Forum

Stråle plet i roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda Holtet Bering, 31. juli 2014 kl. 8.24

Hej
Vil høre om nogen kan hjælpe mig herinde
Alle vores roser er ramt af stråleplet, bladende falder af og de ser mildest talt sørgelige ud.
Jeg gjorde som jeg havde læst klippede dem ned fjernede alle de syge blade.
Nu begynder roserne så småt at skyde igen.
Jeg håber så de ikke er angrebet i de nye blade.
Vi sprøjter ikke i vores have, men tror jeg er villig til at gøre det ved vore roser.
Kan man forebygge stråleplet ved at sprøjte.
Er der nogen der kender et sprøjtemiddel der ikke beskadiger naturen.

Med venlig hilsen Linda

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 31. juli 2014 kl. 15.59

Av, det er ikke nemt at komme af med. Planteskolen har noget til at sprøjte med, men min erfaring er at det ikke hjælper. De nye blade får det også. Min pl.skole mener at man kan gøde sig fra det værste angreb. Det syntes jeg heller ikke hjælper synderligt. Jeg har også prøvet med letmælk, men hjalp heller ikke. ØV. Mit forslag var ingen hjælp, andet end du ikke er alene med de grimme blade. (alene er garanteret stavet forkert).

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 31. juli 2014 kl. 16.47

Der har netop været en diskussion om atamon-blanding. Jeg tænkte, at jeg ville prøve, men har ikke fået det gjort. Prøv at skrive atamon i søgefeltet. Jeg vil da gerne opdateres, hvis du prøver.

Ellers vil jeg blive bedre til at plukke syge blade af og generelt holde rosen sund med beskæring og gødning.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2014 kl. 18.53

Mine Nina Weibull roser har desværre også fået stråleplet i år. Jeg har nu haft dem i omtrent 40 år. Da de fik stråleplet i de første år, var der et middel på markedet (svovl med navnet MIDOL). Heldigvis er restriktionerne for hvad vi må bruge privat skærpet meget siden den tid - og det må slet ikke bruges mere.
Roserne blomstrer mærkværdigvis nok videre også uden alt for mange blade. Jeg tror ikke at man kan blive fri for denne sygdom. Mon en koldere vinter end den forgangne kan gøre det af med stråleplet?
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Holtet Bering, 1. august 2014 kl. 10.25

Hej
Tak for alle gode svar.
Som sagt kippede jeg alle roser ned, ser de nu begynder at komme med nye fine blad
Så jeg krydser fingre.
Ellers omlægger jeg rosenbedet til staude bed til efteråret.
De er gødet og vandet efter alle kunstens regler de står sammen med lavendler hvilket jeg har hørt også skulle være godt.
Den eneste fejl min mand og jeg måske gjorde i foråret var at vi blev så duperet af at roserne var så langt fremme at vi stort set ikke klippede dem ned
Man skal lære af sine fejl
Jeg forsøgte med skummetmælk, men det sætter sig jo på bladende.

Hilsen Linda

Nyt svar til emnet »Stråle plet i roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stråle plet i roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider