Skrevet af: Mette R., 17. juli 2014 kl. 21.53
Jeg var lige ude og kigge til køkkenhaven, og så at mine radiser og lidt af salaten er helt oversået med disse små dyr. De er overalt, og flyver/hopper når jeg nærmer mig.
Der er virkelig mange! Og de var der ikke for få timer siden.
Hvad er det og hvordan slipper jeg af med dem?
Hilsen Mette
Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2014 kl. 23.23
Måske jordlopper:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/18.html
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juli 2014 kl. 23.36
Det er snudebiller - af en eller anden årsag er de alle vegne lige nu...
Jeg er med i en havegruppe på Facebook, og mange er nærmest blevet invaderet de sidste to dage - alle mine nye rucolaplanter var væk i går, da jeg kom hjem :(
Og de er vist oven i købet ret svære at slippe af med på økologosk vis!
Skrevet af: Tilde P., 17. juli 2014 kl. 23.38
Det er ikke jordlopper. Det er de alt for langbenede til.
Det ligner mere en eller anden snudebille eller tæge.
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juli 2014 kl. 23.44
Snudebiller af en eller anden slags! De ser ud til, at have lang snude.
Du slipper for dem, ved 1) at klemme dem mellem to negle, 2) ved at ryste billerne ned i en balje vand. Derefter overhældes de med med kogende vand.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2014 kl. 7.53
Kan man bruge en støvsuger - som ved lakbiller?
ledningsfri, naturligvis :)
Skrevet af: Tilde P., 20. juli 2014 kl. 12.09
Til orientering for dem som måske vil vide lidt mere. Link til F&N.
www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1203130&ForumID=33
Skrevet af: Tom Andersen, 28. juli 2014 kl. 22.52
Nu har jeg selv fornøjelsen i tusindvis - og på billedet kan man se, at de ikke er venner af min broccoli :(
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. juli 2014 kl. 23.12
FLOT FOTO!!!
Skrevet af: Mette R., 30. juli 2014 kl. 15.14
Tusind tak for alle jeres indlæg - jeg løste problemet og fik fjernet alle de små kræ :-)
Jeg opdagede, at de alle satte sig på en gul spand jeg havde stående i haven, så den satte jeg hen foran højbedet med vand og lidt brun sæbe i - og så var de næsten helt væk efter et par timer.
Hilsen Mette
Skrevet af: Freya Grossmann, 30. juli 2014 kl. 15.27
Det er sådan nogle tricks, der er fede at kende i økologisk havedyrkning! Flere af dem!
Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 19.55
ja, det må prøves næste gang invasionen optræder - fint tip, som minder mig om gule T-shirts er valgt fra af samme grund :)
Skrevet af: Christina Bjørk, 1. august 2014 kl. 18.44
Jeg er ligge logget ind for at spørge om de samme kræ. men det behøver jeg så ikke kan jeg se...De æder radisseblade, vinterkarse, mine små sommerblomster, og de bider ! De er som på billedet....har været her i 2-3 dage
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad angriber mine radiser og salat?