Forum

Hortensia i gårdhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Ramsby, 23. juli 2012 kl. 17.53

Hej

Vi har flere Hortensiaer i vores gårdhave. Nogle af dem kan meget vel oprindelig være fra indendørsbeplantninger. De har i flere år været ret flotte - men nu er der kommet noget hvidt noget onder blade og på stængel. Se billedet. Hvad er det og kan det bekæmpes - hvorledes? På forhånd tak.

mvh
Allan Ramsby

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 23. juli 2012 kl. 19.54

Hej Allan......du har fået uldlus....har ik selv nogen men mon ik de kan bekæmpes med en gang kold vand fra slangen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Winther, 24. maj 2016 kl. 9.13

Er nysgerrig på om det lykkedes at fjerne uldlusene med vand ? Vores Hortensiar blev også invaderet af disse hvide ubevægelige pletter, som har et brunt hoved.. Startede i 2014, sidste sommer dukkede de op igen og havde bredt sig på området.. er i tvivl om det er uldlus eller øresnudebiller.. Skal der nematoder til kan jeg læse, at det er i maj bekæmpelsen skal i gang. Håber på hjælp og råd.
Mvh Helle Winther

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ånnette… K., 4. juli 2017 kl. 18.21

Hej.
Jeg har fået samme problem på hortensia og nu breder det sig til et lille træ trods det vi har sprøjtet insektgift sidste år og i år...
Nogen der ved hvad man kan bruge til at udrydde dem inden hele haven er sat til ??

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2017 kl. 8.46

Jeg har ikke selv haft uldlus, men metoden med mekanisk bekæmpelse som mod skjoldlus må vel virke.
Gnub dem af med fingrene.
Fjern evt. særligt angrebne blade.
Brug mindre kvælstofgødning (så der ikke er så meget for dem at leve af!)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ånnette… K., 6. juli 2017 kl. 20.33

Hej Lars.
Tak for dit svar😊...så får vi travlt da det er store områder hvis det skal fjernes manuelt men det kan jo være en udvej...håbede der var noget der evt.kunne vandes med 😊

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juli 2017 kl. 21.12

Nedsættelse af kvælstofgødning (læs ingen kvælstof foreløbig!) er da ikke særlig arbejdskrævende ;o)
Men manuel fjernelse kræver en del viljestyrke og knofedt.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Hansen, 17. juni 2020 kl. 9.03

Hej Helle
Jeg har fået uldlus i mine hortensia i krukker -mega træls - og jeg forsøge nu at finde råd. Hvad gjorde du og hjalp det ?
Hilsen Christina

Nyt svar til emnet »Hortensia i gårdhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hortensia i gårdhave

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider