Forum

Meldug eller gråskimmel i akelejer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: IL Thomassen, 20. august 2014 kl. 11.50

Hjælp! Jeg har meldug eller gråskimmel i ALLE mine Akelejer - og det er mange. De gror i bede, udenfor bede, i potter og mellem fliser - i både sol og skygge.

Selv om jeg har prøvet at klippe nogle helt ned, så kommer der alligevel et hvidt lag på de nye blade.

Det startede nok sidste år.

Flere har desuden været angrebet af minerlaver??

Er der noget jeg kan gøre?

På forhånd tak og med venlig hilsen
I Thomassen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 5. marts 2015 kl. 11.04

Ups, jeg håber ikke det er denne meldug:

www.touchwoodplants.co.uk/aquilegia-downy-mildew.htm

Her er endnu et link:

www.telegraph.co.uk/gardening/11406556/Killer-disease-cripples-aquilegia-collection.html

Det lader til at være en ny sygdom for akelejer i England, men den er, så vidt vides, ikke fundet uden for UK.

Mvh. Bente.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 5. marts 2015 kl. 11.15

Jeg researched lidt mere. Både meldug og miner-larver synes at være almindelige plager i akelejer (selv om jeg hidtil har været forskånet). Visnede dine planter ned efter angrebet?

Mvh. Bente.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: IL Thomassen, 5. marts 2015 kl. 18.23

Hej Bente.
Tak for dit indlæg. Jeg tror bestemt ikke at det er Downy Mildew mine akelejer har. De har slet ikke de spættede blade og visner ikke.
Der kommer fine nye skud, men efterhånden får de det grå/hvide "pudrede" lag. Af og til får de også miner-laver. Jeg prøver ar klippe bladene af, når de bliver grimme. Men det er jo et Sisyfos arbejde.
Som alt andet havearbejde (smil).
mvh.
Inge-Lise

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. marts 2015 kl. 19.13

Jeg har samme problem sidst på sommeren. Jeg klipper planterne ned og så kommer der pæne blade igen. Jeg har bare accepteret det. Men jeg synes, at problemet er størst de steder hvor der er lidt tørt og skygge.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 6. marts 2015 kl. 9.37

Jeg er sandelig glad for at høre (læse), at det ikke er så slemt. Jeg indrømmer, jeg blev lidt forskrækket lige da jeg havde læst om det. Mine akelejer har nemlig ikke haft meldug, det skyldes muligvis at de står så spredt på en temmelig forblæst grund.

Mvh. Bente.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. marts 2015 kl. 13.13

Kan du ikke prøve at give dem lidt atamon i en sprayflaske eller evt noget svovl fra. Ecostyle . Dette er godkendt til økologisk brug og kan bruges til svampe i æbler og roser . Jeg tror at grunden til at du har svampeangreb er at de står tørt eller delvis tørt . Jeg har nogle som står i min indkørsel og de står i jord iblandet stabilgrus og de får også svampeangreb
Der hvor jeg boede før havde jeg nogle store flotte eksemplar og de stod i en slag skovjord .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: IL Thomassen, 6. marts 2015 kl. 13.54

Hej Søren.
Som jeg skriver, så vokser de overalt, både mellem terrassebelægningen i fuld sol (tørt) og under store grantræer (skygge) - og alle andre steder. Men jo, jeg vil prøve at sprøjte dem der er mest tilgængelige med atamon her i det tidlige forår,
og så håbe på det bedste.
Der er ingen tvivl om, at de må have smittet hinanden.
mvh
Inge-Lise

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. marts 2015 kl. 14.23

Det kan også være at hvis de er tæt beslægtet at de så er modtagelig for svamp og så er det lige meget hvor de står . På det med atamonen , både på over og undersiden og eller må du så nogle nye , der så kan overtage de gamle med tiden .

Nyt svar til emnet »Meldug eller gråskimmel i akelejer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Meldug eller gråskimmel i akelejer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider