Forum

Rosenbrombær (Rubus odoratus)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Kjærulff, 1. juli 2004 kl. 10.09

Kan man spise frugterne fra rosenbrombær?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 1. juli 2004 kl. 10.55

Ifølge Leif's havetips her på nettet er svaret ja.

Jeg søgte videre på forskellige anvendelses muligheder og det er siger og skrive umuligt at finde en eneste opskrift hvor rosenbrombær indgår.

Fortæl os hvordan de smager – selv kender jeg ikke sorten og har også ledt efter opskrifter i mine nye og gamle syltebøger, uden resultat.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. juli 2004 kl. 2.18

Jeg har på en amerikansk side måske fundet forklaringen på, hvorfor der ikke findes opskrifter med rosenbrombær – de er fulde af frø:

"Purple-flowering raspberry has dome-shaped red berries. The berries aren't usually eaten because they are extremely seedy, though they have a nice flavor."

Hvis man ikke kender rosenbrombær – man kan se billeder og finde oplysninger om arten her:

www.arborea.se/rubodor.htm

plants.usda.gov/cgi_bin/plant_profile.cgi?symbol=RUOD

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 2. juli 2004 kl. 13.31

Nu vi er ved rubus, hvem ved så noget om dyrkning af robus xanthocarpus(guldbær)? Jeg købte en plante forrige sommer i Den Økologiske Have i Odder. Den er fejdigt dukket op begge somre, men bliver tilsyneladende ikke større og har ikke blomstret overhovedet.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 6. oktober 2004 kl. 13.25

Vedrørende Rubus xanthocarpus, Guldbær der ikke vil blomstre. Guldbær foretrækker let til svær, fugtig jord men med godt dræn. PH mellem 5 og 7,5; altså ikke særligt kræsen på det punkt. Tåler halvskygge, men foretrækker fuld sol. Min egen erfaring er at for meget skygge gir ingen blomster og dermed ingen bær. Blomsterne er tvekønnede og bestøves af insekter. I normale haver er det ikke noget problem. Den findes vildvoksende langs vejkanter, på vejskråninger, i skovbryn og stenfyldte regnvandskløfter i 600–3200 m højde i Anhui, Gansu, Sichuan og Yunnan. Mit råd til Nini lyder: Tjek at din plante ikke er plantet for dybt (rodhalsen skal være lige i jordoverfladen). Sørg for at den får lys og vand nok. Måske kan det i din have være nødvendigt at dække den let til vinter; måske kan blomsteranlægene ødelægges af frost. (Der hvor den kommer fra er den vel dækket med sne.) Og til sidst: den breder sig ret voldsomt med rodskud, så tænk over hvor du planter den!

Nyt svar til emnet »Rosenbrombær (Rubus odoratus)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rosenbrombær (Rubus odoratus)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider