Forum

Gåsebillelarver eller stankelbenslarver?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Selmer, 5. juni 2013 kl. 21.20

Hej alle

Har endelig fundet årsagen til at mit højbed ikke rigtigt gav noget: Billen på billedet var repræsenteret i ret stor grad under jorden i rækkerne.

Der er enormt mange gåsebiller der sværmer på græsplænen, men jeg synes at larverne også kunne ligne stankelben?

Er der nogen der med sikkerhed kan gendkende den på billedet?

Venlig hilsen
Peter

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. juni 2013 kl. 22.11

Oppe i søgefeltet kan du skrive : Små jordbunker i græsplænen.
Der skriver eksperten Søren Duun om emnet.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juni 2013 kl. 22.29

Det passer med Landbrugsinfo, at gåsebillerne er der nu - men de skal lige lægge æg, som skal klækkes.
På billedet ligner det bestemt stankelbenlarver - så vidt jeg husker lægges æggene i august, og æggene/larverne overvintrer.
Stankelben lægger (også) æg i græsplænen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Selmer, 6. juni 2013 kl. 8.26

Tak for det, jeg anlagde mit nystartede højbed på græsplænen og hældt jord i UDEN en fiberdug i bunden (der er her lært en vigtig lektie ift. næste bed).

Men nu har jeg finkæmmet jorden 15 cm ned i hele bedet og fjernet (forhåbentligt) alle larverne. Skal jeg foretage mig yderligere inden jeg genplanter i 11. time?

Vh
Peter

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 9.04

Lægge fiberdug under? Fjerne æg fra gåsebillerne, så du ikke får problemer med dem senere på sommeren?

Held og lykke!

Nyt svar til emnet »Gåsebillelarver eller stankelbenslarver?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gåsebillelarver eller stankelbenslarver?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider