Skrevet af: Finn Kirkegaard, 3. august 2014 kl. 11.57
Mit Gråstener- æbletræ ser ud som på billedet. Det har været skabt 5-6 æbler. Men udbyttet blev kun et æble på størrelse med en valnød. Det samme skete sidste år. Hvad er problemet ?
Skrevet af: Boi Jensen, 3. august 2014 kl. 16.30
Hej Finn
Du har skurv i bladene, men det har ikke noget at gøre med at du ikke får æbler. Enten er dit træ for ungt til at producere frugten eller du får for dårlig bestøvet. Når æblerne falder af i utide, er det oftest fordi de er dårligt eller slet ikke bestøvet.
Du må ud og finde ud af om der er andre i nærheden der har æbletræer med masser af æbler på, så kommer det nok med tiden eller også skal du ud og investere i en ordentlig bestøversort, som kunne være Filippa, der kan bestøve alle andre sorter end den selv.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Finn Kirkegaard, 3. august 2014 kl. 20.05
Tak til Boi.
Har læst mig til at skurv bremses med at fjerne nedfaldne blade, eller kalk om efteråret eller e.v.t. noget med svovl !
Bestøvning ............tja..inden for 500 m er der min 2 velfungerende og højtydende æbletræer. Inden for 5 km er der en regulær æbleplantage......
Træet er snart 5 år gammelt ...........overvejer et Fillipa træ ! ;)
vh Finn
Skrevet af: Boi Jensen, 4. august 2014 kl. 8.02
Hej Finn
500 meter er for langt, så det er bare årsagen at bierne ikke finder 2 forskellige æbletræer og derfor er den manglende bestøvning problemet. Du kan også selv de første par år prøve at bestøve nogle få af blomsterne med en blomst fra dine velfungerende træer - hvor du tager en blomst, fjerner kronbladene og dupper resten op i blomster i dit lille træ.
Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2014 kl. 19.22
Hvor meget og tit- klipper du?
Er der et bestøvertræ nær dig? Hvis ikke kan man få fat i en blomstrende gren et andet sted, og så sætte den i en spand vand under træet.
Jeg tror problemet er manglende bestøvning.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ