Skrevet af: Niels Bertel, 16. juni 2014 kl. 21.44
Kære alle,
I min baggård på Nørrebro står en stor ahorn. Fra den regner det med sukkerdug, for den er massivt angrebet af bladlus. Jeg har søgt rundt på nettet for at finde ud af, hvordan vi bedst bekæmper lusene, da deres tilstedeværelse og dryppen sætter en dæmper på glæden ved gården.
Vil mariehøns gøre en forskel, når det er et helt træ, som det drejer sig om, eller findes der bedre midler?
Med venlig hilsen
Niels
Håber nogen herinde kan hjælpe.
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2014 kl. 22.24
Jeg tror, du må droppe ideen. Træet er jo virkelig højt ift. at begynde at sprøjte med hjemmelavet insektsæbe.
Der kan ske to ting: om en-to uger kommer der nyttedyr som svirrefluelarver og mariehønselarver eller
Du må leve med bladlusene i nogen tid endnu, da økosystemet på Nørrebro nok ikke er det mest naturlige sted at opholde sig for en stor variation af insekter, herunder myrer. Derfor kan nogle dyr få overtaget - tror mange har problemer med bladlus i år pga. Det varme forår.
Skrevet af: Anne Demant, 17. juni 2014 kl. 6.45
Freya altså. Myrer spiser og udrydder ikke lus. De passer dem.
vældig godt endda.
Det er først hvis de får deres sukker og slikbehov dækket på anden måde de spiser bladlusene.
Men der vil skulle mange vingummibamser til, når det er så stort et træ, og så fyldt med lus :-( at det er nytteløst på den måde. Og nu er vi så langt fremme at søde sager vil tiltrække hvepse.
(ideen er ellers ikke helt tosset, har prøvet, da min lille (½ m) Acer var slemt invaderet af lus. med godt resultat altså)
så Niels, lad os håbe på en stor sværm mariehøns.
men som Freya skriver,- der er mange lus i år.
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juni 2014 kl. 7.43
Myrerne spiser ikke lusene, men deres malkning af lusene er alligevel med til at holde lusene i så dårlig kondition, at det reducerer deres formeringsevne.
Og gør så ikke som mange andre i Kbh: fæl træet, så snart naturen giver den mindste gene...
Nyd i stedet det flotte træ og tag en fugtig klud med til borde og cykler, der er fyldt med sukkerstads.
Skrevet af: Niels Bertel, 19. juni 2014 kl. 8.51
Kære Freya og Anne,
Mange tak for svar :) Jeg tror jeg vil forsøge mig med at købe nogle æsker mariehøns, for at hjælpe naturen lidt på vej og ellers krydse fingre for at rovinsekterne kommer forbi nørrebrogade i løbet af sommeren.
Vi kunne ikke finde på at fælde træet, men det kunne være dejligt hvis vi kunne reducere luseangrebet.
Igen, mange tak for svar!
MVH
Niels
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2014 kl. 22.03
Fra oktober og fremad er træet lusefri i ca. 8 måneder :-)
Skrevet af: Lizzi Nielsen, 5. juli 2014 kl. 16.38
Hvor kan man købe mariehøns? ;)
Venlig hilsen
Lizzi Nielsen
Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2014 kl. 17.10
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2014 kl. 10.00
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Massivt angreb af bladlus på stor ahorn