Skrevet af: Hanne Christensen, 9. september 2014 kl. 10.33
Gulerodsfluen har første generation i maj–juni og anden generation i juli–august og nogle år endda helt hen i oktober.
Det kunne være dejligt at få nettet af gulerødderne nu, hvis der er fluer på spil kan de vel ikke gøre så meget skade i de overvintrende rødder?
Hvilke erfaringer har i og hvornår tager i nettet af?
Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2014 kl. 22.20
Jeg har ikke brugt net men har sat løg og gulerrødder sammen. Det har givet nogle gulerrødder med få eller næsten ingen orm i.
Der er vist meget delte meninger om hvorvidt løg virker mod orm.
Men hos mig er dét gået godt. Jeg mener at have læst at hvis man gøder med et kvælstofholdigt gødning ,at så stresses gulerrødderne. Hvilket tiltrækker gulerrodsfluen. Så længe at jorden er varm frigives kvælstof og fluen vil også være aktiv, så jeg vil nok beholde nettet på endnu, hvis du har gode erfaringer med det.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. september 2014 kl. 20.36
Hanne - de kan ødelægge de overvintrende rødder, så de ikke er værd at spise. Jeg ville helt klart beholde nettet på længe endnu :)
Skrevet af: Hanne Christensen, 12. september 2014 kl. 15.37
Tak for svar begge to. Min have ligger i godt i læ, lige guf for en gulerodsflue.
Jeg har prøvet at dyrke med løg og andre stærkt duftende i mellem gulerødderne. det går fint om sommeren, men når gulerødderne blev taget op om vinteren var der bare for meget der skulle skæres bort pga orm.
Så nu er der net over og det virker ser det ud til. I sommers så jeg fluen flyve i mod nettet.
Jeg beholder nettet en tid endnu
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvornår kan nettet over gulerødderne fje