Forum

Nytte eller skadedyr?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 25. juli 2004 kl. 15.58

Fandt idag en "gul mariehøne" med sorte pletter, i rødkålen, da jeg skulle tjekke for kållarver. Dem var der heldigvis ikke spor af.

Ja, jeg ved jo ikke hvad "høne"insektet hedder, men hvad er den go' eller skidt for i køkkenhaven?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 25. juli 2004 kl. 17.13

Jeg tror den er go! Jeg har selv dens "omvendte" fætter, sort med hvidgule pletter, og den spiser i al fald lystigt af bladlusene på mine planter i udestuen. Så den er velkommen hos mig indtil andet er bevist :-)

Der findes vist mange mariehønearter, jeg har flere i haven, bl.a også den toplettede (den almindelige har 7 pletter).

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 30. juli 2004 kl. 9.52

Den mariehøne du har truffet, tjener sin funktion i det biologiske kredsløb i lighed med den 7-prikkede mariehøne,hvepse og edderkopper. Der findes i Danmark ca. 50 arter mariehøns; hvis de har fået et dansk navn, angives dette ofte efter antallet af prikker. Der findes endvidere sorte rødprikkede og røde sortprikkede. Af gule arter med sorte prikker findes små 10-prikkede, Adalia 10-punctata ssp., den lidt større 22-prikkede, Thea 22-punctata, og den 14-prikkede, Calvia 14-guttata, der næsten er på størrelse med den almindelig kendte 7-prikkede, Coccinella 7-punctata.

Der er flere forskellige slægter med underordnede arter, men alle tilhører insektordenen Coccinellidae. Enkelte arter er lidt aflange.

På verdensplan kendes ca. 4500 arter af mariehøns.

Nyt svar til emnet »Nytte eller skadedyr?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Nytte eller skadedyr?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider