Forum

Hvad æder vores sommerfuglebuske?!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente N., 5. juli 2012 kl. 12.54

Der er et eller andet der de sidste par år har ædt bladene på vores sommerfuglebuske. Jeg har kigget i forummet og har fundet emnerne omkring spindemider og rosenhvepse - problemet er bare, at jeg ikke kan se nogen larver, prikker, spind eller andet på bladene. De bliver bare ædt op.

Jeg har prøvet at sprøjte planten med et middel mod bla. spindemider, men det har ikke hjulpet. Planterne ser efterhånden ret sølle ud. Er der nogen der kan hjælpe?

Hilsen Bente

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. juli 2012 kl. 16.42

Hej Bente N

Spindemidens skadebillede er visne, gyldne eller gule områder på bladene, der visner helt og falder af længe før tid - men det svarer jo ikke til din erfaring om, at bladene bliver spist..... Så derfor skader det mere end det gavner at anvende sprøjtemidler, der retter sig mod spindemider.

Gå hellere vejen om ad at skabe livsbetingelser for de såkaldte nyttedyr, der kan begrænse skadedyr.
Du kan vælge mellem mange forskellige tiltag - men nogen af dem kan jo nok indpasses i din have :-)

Du kan til en begyndelse overveje følgende:

"Fodpose" af for eksempel kærmindesøster eller en blanding af lave, også skyggetålende stauder ved sommerfuglebuskene. Det er vigtigt, at du lader "fodposen" urørt hele året (bortset fra lugning) og at den får lov at fylde lidt, ca en meter i diameter pr sommerfuglebusk.
Der vil efterhånden ophobes visne blade, tørre småstængler og andet organisk, ikke-omsat materiale, som edderkopper, snyltehvepse, mariehøns osv kan overvintre i.

Hvis det slet ikke passer ind i din have at gøre på den måde, kan du så tæt på sommerfuglebuskene som muligt lade græsset gro hele året rundt - en stribe på en meters bredde kan være et flot indslag i havne med vajende blomsterstrå. Undgå konsekvent hele året at rive og fjerne visne strå. Mange nyttedyr kan flytte sig efter byttet - og nogen af dem lægger æg på værtsplanten, hvis de får mulighed for det. Derudfra kan (altid sultne) larver udklækkes.

Du kan styrke dine sommerfuglebuske ved at brede 4- 5 cm halvomsat kompost ud på jordoverfladen under buskene lige efter forårsbeskæring - så får du et såkaldt brunt jorddække som hvis det får lov at ligge urørt også kan huse mange nyttedyr om vinteren og i sårbare perioder.

Gode livsbetingelser for småfugle med redekasser, skjul i form af buske og småkrat og adgang til vand hver dag rundt omkring i haven er også vigtigt for at balancere bestandene af nytte- og skadedyr.

Ved mistanke om at det er snegle, der kan være skadevoldere kan
du kan placere nogle brædder, lave trækasser, skiver skåret af stammen på udgåede løvtræer tæt ved buskenes basis . De skal bare ligge fladt ovenpå jorden / græsset. Hver dag må du så hen og løfte i dem og kigge efter på undersiden. Det er her snegle gemmer sig om dagen og her de kan placere æghobe, hvorfra nye generationer kan udklækkes. Både de husløse snegle og deres æghobe er lette at fjerne (med en lille skovl) og aflivning kan du læse mere om under emnet snegle.

Har du lyst til at læse mere, kan du skrive "haven i naturlig balance" i søgefeltet øverst på siden - så får du en række artikler skrevet af eksperter.

Med venlige hilsner fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. juli 2012 kl. 8.22

- det er formentlig ørentviste - læg et stykke vådt stof under planten så gemmer de sig der om dagen så kan du tage og ryste stoffet over en spand og komme kogende vand på dem -

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Pedersen, 19. maj 2021 kl. 15.38

Hos os er det skovspurve, der plukker bladene. Jeg ved ikke, hvorfor. De har plukket blade af 2 nye planter.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Pedersen, 19. maj 2021 kl. 15.38

Hos os er det skovspurve, der plukker bladene. Jeg ved ikke, hvorfor. De har plukket blade af 2 nye planter.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Pedersen, 19. maj 2021 kl. 15.38

Hos os er det skovspurve, der plukker bladene. Jeg ved ikke, hvorfor. De har plukket blade af 2 nye planter.

Nyt svar til emnet »Hvad æder vores sommerfuglebuske?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad æder vores sommerfuglebuske?!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider