Forum

Fluer og mug er det normalt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 10. april 2013 kl. 23.32

Hej.. jeg har for 1½ uge siden lavede en lille indendørs køkkenhave i min vindueskarm som i kan se her:
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390942-andet

men her de sidste par dage er der kommet en slags mug af en art i jorden som kan ses på disse billeder:
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390934-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390935-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390936-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390937-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390938-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390939-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390940-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390941-andet

(det sidste billede er en kartoffelplante, men tror ikke det er mug der er på den tror bare den ser sådan ud)

udover det er der kommet en del fluer i min lejlighed og jeg ville bare høre om det er normalt?
i kan se hvilken slags flue på disse billeder:
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390930-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390931-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390932-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390933-andet

er det normalt at der kan komme mug i jorden eller gør jeg noget forkert?
og er det normalt at der kommer fluer i huset når man har planter indenfor?

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2013 kl. 6.59

Hej Daniel

Både mug og fluer har samme årsag - det ser ud til, at din jord er meget våd.

Fluerne er sørgemyg, som trives i våd jord og formerer sig lystigt - prøv at søge på det i søgefunktionen oppe til højre.

Hvis du kan lave et system, hvor du vander nede fra og kan holde jordoverfladen tør, vil du slippe af med de fleste af dem.

Og så skulle du nok bruge skilte af plast i stedet for træ - det er min erfaring, at der altid vil gå mug i dem på et tidspunkt...

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 11. april 2013 kl. 15.19

Jeg bruger ofte hjemmelaved avispotter, og så kommer der altid mug efter få dage. Jeg har dog ikke oplevet problemer med det.

JEg forsøger også at vande nedefra hvor det er muligt. Som anja siger ser din jord MEGET våd ud. Prøv at holde det lidt på den tørre side.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. april 2013 kl. 18.00

Anja Egeriis

okay jeg har læst denne artikel omkring sørgemyg:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/83.html

der står at man kan putte nogle jordrovmider (Hypoaspis miles) ned i planterne og så vil de æde æg og orme fra sørgemyg

men hvor kan man købe disse jordrovmider og hvad koster de?

der er også den mullighed at bruge nematoder men det kræver at jorden holdes fugtig så det strider jo lidt imod de andet som artiklen beskriver om at holde jorden tør og det vil nok også gøre så der kommer endnu mere mug.

der står at man kan bruge en kombination af disse to hvis det er meget slemt, men hvordan ved man om det er meget slemt?
altså det er ikke sådan at det sværmer med fluer i huset der er bare nogle hist og her en gang imellem og de er ikke så tit at se ved planterne heller..

tror du det er godt nok bare med jordrovmider? eller kan jeg helt undlade at bruge noget som helst og bare holde jorden tør?

men hvis jeg holder jorden tør dør de frø jeg har plantet så ikke?
det er ikke alle planterne som er spiret endnu nemlig..
du kan se hvad der er kommet op af jorden på disse billeder:
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390946-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390947-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390948-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390949-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390950-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390951-andet

der står også at man kan i perioder lade jorden være tør men i mit tilfælde hvor mange dage tror du så frøéne og de små planter kan holde til at tørke?

med hensyn til at vande nedefra mener du så ikk at planten selv skal trække vandet op fra bunden af potten? men det kan de fleste af dem jo ikke da de enten ikke er spiret eller stadig er meget små..

med hensyn til muggen så er det ikke kun på skiltene er der er mug men også diverse områder i jorden hvor der ikke er skilte (som du kan se på de billeder jeg linkede til)
tror du muggen går væk hvis jeg vander mindre?

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. april 2013 kl. 18.17

hvilke af disse husråd omkring at slippe af med fluerne virker rent faktisk?
husrad.com/smaa-sorte-fluer.html

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2013 kl. 22.10

Jeg tror ikke på husrådene på dit link - og i hvert fald skal man holde sig fra nikotin, som er den rene gift...

Kan godt se, at det er et problem at tørre jorden ud på det, der ikke har spiret endnu - men i hvert fald skal du vande forsigtigt...

Og hvis du på så mange planter som muligt kan vande nede fra, vil det også hjælpe - men det lyder jo heller ikke som om, det er et stort problem med fluerne? Måske skal du bare hænge noget fluepapir op?

Det vil helt klart hjælpe på muggen også, hvis jordoverfladen får lov til at blive mere tør - under alle omstændigheder kan du forsigtigt skrabe muggen af jorden :)

Det er ellers en fin have, du har der - har du et sted, hvor du kan plante det hele ud?

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. april 2013 kl. 22.29

jeg har fået/fundet disse råd fra folk som jeg har tænkt mig at prøve.. tror du ikke de er fine nok til at starte med?

forebygge sørgemyg:
- hold jorden tør
- sørg for at planten kan dræne og ånde
- have nogle perioder med tørke
- brug plastikskilte istedet for træpinde

tilintetgøre sørgemyg:
- Stil et lille glas med juice, eller eddike, med lidt vand og opvaskemiddel i. De vil søge ned i væsken og være fanget i den.
- Luft ud en gang om dagen. De kan ikke lide koldt luft.
- Tildæk jorden med kaffegrums. Når man skal vande fjernes kaffegrumsen og efter man har vandet ligges nyt. Fluerne/laverne kan ikke lide kaffen og søger ned i planeterne i stedet. Der sker intet med planten og da de søger ned udklækkes de ikke til fluer.
- Tag en lille frysepose og kom ketchup og et stykke frugt i (helst rådden). Lad posen stå åben på bordet natten over. Næste morgen går man hen og lukker posen med det samme og bagefter kan man se efter om man har fanget nogen fluer.

er ikke så meget et problem at fluerne er der det er mere hvorfor de er der og det er nok fordi det er for fugtigt..

og selv om jeg får ramt på fluerne så kommer der jo alligevel larver som spiser rødderne.

men er du sikker på planterne og ikke mindst frøene som stadig ikke er spiret selv kan tage vandet nede fra? de har jo ikke nogen rødder og dem som har er slet ikke så lange til at nå derned..

jeg har allerede skrabet muggen af flere gange men den blir ved med at komme igen de samme steder..

tak :)
jeg har tænkt mig at bygge et slags bor med en ramme rundt om.. man kan vel sige at det er en kasse med ben under, eller et slags højbed..
og den skal stå ude på terrasen.
og så vil jeg plante det hele derud når de ellers er blevet store nok og vejret bliver bedre..

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. april 2013 kl. 6.42

Du er nødt til at vande lidt ovenfra, hvor frøene ikke er fremme endnu, men resten kan vandes fra bunden :)

Jorden skal nok suge vandet op til planterødderne - jeg vander stort set altid sådan.

Det lyder som en god blanding af ting, du vil prøve - måske kommer du ikke 100% af med dem, men bare de kan holdes godt nede, er det jo også fint!

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. april 2013 kl. 11.47

Jeg har tænkt på bare at plante hele skidtet om i rent pottemuld så er jeg sikret mod sygdomme og mug og fluer osv.

jeg har sådan noget pottemuld her fra netto:
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390957-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390958-andet

tror du det er godt til både at så nye frø i og at omplante de allerede spirede planter i?

så vil jeg plante/så det hele i hjemmelave avispotter som kan ses i denne video:
youtu.be/VW4t_6dTAvA

men hvor længe går der inden aviserne går i opløsning? og er der skadelige stoffer i dem?

eller er det bedre bare at købe en stak engangs plastikkrus hvor jeg laver huller i bunden?

kan jeg evt bruge alt det gamle jord fra alle de nuværende potter til at plante kartoflerne ud på altanen i nogle bæreposer eller skal det være helt rent pottemuld fra butikken til dem også?
det bliver jo ret dyrt da der næsten skal en hel pose pottemuld til hver kartoffelpose..

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kastrup, 17. april 2013 kl. 10.46

Jeg har prøvet mange forskellige husråd om hvordan man kommer flueproblemet til livs, da jeg også selv forspirer og planter i vindueskarmen og har gjort det i mange år. Jeg har fundet et middel der virker over alt forventning, som jeg har brugt et par år nu. www.tinasverden.dk/produkter/Havebutikken/Skadedyrsmidler/Insektmidler-og-insektbo/BONUS-Naturlig-Bananfluefanger-30-ml.html

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. april 2013 kl. 11.49

Tanaco laver dem også og jeg mener at brugsen eller kvickly forhandler dem.
Prisen er den samme .

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 17. april 2013 kl. 18.08

hvad er det? er det gift? pulver eller væske? hvordan anvendes det?

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. april 2013 kl. 18.40

Det er rød sukkervand i en flaske med en meget lille åbning
Når fluen er kravlet derned kan den ikke komme op igen
Et ganske harmløse produkt for os mennesker

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 17. april 2013 kl. 19.02

hænger den fast i vandet eller hvorfor kan den ikke komme op?

for så kan man da bare selv blande noget sukker i en kop vand og stille frem

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. april 2013 kl. 19.41

Jeg vil tro at de har tilsæt lidt sæbe til sukkervandet så fluen ikke kan stå fast men den virker på den måde at fluen kravler ind ad åbningen og forsøger at drikke ad sukkervandet, men glider ned i det og drukner .
Jeg vil tror at du kan lave en fælde selv af lidt sukkervand og eddike, samt en dråbe sæbe. Eddiken er som lokkemiddel .

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 17. april 2013 kl. 23.43

okay men den fælde har jeg allerede prøvet.. men fluerne var så småt ved at være væk i forvejen efter grundig udluftning så der var ingen fluer tilbage til fælden så fik aldrig set om den virkede..
men nu ved jeg da at den er vel brugt.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. april 2013 kl. 10.10

Man kan også tage en stor del af dem med en støvsuger på svag styrke .

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 19. april 2013 kl. 18.31

jeg tror problemmet er løst.. jeg har hverken set fluer, larver eller æg i planterne eller i huset siden..

planterne har desuden groet sig ret store og de trives godt..

i kan se alle planterne og min indendørs have på min blog.. bare søg "rejsenmodselvforsyning" på google så finder i den

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. april 2013 kl. 21.17

Hej Daniel.
Jeg var lige forbi din blog og så alle dine potter . Jeg kigger forbi senere når der er kommet noget op ad dem .
Hilsen Søren.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 19. april 2013 kl. 22.53

Hej Daniel
I årevis har jeg forspiret i vindueskarmen. Jeg har ikke drivhus. Fra maj kan nogle planter efterhånden tages med i det kolde kolonihavehus, men ellers må planterne blive i vindueskarmen til de kan komme ud til afhærdning.

Mug har jeg kun, hvis jeg i marts tager vintersåede planter ind, som har stået med fiberdug over udenfor i haven indtil da. Jeg piller så muggen af. - Brugt spiremuld kan også give lidt mug.

Fluer har jeg aldrig oplevet. - Men jeg holder også altid både nyspirede og priklede planter ret tørre og vander dem nedefra og sprinkler overfladen, til nød en tynd stråle vand ovenfra, hvis solen har braget ned. Så bliver de mere kompakte og ikke så ranglede, sætter også hvidt papir bag dem for at opnå lysets genskin, det hjælper også. - Det betyder også, at de ikke gror over evne, men er lettere at have i vindueskarmen.

Først når de bliver større og er ompottet, giver jeg dem mere vand. Det er mit signal om, at nu må de gro. Til nød får de også flydende gødning nedefra lige før de kan komme til afhærdning, det kan blot være kompost eller pottemuld opløst i vand, hvis man da ikke kan lave udtræk af brændenælder (det kan vi ikke i år, de er ikke oppe endnu).
Hilsen Clara

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 20. april 2013 kl. 10.42

Søren Duun

ved ikk om du har set det nyeste indlæg i bloggen, men der kan du jo se at de fleste af dem allerede er spiret og er blevet ret store mange af dem..

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. april 2013 kl. 11.51

@Daniel
Har set på din blog, at du har plasticfolie i potterne. Har du sikret dig dræn ved at lave huller i plasticfolien eller er folien intakt?

Det var billeder af småplanter.

Er folien tæt og potten dermed uden dræn, vil planternes rødder let blive kvalt, hvis du vander lidt flittigt.

Bare et tip, hvis du ikke var klar over det......

PS
Kan kun støtte dig i drømmen om at få en have - kender du deljorden.dk?

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 20. april 2013 kl. 13.45

Clara Andersen

"I årevis har jeg forspiret i vindueskarmen. Jeg har ikke drivhus. Fra maj kan nogle planter efterhånden tages med i det kolde kolonihavehus, men ellers må planterne blive i vindueskarmen til de kan komme ud til afhærdning."

Hvornår tror du mine planter kan tages ud på altanen og evt. plantes i kasser og bæreposer?
du kan se hvilke planter det er og hvor store de er i min blog..
havde tænkt på at gøre det her i morgen da det ser ud til at det er sidste nat hvor der er nattefrost og foråret begynder at komme..

"Mug har jeg kun, hvis jeg i marts tager vintersåede planter ind, som har stået med fiberdug over udenfor i haven indtil da. Jeg piller så muggen af. - Brugt spiremuld kan også give lidt mug."
hvad mener du med vintersåede planter? kan man godt så planter om vinteren udenfor?

"Fluer har jeg aldrig oplevet. - Men jeg holder også altid både nyspirede og priklede planter ret tørre og vander dem nedefra og sprinkler overfladen, til nød en tynd stråle vand ovenfra, hvis solen har braget ned. Så bliver de mere kompakte og ikke så ranglede, sætter også hvidt papir bag dem for at opnå lysets genskin, det hjælper også. - Det betyder også, at de ikke gror over evne, men er lettere at have i vindueskarmen."

hvad mener du med at de bliver kompakte og ikke så ranglede? og hvordan får du dem til at blive mere kompakte det forstod jeg ikke helt..?
Den med at sætte papir bagved tror jeg også jeg vil prøve.. men hvorfor betyder det at de ikke gror over evne? man skulle da tror de groede hurtigere hvis de fik mere sol.

"Først når de bliver større og er ompottet, giver jeg dem mere vand. Det er mit signal om, at nu må de gro. Til nød får de også flydende gødning nedefra lige før de kan komme til afhærdning, det kan blot være kompost eller pottemuld opløst i vand, hvis man da ikke kan lave udtræk af brændenælder (det kan vi ikke i år, de er ikke oppe endnu).
Hilsen Clara"
Jamen er det da ikke godt at de gror hurtigt så får man jo hurtigere en stor plante og man kan sikkert også hurtigt få dem udenfor.?
men hvis man ikke vander dem så meget gror de så bare mindre eller er det det som gør dem kompakte, eller udvikler de bare deres rødder bedre.. altså hvad er fordelen ved ikke at vande dem så meget?

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 20. april 2013 kl. 15.38

Tom Andersen

"Har set på din blog, at du har plasticfolie i potterne. Har du sikret dig dræn ved at lave huller i plasticfolien eller er folien intakt?"
ja der er nogle små nåle huller i bunden men ved ikk om det er nok.. anyway regner med at plante det hele ud i nogle kasser i morgen når frosten er ovre (der er frost i nat)

har lige tjekket deljorden.dk og det er en rigtig god idé de har fået... dog kan jeg ikke rigtig finde nogen steder hvor man kan dyrke nogle grøntsager gratis.. der er et sted hvor det koster 750 pr. voksen men syntes det er lidt for meget..

findes der ingen byhaver eller "Urban Gardens" som de kaldes? og hvor? er der nogen i Århus eller nær?
en.wikipedia.org/wiki/Urban_agriculture

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 20. april 2013 kl. 20.11

Daniel, din mug kan måske være storknoldet knoldbægers vamp, se her: www.plante-doktor.dk/knoldbaegersvamp.htm

- Jeg ved ikke, hvilke slags planter, du har, og fotos er fra 10. april, så jeg kan kun sige, at varmekrævende planter som tomat, chili osv. skal du ikke sætte ud nu. Mine planter bliver afhærdet 4-7 dage i mit havehus før de bliver plantet ud i haven. Nogle står allerede i havehuset som f.eks. kål. Salat, persille og forårsløg er plantet ud i haven under fiberdug.

- Med vintersåede mener jeg kuldekimere, som er nogle stauder, der skal have frost eller anden kulde for at spire.

- Med kompakte mener jeg, at de får en kraftigere stængel og ikke en lang, tynd en. Med både sol og fugt gror planter ganske rigtigt hurtigere, tænk på troperne. Men med sol og mindre fugt, bliver planter lave, men kraftige, tænk på steppelandskab.

- En stor plante, der har fået meget vand, sol og varme er ikke glad for at komme ud i det danske klima med meget lavere nattetemp., blæst og ruskregn. De skal derfor afhærdes endnu længere end små, kraftige planter. - Hvis man ikke vander dem for meget, udvikler de netop bedre rødder og en kraftigere stængel, som bedre kan bære dem ude i det fri. - Men overdriv ikke, de må aldrig tørre ud, stik en finger ned og mærk, om der er fugt.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 21. april 2013 kl. 21.57

"- Jeg ved ikke, hvilke slags planter, du har, og fotos er fra 10. april, så jeg kan kun sige, at varmekrævende planter som tomat, chili osv. skal du ikke sætte ud nu. Mine planter bliver afhærdet 4-7 dage i mit havehus før de bliver plantet ud i haven. Nogle står allerede i havehuset som f.eks. kål. Salat, persille og forårsløg er plantet ud i haven under fiberdug."

hvis du kigger på min blog vil du kunne se nye fotos af alle planterne og det er fotos fra d. 19 april (præcist 3 uger efter såning af det første planter)
rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/2013/04/opflgning-pa-min-indendrs-kkkenhave.html

her er en liste over de planter jeg har:
Disse har jeg sået med frø fra supermarkedet:
- sød peber (capsicum annuum)
- miniagurk (cucumis sativus)
- sommergulerod (Daucus Carota L)
- basilikum (Ocimum Basilicum L)
- oregano (origanum vulgare L.)
- persille (petroselinum crispum)
- cherrytomat (solanum lycopersicum)
- purløg (allium schoenoprasum)
- sukkerært (pisum sativum)
- squash (cucurbita pepo)
- krybebønne (phaseolus vulgaris)
- porre (allium ampeloprasum)
- Spinat (spinacia oleracea L.)
- hovedsalat (lactuca sativa)
- kepaløg (allium cepa)
- Tomat (solanum lycopersicum)
- Havejordbær (Fragaria x ananassa)
- Månedsjordbær (Fragaria vesca var semperflorens)
- Chilipeber (Capsicum annuum)

og resten er her:
en lille mynte plante på 2 cm
æble (tog et par kerne fra et æble som jeg såede, men kan det lade sig gøre?)
kartofelplanter som er spiret (nogle er ca. 20 cm høje og resten er 1-10 cm høje)
to små brombær planter på ca. 5 cm.
en stor brombær plante på ca. ½ meter
to små jorbærplanter af arten korona og polka som er ca. 5 og 7 cm høje
en hindbær "rubus idaeus" plante som jeg købte i dag på ca. 20 cm. men med kun to små skud og en meget lille rod.

og stiklinger:
Blåbær, ribs, jordbær, forårshindbær, efterårshindbær, taybær, hindbær rubus idaeus, tyttebær, vindrue, brombær

men med afhærdning mener du så at du stille og roligt vender dem til at være udenfor istedet for inde?
men jeg skal jo ikke plante mine ned i jorden de skal bare ud på altanen at stå i nogle kasser eller lignende.. skal det så stadig have afhærdning inden de kan det eller kan de godt bare komme ud direkte fra den ene dag til den anden?
hvis de skal have afhærdning hvordan kan jeg så gøre dette? har ikke noget udehus eller noget har kun min lejlighed, kælder og altan..

dem som du har plantet ud i haven under fiberdug.. er fiberdugen for at holde på varmen? og fjerner du den senere når det bliver varmt nok til at de kan klare sig uden?
behøver jeg fiberdug i min situation?

"- Med kompakte mener jeg, at de får en kraftigere stængel og ikke en lang, tynd en. Med både sol og fugt gror planter ganske rigtigt hurtigere, tænk på troperne. Men med sol og mindre fugt, bliver planter lave, men kraftige, tænk på steppelandskab.

- En stor plante, der har fået meget vand, sol og varme er ikke glad for at komme ud i det danske klima med meget lavere nattetemp., blæst og ruskregn. De skal derfor afhærdes endnu længere end små, kraftige planter. - Hvis man ikke vander dem for meget, udvikler de netop bedre rødder og en kraftigere stængel, som bedre kan bære dem ude i det fri. - Men overdriv ikke, de må aldrig tørre ud, stik en finger ned og mærk, om der er fugt."

okay det giver god menning nu..
så det vil sige at hvis man har drivhuse nok så kan man bare lade dem blive så højre og ringlede som man vil hvis man lader dem blive der hele året rundt uden at plante dem ud.. eller ville man stadig få mere ud af at lade dem blive lave og kraftigere?
men i mit tilfælde har jeg jo minimalt plads at gøre med indenfor da jeg kun har en vindueskarm så for mig handler det om at få dem ud på altanen hurtigst muligt så jeg tror jeg vil følge dit råd med ikke at vande for meget..

jeg har et eksempel på en af mine planter som er blevet mere kraftig end de andre.. kan jo være at jeg har vandet den mindre end de andre..
du kan se den på dette billede.. er den lille kraftige nede til venstre:
4.bp.blogspot.com/-pad_EFOw0EI/UXFcQN3hEvI/AAAAAAAAAJ8/DynD6_P_bWE/s1600/SAM_7885.JPG

men som du kan se på de andre billeder er resten blevet ret ranglede.. hvad vil du foreslå at jeg skal gøre med dem før de kan komme ud?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. april 2013 kl. 22.30

Hej Daniel
Jeg kan umuligt tage stilling til alle dine planter. - Du har forstået afhærdning rigtigt. Det normale ved afhærdning er, at man sætter planterne fra vindueskarmen og ud i drivhuset, når der ikke er for koldt der mere, og så engang i maj alt efter, om det er varmekrævende planter eller ej, planter dem fra drivhuset ud i haven, gerne med et par dage i deres potter ude i fri luft. - Fiberdug kan holde temp. 1-2 grader lunere, det holder også på fugten. Du kunne fint bruge fiberdug om planterne de første dage, de er ude på din altan, det ville give en udmærket afhærdning. Fiberdug kan købes hos Silvan og klippes i passende størrelse. Og ja, jeg fjerner fiberdugen så snart det bliver varmt nok, altså nattemp. på 5 grader og derover.
Det er kun opvarmede drivhuse, der er uden frost om vinteren (dyrt), så almindelige drivhuse er kun lidt varmere end luften udenfor. - Jeg har også planter, der bliver kraftigere end den, der står lige ved siden af, glæd dig blot over dem, der er kraftige og tynd måske ud i de svage.
Hilsen Clara

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 22. april 2013 kl. 20.02

Jeg var ude ved en dame og hente nogle jorbær og rabarber planter i dag og hun gav mig også lidt tips..

jeg sagde til hende at jeg kun havde min altan og min vindueskarm, og hun foreslog mig at for afhærdning kunne jeg stille og roligt vænne planterne til vejret udenfor ved at stille dem ud i dagstimerne og tage dem ind igen om natten og så blive ved sådan nogle dage og så er de blevet afhærdet og kan blive ude hele tiden.
er du enig i det eller ville du gøre det på en anden måde?

når de så har vænnet sig til vejret udenfor kan jeg evt. plante dem om lidt senere hvis de får brug for mere plads til rødderne..

jeg ved godt du ikke kan tage stilling til alle mine planter men kan du give et bud på hvornår de forskellige planter ca. kan begynde at komme ud og begynde at blive afhærdet?
altså hvis du bare kan opdele dem i to grupper f.eks.
dem som er hårdføre og som kan afhærdes med det samme og dem som er svage og jeg skal vente lidt med at afhærde..

Nyt svar til emnet »Fluer og mug er det normalt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Fluer og mug er det normalt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider