Forum

Sygdom i frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Hansen, 9. juni 2014 kl. 16.57

Hej, hjælp hjælp hjælp!!

Mine æbletræer og pæretræ er blevet angrebet af en underlig skimmellignende belægning i pletter på stamme og grene. På nær disse ser blade og skud fine ud indtil videre.

Er der nogen som ved hvad det er, om det skader træ og frugt eller/og om man kan komme det til livs?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Degn, 23. maj 2017 kl. 16.13

Jeg har også sådanne pletter på flere træer. Kan nogen give en forklaring

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Arvedsen, 10. august 2019 kl. 9.59

Jeg har fået samme plette angreb på mine æbletræer. Er det det der kaldes stammebasisråd? Er der mulig for at rede træet?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. august 2019 kl. 22.25

De grå plamager er lav, som kommer på træer og buske der, hvor luftforureningen netop er lav. Det er faktisk et sundhedstegn.
For år tilbage da vi havde oliefyr overalt i DK. var luften meget mere forurenet, og da så man ikke de pletter så ofte.
Hvis det forekommer på unge træer, kan det være tegn på at jorden er trykket sammen efter tunge maskiner (traktose).

4 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. august 2019 kl. 22.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Arvedsen, 18. august 2019 kl. 10.05

Jeg har også lav på mine træer. Når jeg googler billeder af lav, så kan jeg ikke se nogen der ligner det.

Men denne artikel med billede ligner det der er på mit træ.

Her omtales stammebasisråd. Er der nogen der har erfaring med at træet kan overleve?

politiken.dk/forbrugogliv/boligogdesign/bolighaven/boligsporgsmaal/art5507171/Ryge-%C3%86bletr%C3%A6-ramt-af-sj%C3%A6lden-sygdom

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Arvedsen, 18. august 2019 kl. 10.06

Jeg har også lav på mine træer. Når jeg googler billeder af lav, så kan jeg ikke se nogen der ligner det.

Men denne artikel med billede ligner det der er på mit træ.

Her omtales stammebasisråd. Er der nogen der har erfaring med at træet kan overleve?

politiken.dk/forbrugogliv/boligogdesign/bolighaven/boligsporgsmaal/art5507171/Ryge-%C3%86bletr%C3%A6-ramt-af-sj%C3%A6lden-sygdom

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2019 kl. 11.31

Der er mange arter af lav som kan se forskelligt ud. Uden at være ekspert kunne fotoet ligne noget fra gruppen kantskivelav.

Når politikkens "eksperter" (som jo altså ikke er plantepatologer) sætter den i forbindelse med basisråd kan det måske være fordi lav af og til optræder sammen med generel misvækst.

Lav i sig selv er ufarligt for planten og ikke årsag til misvæksten.

Nyt svar til emnet »Sygdom i frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom i frugttræer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider