Forum

Er min tomatplante syg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul H., 22. juli 2014 kl. 13.59

Jeg synes min tomatplanter ser underlige ud, i forhold til dem jeg kan finde, hvis jeg søger på google.

Ser de her normale ud, eller er de syge?

[IMG]http://i59.tinypic.com/34oxyep.jpg[/IMG]

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul H., 22. juli 2014 kl. 14.00

Billedet er her :)

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 22. juli 2014 kl. 16.42

Mine tomatplanter har også nogle gange haft orange knopper på stænglen uden at det har givet nogen som helst problemer. Dine planter ser sunde ud, så jeg tror ikke de er syge.
Men jeg gad faktisk godt vide, hvad de orange knopper er for nogle. Måske en anden ved det?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 22. juli 2014 kl. 16.43

Hej Poul dine tomatplanter ser fine ud med toppen nedad, de små "knopper" på stængelen er begyndende rødder, der tit kommer når der er for mørkt mellem planterne, og det sideskud der er vandret til venstre, skulle have været fjernet ved "fødslen" Henry G.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul H., 22. juli 2014 kl. 17.41

Tak for svarene :) Det var rigtig fint lige at få at vide, at mine planter ikke fejler noget alvorligt :)

Ha' en god tirsdag :)

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juli 2014 kl. 19.10

De sætter også luftrødder, hvis der er meget fugtigt, så du skal være meget opmærksom på at lufte ordentligt ud = have det hele stående åbent i døgndrift derude :)

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juli 2014 kl. 19.48

@Anja

Er det også din erfaring, at det netop/ stort set kun er ved for høj luftfugtighed, at fænomenet er særlig udtalt?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. juli 2014 kl. 20.22

Jeg har aldrig set begyndelse til luftrødder på mine udendørs tomater, så der er nok noget om snakken om luftfugtighed.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juli 2014 kl. 21.32

Ja - jeg har kun set det, hvor planterne gror lidt for tæt.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juli 2014 kl. 9.22

Jamen, så er jeg bestyrket i min egen tro - tak til jer begge :)

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. juli 2014 kl. 12.42

Tomater får ingen "luftrødder", det der er vist på billedet er begyndelsen til normale rødder, i tomatens oprindelsesland blev planterne ikke bundet op som vi gør, der ligger stænglerne på jorden og får rødder langs hovedstammen og alle dens eventuelle sideskud i hele dens længde, for at få så meget væde som muligt til frugterne, tomater vokser normalt i tørre områder, hvor det er muligt at tilføre vand til rødderne uden vand ovenfra. Hilsen Henry G.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juli 2014 kl. 14.38

@Henry
Det er også almindelige rødder der tales om - blot et kælenavn, "luftrødder" :)

Hvad er tomatens oprindelsesland?

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. juli 2014 kl. 17.19

Hej Tom Tomatens oprindelsesland er Mexico og Peru, og blev brugt til madlavning fra ca. 1850. Navnet var oprindelig Tomatl. Potteplanter som f. eks. Monstera deliciosa - Scindapsus aurius og Orkidéer har luftrødder, der opsuger væde fra luften. Henry G

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2014 kl. 18.41

Men udtrykket bruges også om tomater alle vegne :)

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. juli 2014 kl. 19.32

Hej Anja hvis man tænker på tomatplanter, så kaldes disse rødder Adventivrødder. Henry G.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 24. juli 2014 kl. 12.56

Er der nogen, det har prøvet at dyrke tomater på deres naturlige måde, altså kravlende hen ad jorden? Gad vide om de trives bedre / giver større udbytte? Det vil selvfølgelig optage temmelig meget plads...

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2014 kl. 14.11

@Patrick

Det giver mange, men overvejende små tomater.

Og så lige et kaos i bedet/ drivhuset....

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2014 kl. 17.43

Ikke hos os almindelige dødelige, Henry - jeg har aldrig hørt udtrykket, men vil da straks begynde at brede det ud :)

Nyt svar til emnet »Er min tomatplante syg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er min tomatplante syg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider