Forum

Tak for afstemning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 26. juli 2004 kl. 15.05

En stor tak til redaktør Karna Maj, fordi hun accepterede mit forslag om en afstemning blandt læserne af Havenyt om bekæmpelsen af bladlus.

Også en tak til de 265, som deltog i afstemningen.

Undersøgelsen viste, at det største mindretal (42 procent) overlader bekæmpelsen til nyttedyr.

Og det er udmærket, ligesom det er fortræffeligt, at godt en femtedel (22 procent) løser problemet med kolde afvaskninger (haveslange-spuling).

Det næststørste mindretal (37 procent) gør brug af sprøjten.

Jeg kan ikke sige, at tallet forarger mig. Og det kommer ikke uventet, at de fleste (31 procent) af dem, som foretrækker denne løsning, gør det ved hjælp af diverse hjemmeblandinger.

I sprøjte-gruppen figurerer 3 procent, som anvender købt insektsæbe. Samme antal bruger andre lovlige midler på markedet.

Jeg kan af gode grunde ikke vide noget om sammensætningen af diverse hjemmeblandinger, men blot notere, at jeg har ledt i øst og vest uden at kunne finde dokumenteret virkning af forskellige offentligt kendte opskrifter.

I denne sommer, hvor mange er plaget af bladlus i uhørte mængder, har jeg forsøgt mig med kolde afvaskninger, neddypning i 43 grader varmt vand, sprøjtning med diverse hjemmebryg baseret på dels krystal sæbe og dels flydende brun sæbe med og uden tilsætning af sprit.

Få dage efter var resultatet det samme, og de første fremskridt opnåede jeg, da jeg ofrede de godt 100 kroner på en flaske koncentret insektsæbe.

Men jeg vil da opfordre hjemmeblanderne til at beskrive deres opskrifter og erfaringer.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 26. juli 2004 kl. 23.46

Hej Ole

Tak for statistikken!

Jeg har konkluderet at en vandstråle fra enten slangen eller forstøveren er noget nær lige så godt som insektsæbe. Krabaterne spules let af medmindre de allerede har nået at klistre planten godt ind i honningdug. I det tilfælde har jeg fundet at 43 gr. varmt vand har været meget effektivt. Insektsæbe virker for så vidt fint, men ulempen er at der sidder døde, indtørrede lus på planten bagefter medmindre man spuler den grundigt rent. Og så kan man jo næsten lige så godt spule den ren for bladlus en gang for alle!

Men det bedste er dog nyttedyrene. Jeg har været rigtigt godt begunstiget i udestuen hvor basilikum og chili har været slemt plaget. Basilikummerne var så væmmeligt fedtede at de måtte en tur i varmt vand, men det forhindrede ikke nye bladlus i at komme flyvende. Men så kom en eller flere mariehøner forbi! Deres små larver (som overhovedet ikke ligner larver, men snarere mini-ørentvister eller noget i den stil) har effektivt og løbende gjort kål på lusene, så der kun er en lille bitte population tilbage så nyttedyrene trods alt har noget at spise. Nu er larverne så småt blevet til mariehøns, og de viser sig ikke at være de klassiske røde, men derimod sorte med blege pletter.

Senest har svirrefluer været på spil, så nu er det deres larver som guffer løs af lusene. De er lidt mere larveagtige, men dog slet ikke som fx sommerfuglelarver.

Ude i haven er det toplettede (røde) mariehøns som holder ro og orden på bl.a. pralbønnerne.

Mht. insektsæbe bruger jeg 1 l vand, 1 dl flydende brun sæbe og samme mængde sprit. Men kun på øjemål! Det virker helt sikkert, for lusene begynder straks at gispe efter vejret og snart dratter nogle af dem ned. Uanset blandingen er det meget vigtigt at man rammer hver en plet på planten. Det skal sejle og stordryppe fra den!

Hilsen
Martin

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. august 2004 kl. 2.39

Pas på med koncentrationen af sæbevandet – der er grænser for, hvor stærk en opløsning at planter kan tåle.

Jeg havde for en måned siden fået lavet et grimt sår på en tå og satte derfor tåen i en skål sæbevand, mens jeg læste avis ved havebordet. Desværre kom jeg til at vælte sæbeopløsningen ud på græsplænen efter, at behandlingen af tåen var overstået. Det resulterede i en plet, hvor græsset er gået ud, og der er endnu ikke begyndt at komme nyvækst på stedet efter en hel måned. Til gengæld er min tå for længst fin og hel.

Nyt svar til emnet »Tak for afstemning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tak for afstemning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider