Forum

Hvad sker der?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jeanet TAmonsen, 23. juli 2004 kl. 11.23

MIne syv 20 meter høje kastanjetræer har haft en ualmindelig dårlig sommer. De plejer at være lisså smukke som kastanjetræer skal være med veludviklede flotte blade og kastanjer om efteråret. Men i år er deres blade næmest blevet ædt op af et eller andet. Jeg kan ikke finde nogle dyr på dem – med bladene er ædt op og brune i kanterne – så det ligner jeg ved ikke hvad i min have. Hvem ved hvad jeg skal gøre?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 24. juli 2004 kl. 9.13

Det lyder ikke godt. Der har faktisk været problemer med en indvandret mølart, der har spredt sig hastigt mod nord på, sandsynligvis på grund af klimaforandringer. Men dette insekt, kastanie-minérmøllet, efterlader visne, gule blade, der, efter at være startet som må gulbrune pletter spredt på bladene, hurtigt giver hele træet et miserabelt udseende. Dette møl er værst i landets sydlige egne og efterlader altså ikke samme symtomer som du beskriver.

Der er ikke andet at gøre end at se tiden an ud over at sætte rigeligt med mejsekasser i haven til efteråret. Der bør være kasser med både 28 og 32 mm indflyvningshul, så forskellige fuglearter tilgodeses. Der kan være tale om en art, der har været særligt begunstiget på grund af foråret og sommerens klima, uden at dit træ næste år behøver få de samme problemer. Så tag det roligt i første omgang. Måske er angrebet favoriseret af det tørre forår, der kan have svækket træerne og øget modtageligheden.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 15. september 2004 kl. 11.07

Jer har en kastanje
kan den plantes/såes nu i en potte – til udplantning til foråret?

Det er en kastanje fra et helt specielt (for mig) træ – derfor.

På forhånd tak

venlig hilsen
Lizzi

Nyt svar til emnet »Hvad sker der?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad sker der?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider