Forum

Hvad har angrebet mit oliventræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fie C., 26. august 2014 kl. 12.15

Mit oliventræ Har fået nogle pletter både på blade og stilke. Pletterne er hvide med en lille sort midte og kan skrabes af. ( se billede) Desuden er de nye skud meget krøllede og ser ikke sunde ud.
Jeg kan ikke se nogle skadedyr og tænker derfor det muligvis kan være en svampesygdom?
Håber der er nogle der kan se hvad det er der har angrebet min oliven og hvad fortælle hvad der kan gøres ved det.

Mvh

Fie

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 26. august 2014 kl. 13.32

det kunne ligne uldlus, prøv at google dem,

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fie C., 26. august 2014 kl. 14.21

Kan ikke finde nogen lus kun de her pletter der sidder på grene og blade.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. august 2014 kl. 14.38

Hej Fie
Jeg ved godt, at dit oliventræ ikke er et laurbærtræ, men kig alligevel på billedet her www.plantesygdomme.dk/Voksskjoldlus%20Lauerbaer/index.html (nr4) og andre skjoldlus på www.plantesygdomme.dk/skjoldlus.htm.

Hvis det er skjoldlus, så er behandlingen beskrevet her: www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/10628.html

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 26. august 2014 kl. 16.03

Prøv at klemme dine hvide pletter og se om de ikke bliver lyserøde, gør de det er det uldlus, men prøv at google uldlus eller skade dyr i det hele taget

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fie C., 26. august 2014 kl. 18.04

Tak for svarene. Jeg prøver at gå i gang med noget hjemmelavet insektsæbe og ser om det hjælper.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Dreier, 18. november 2019 kl. 10.54

Ved det er et gammelt opslag, men fandt du svar??? Jeg står med et oliventræ med præcis samme pletter.... hjælp🙏🏻

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. november 2019 kl. 13.14

Hej Maria Dreier

Kig på svar nr 3 af 6 (Vibeke Dyrst).
Der er både information om skjoldlus - og om hvordan man kan forsøge at begrænse skaderne.
Held og lykke med at have tålmodighed med at hjælpe oliventræet til bedre trivsel.

Venlig hilsen
Lone

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2019 kl. 16.27

Ja det er en gammel tråd , men jeg har gode erfaringen med skjoldlus , de er faktisk meget let at komme til livs , jeg børster dem simpelthen af , og så får hele planten en tur med hjemmelavet insektsæbe , nu er skjoldlus noget kræsne , så hvis man har en plante som der har været skjoldlus i , så er det en god ide at holde øje med den , så man kan tage det i opløbet.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Dreier, 5. maj 2020 kl. 18.39

Mine var ikke lyserøde inde i, men tværtimod gule? Jeg har ikke kunne finde et eneste dyr ud over edderkopper i det.... jorden ar skiftet ud, men alligevel får det stadig de samme som hun beskriver Og som i ser ud på billedet.

Nu har jeg klippet kronen helt ind og skrubbet alle grene og stamme med en tandbørste. I håb om at det hjælper.... ☹️

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Dreier, 5. maj 2020 kl. 18.39

Mine var ikke lyserøde inde i, men tværtimod gule? Jeg har ikke kunne finde et eneste dyr ud over edderkopper i det.... jorden ar skiftet ud, men alligevel får det stadig de samme som hun beskriver Og som i ser ud på billedet.

Nu har jeg klippet kronen helt ind og skrubbet alle grene og stamme med en tandbørste. I håb om at det hjælper.... ☹️

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.14

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Hvad har angrebet mit oliventræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad har angrebet mit oliventræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider