Forum

Mellus på tropæleum?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. juni 2004 kl. 2.38

Her på havenyt har jeg givet anbefalinger om at plante tropæleum i bunden af drivhuset for at holde mellusene på afstand. Jeg har set mellus i store mængder på en rose lige udenfor en konstant åben dør ind til drivhuset, men ingen fløj ind. Inden jeg såede tropæleum var der hvert år mange mellus på mine tomater.

Jeg har imidlertid modtaget en henvendelse om, at tropæleum dyrket i udestue ligefrem tiltrak mellus i store mængder.

Har nogen set noget lignende i havestue, drivhus eller på friland?

Med venlig hilsen
Karna Maj

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 22. juni 2004 kl. 0.24

Jeg har plantet et par tallerkensmækkere i plantesækken fornylig, og indtil videre er der ingen mellus. Det var der nu heller ikke før, så jeg kan derfor ikke sige om det har hjulpet. Men skadet har det i al fald ikke. Nu har jeg også sat en tagetes i plantesækken.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 22. juni 2004 kl. 8.06

På denne side er der en oversigt over nytteplanter. Både tallerkensmækker og tagetes holder iflg. oversigen mellus (whitefly) væk.

www.penpages.psu.edu/penpages_reference/29401/29401183.html

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 22. juni 2004 kl. 8.07

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 22. juni 2004 kl. 8.21

Lidt mere research. Det er vist ganske vist at tallerkensmækkere, også i drivhus, afskrækker mellus. Til gengæld tiltrækker de bladlus, de kaldes ligefrem "bladlusfælder". Deet skal forstår i nyttesammenhæng: så bliver de forhåbentligt væk fra de andre planter. Dog får det mig til at tænke på om det spørgeren har set på sin tallerkensmækker i virkeligheden er mellus, eller om det er de hvide "hylstre" fra bladlus, der dratter af planten når man rører ved den?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sommer, 1. juli 2005 kl. 7.28

Tallerkensmækker.

Der er kommet små sorte "bladlus" på mine tallerkensmækkere. Kan I fortælle mig hvordan jeg får dem væk.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 1. juli 2005 kl. 8.58

Det letteste er ofte at spule dem væk med en tynd, hård vandstråle fra en god håndforstøver. På friland kan du evt. bruge en vandslange. Er angrebet meget slemt kan det være nødvendigt med insektsæbe.

www.havenyt.dk/soeg/?q=insekts%E6be

Nyt svar til emnet »Mellus på tropæleum?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mellus på tropæleum?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider