Skrevet af: René J., 28. juli 2014 kl. 20.01
hvad fejler det og hvad kan jeg stille op…. her kommer lige 3 bilelder efterfølgende.
meget sandet jord og det her jo været tørt den senere tid, vi havde dog lige et tortenskyl den anden dag, men det gav ikke meget vand.
Med venlige hilsen
René J
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. juli 2014 kl. 20.38
Dit æbletræ er ikke syg, men tørstig. Med den smule vand der er kommet i løbet af sommeren er der mange træer, som mangler vand. For at kompensere for den manglende vandtilførsel smider træet en masse blade. Lav et hul ved træet, hvor du kan vande det. 10-20 liter om dagen i nogle dage. Du kan f.eks. fjerne græsset i en ½ meter hele vejen rundt om træet og bruge den fordybning til at vande i.
Skurvpletterne på æblet revner fordi frugten mangler vand.
En tordenskyl betyder ikke vand ned i jorden. Hvis der er den mindste hældning, så løber vandet væk uden at der trækker ret meget ned i jorden.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juli 2014 kl. 20.42
Willy - mener du 10-20 liter? Synes, at det lyder at meget lidt til et helt træ i forhold til, hvad jeg vander mine chilier og tomater med :)
Skrevet af: Lone Nielsen, 28. juli 2014 kl. 22.00
Enig med Willy - vand masser af vand og væk med græsset i en stor cirkel om træet. Så unge træer kan generelt ikke lide konkurrence fra græs.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. juli 2014 kl. 22.27
Anja for at få den bedste virkning af vandingen svarer 10-20 liter i den nævnte cirkel til10-20 mm nedbør. Bemærk at jeg skrev om dagen i nogle dage. Det er for at få jorden blødt op. Den første dag vil det kun være overfladen, der bliver blødt op, men de næste dage vil vandet trække ned til rødderne.
Efter billedet at dømme er træet næppe mere end 4-5 år og så er rodnettet ikke så stort.
Skrevet af: René J., 28. juli 2014 kl. 22.37
Så væk med græsset, vande..... Men det burgdte jeg måske have gjort allerede efter en uges tørke?
Nu er det jo nesten rent sand (nærmest brunt pulver) det står i, men det er vel snart 5 år siden de er blevet plantet, så jeg kan jo ikke grave dem op og smide dem i nye huller med 2m² muld og kompost i? Men er der en anden måde jeg kan forbedrede jorden omkring mine træert på?
René J
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mit elskede æbletræ er sygt