Forum

De æder mine bladlus!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. juli 2004 kl. 16.23

Jeg har netop opdaget fire mariehønelarver nærmest skøjte henover en af mine basilikumplanter i udestuen. De har sørme en god appetit! Herligt at naturen sådan giver en hjælpende hånd.

Men fornylig fjernede jeg nogle gule æg fra min chiliplante, der også har bladlus. Og nu er jeg bekymret for om det var mariehønens æg, jeg fjernede, i den tro at det var fra en skadevolder.

Hvordan kender man mariehøneæg?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 9. juli 2004 kl. 23.17

Og sørme ikke om der er alligevel er mariehønelarver på alle tre chiliplanter! Så hvis det var deres æg, jeg fjernede, har jeg heldigvis overset nogle. Og ude i haven på pralbønnerne er der både voksne mariehøns og larver i færd med at fortære lusene.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristoffer, 9. september 2004 kl. 15.58

Hej Martin bladlus føder sine unger levende, så de æg må være noget andet.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 9. september 2004 kl. 21.29

Hej Kristoffer. Det har du ret i, men jeg skriver jo også at det var mariehøneæg! :-)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla N. Hansen, 13. juni 2005 kl. 17.59

Mariehønen føder ikke sine unger levende, men "lægger æg i grupper på 10–20 stk. på undersiden af solbeskinnede blade og mindre grene.

Pupperne er fæstede med bagkropsspidsen og er kugleformede, de er ikke spunde ind. Ved berøring bevæger de kroppen livligt og stødvis..." Det er hvad der står i min Økologiske plantebeskyttelse Bog.

Det er dog lidt forvirrende da der både står at æggene er aflange og kugle runde, på det billed der er i bogen, er de aflange ca. ½mm lange og knald gule.

Husk at når du har Mariehønse larver så har du ikke bladlus, et af to onder, da begge går til planterne.

Laverne er forøvrrigt aflange mørkt gråblå med gule prikker og børste klædte vorter.

MVH Ulla N. Hansen

Nyt svar til emnet »De æder mine bladlus!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > De æder mine bladlus!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider