.....

Du må meget gerne uddybe lige netop dén påstand, at havesneglen bekæmper dræbersneglen - altså uden for laboratoriet, hvor der fodres med æg eller sådan.... Jeg tror gerne, at en havesnegl æder dræbersneglens æg, hvis den skulle flader over en rede, men det gælder jo begge veje.

Alle snegle har deres vigtige plads i økosystemet, som de nedbrydere de er, men i de dyrkede bede er der ingen snegle, der gør nytte.

PS
Er du selv snegleplaget i din køkkenhave og er det egne erfaringer du øser af eller er det mere den teoretiske side du dyrker - undskyld udtrykket?

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 13. juli 2012 kl. 8.04

@Tom

Det var da helt kolossalt som du er plaget af dræbersnegle. Det må være vildt frustrerende, som inkarneret havemand. :-(

Har du overvejet at benytte Ferramol? Det SIGES at være en miljømæssig forsvarlig måde at bekæmpe snegle på.

Peter

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2012 kl. 9.20

Hej Peter

Ja, det er en plage af nærmest bibelske dimensioner, men det er det en del steder i landet. Det er ret dræbende for haveglæden
:-D

Jernfosfat (ferramol) brugte jeg i starten, men det er alt for dyrt i det omfang. Nu bruger jeg det ind imellem i drivhuset.

Til enkelt-planter, som bare ikke må blive ædt, bruger jeg et lille hjemmelavet el-hegn beseret på et 9-volts batteri. Brugt rigtigt er det 100 % effektivt, men det kan jo ikke anvendes på mange planter.

Lige nu eksperimentere jeg med at bruge net, men på en måde, så det ikke er så arbejdskrævende. Jeg satser på, at Kinakål og Pak-Choi i år skal være flotte og uden huller og uden larver :-)

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 13. juli 2012 kl. 9.30

Hvis ikke økonomien ved at bruge Ferramol var et problem, ville det så effektivt kunne holde dræbersneglene fra døren?

Peter

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2012 kl. 10.00

Hej Peter

Det tror jeg....

Selvfølgelog vil en snegl kunne vælge Chilien frem for sneglekornene, men det er mit indtryk, at sneglene er meget glade for kornene - jeg tror det er hvedemel eller sådan noget lignende.

Nyt svar til emnet »Myreæg i kompostbeholderen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myreæg i kompostbeholderen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider