Skrevet af: Mogens Lunde, 1. oktober 2014 kl. 7.49
Vores dejlige buksbomhæk er nu 18 år, men har skrantet alvorligt de sidste 3-4 år (se billeder). Det virker som om den er ramt af svamp, men en svampekur for ca. 6 uger siden har intet hjulpet.
Hækken blev i sin tid plantet i ekstremt dårlig sandjord, og vi lavede dengang ingen jordforbedring. Der havde stået gammel nåleskov inden vi byggede. Specielt den ene side af hækken stod i ekstra ekstra dårligt jord, og denne side voksede langsommere end den anden. Dog er hækken nu mest syg/angrebet i den side med den bedste "jord".
Har overvejet at hive hækken op, fjerne en del af det gamle jord, og så få noget kompost/spagnum kørt på. Derefter nyplantning af ny buksbomhæk. Det skal være en meget lav hæk, så jeg ser ikke rigtig noget alternativ til en buksbom, og den er da også rigtig flot når/hvis den trives.
Nogen som har idéer til hvad vi kan gøre? Kunne den gamle hæk reddes var det selvfølgelig nummer 1.
PS: Grundet ferie her i efteråret har vi ikke været gode til at få græsset fjernet samt klippet den bagvedstående efeu, men problemet har været det samme selv når hækken langt det mest af året har stået fuldt renset for ukrudt/græs/efeu.
Skrevet af: Lone Brems, 1. oktober 2014 kl. 11.26
Hej Mogens Lunde
Ud fra billedet og din beskrivelse tænker jeg på buksbomkvistdød. Hvis denne antagelse er rigtig, står du foran et stort stykke arbejde med fjernelse af eksisterende planter og udskiftning af jorden - med risiko for at der undervejs lejrer sig svampesporer på efeu og i jorden omkring arbejdsstedet. Sker det kan du plante nye buksbom og så om et par år stå i helt samme situation med omfattende svampeskader på de udskiftede planter....
Læs evt Karna Maj's artikel om emnet "Sofiero park ramt af buksbomkvistdød" (bare søg på titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side) - deri er beskrevet retningslinier for hvad professionelle gartnere anser for at være nødvendigt at gøre.
Du kan vælge at gå en anden vej ved at fjerne buksbomplanterne, udskifte den ringeste del af jorden og så plante Taks (Taxus Baccata "Repandens") eller Dværgmispel (Cotoneaster Dammeri "Rami"). Begge tåler hård beskæring. Dværgmisplen har en lav væksthastighed og bliver uklippet nok ikke højere end ca 15 cm.
Jeg håber du finder en god løsning!
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Henry G., 1. oktober 2014 kl. 11.43
Hej Mogens jeg tror dine buksbom er ved at tørre ud, klip hele hækken ned i en højde af ca. 10 - 15 cm, fjern alt græs i en bredde af 30 cm fra hækken, giv gerne et lag kompost, og fjern så meget som muligt af din efeu, helst det hele, så tror jeg du vil få en pæn hæk igen. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mogens Lunde, 1. oktober 2014 kl. 13.16
Tak for svaret Henry. Jeg tror dog ikke helt på at udtørring skulle være årsagen, idet vi har vandet hver nat i de tørre perioder.
Er buksbom næringskrævende? Vi har aldrig gødet hækken specielt, men den har fået en smule de 2-3 gange årligt vi gødsker græsplænen. Idéen med at skære ned kunne ellers være fin, men jeg er lidt nervøs hvis der er sygdom i hækken som så blot fortsætter. Den samme frygt kunne jeg også have ved at plante en frisk ny buksbomhæk.
Skrevet af: Henry G., 1. oktober 2014 kl. 13.37
Har du vandet hækken direkte med en siveslange eller i forbindelse med plænevanding, når det "regner" på planter vil den største del af vandet løbe af plantens blade og ikke komme en ret stor del af rodnettet til gode, i dit tilfælde vil græsset og eufeuen få glæde af vandet. Hvis det var min hæk, ville jeg klippe den ned. Buksbom er ret nøjsomme ang. gødning. Henry G.
Skrevet af: Mogens Lunde, 1. oktober 2014 kl. 15.03
@Lone Brems: Tak Lone - jeg overså dit svar i første omgang, men jeg er bange for at det også er dette der har ramt vores buksbomhæk. Så vi må åbenbart til at tænke i andre plantesorter.
Noget så "skarpt" klippet som en buksbom er vel ikke muligt, men kan en taks virkelig holdes så langt nede at man holder en højde på måske 30 cm? Så var det måske en mulighed da vi har en anden takshæk og den virker sund og robust og trives fint trods vores magre sandjord.
Vi har tilsvarende problemer med en Thujahæk som også dør pletvist, og i det hele taget bestemt ikke trives ret godt. Taks i skel er så vidt jeg ved ikke lovligt grundet de giftige bær, men den lille buksbomhæk er på egen matrikel og ikke mod skel.
Skrevet af: Mogens Lunde, 1. oktober 2014 kl. 15.28
Og dog: Dette karakteristikum "De ældre grene får langsgående, mørkebrune til helt sorte revner og striber, der når fra toppen til rodhalsen" har jeg ikke været i stand til at finde. Det ligner mere svamp, se vedhæftede billede.
Undrede mig iøvrigt over at der sidder ret mange bænkebidere i grenene. I nogle af de syge planter er der ingen bænkebidere, men i andre er der hele småkolonier af bænkebidere i grenkrogene.
Skrevet af: Lone Brems, 1. oktober 2014 kl. 17.39
Hej Mogens Lunde
Vedr klippehøjde på Taxus Baccata "Repandens" - kig med her:
Materialeplatform.emu.dk - søg videre "Beskæring af træer og blandede beplantninger" og vælg "AMU" - der finder du undervisningsmaterialet, som er udgivet af Mejeri- og Jordbrugets efteruddannelsesudvalg. Heri er omtalt den sort af Taks, jeg nævner som er krybende & lavtvoksende.
Hvis du klipper den ofte nok vil jeg mene, at du kan nå et udtryk, der i størrelse og stramhed nærmer sig meget buksbom (som jo kan være ganske flot når den har fuld gang i skud-sætninger og står helt friskgrøn og en anelse "pelset").
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Boi Jensen, 2. oktober 2014 kl. 17.37
Hej Mogens
Hvis du planter taks og ønsker den ekstremt lav, er du nok nødt til at vælge den af Lone foreslåede, da det er den eneste, der nærmest er krybende. Den bliver naturligt fritvoksende en halv meter høj, godt en meter bred og vokser så langtsomt at du ved hyppig klipning, kan forme den så der bliver så tæt som en mur.
Du skal bare huske at taks ønsker så god jord, som overhovedet muligt - gerne med et vist lerindhold og gerne noget kompost - og ingen spagnumprodukter.
Enig i dine betragtninger at har du fået den alvorlige buxbom svampesygdom, kan du lige så godt opgive den plante, for den er stort set ikke til at fjerne igen.
En god ide vil være at starte med forholdsvist små planter, det gør både plantningen billigere og du kan nemmere forme dem så du får den helt stringent klippet fra starten.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Vores buksbomhæk dør – genplante eller…