Forum

Majroer rådner…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 29. juli 2014 kl. 19.09

Hej

Jeg er ny ud i at have Majroer i haven, derfor er de sået på det forkerte tidspunkt..høstes nu, og har sikkert haft det for tørt, men alligevel synes jeg det er underligt at ca. hver anden roe er råddent...det vil sige nærmest flydende og virkeligt dårligt lugtende..jeg har ikke kunnet finde et forklaring på fænomenet, men jeg er dog lidt nysgerrig, da det ikke ligner skadedyr..planterne ser sunde ud..måske nogen ved hvad det er

Mvh. Peter

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. juli 2014 kl. 21.22

Hej Peter Jensen

Det første jeg kommer til at tænke på efter at have læst din beskrivelse er, at dine majroer kan have fået et angreb af kålbroksvampen. Skadebilledet er, at i en del af rodsystemet er rødderne synligt fortykkede.

Det er ikke usædvanligt at de svækkede planter efterfølgende inficeres med en rådbakterie - og det er jo både synligt og lugter skrækkeligt....

Hvis min antagelse er rigtig skal du igang med flere forskellige tiltag:
Fjern majroerne (lad dem gå med i dagrenovation).
Gå igang med at forbedre mikrolivet i din dyrkningsjord. Tilfør rigeligt med havekompost og hold jorden dækket hele året rundt - enten med afgrøder, brunt jorddække eller med grøngødning. Denne indsats skal være vedvarende.
Endelig skal du være omhyggelig med sædskiftet - der må gerne gå 5 - 6 år mellem at der dyrkes korsblomstrede planter på samme sted i urtehaven.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 29. juli 2014 kl. 23.04

Hej Lone

Og tak for svar..det vil jeg lige undersøge på i morgen, jeg synes ikke jeg har bemærket noget usædvanligt ved rødderne..men det vil jeg undersøge nærmere i morgen ;-)

Mvh. Peter

Nyt svar til emnet »Majroer rådner…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Majroer rådner…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider