Forum

Kirsebærtræ’s blade hjælp!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Tyllesen, 1. oktober 2014 kl. 16.09

Er der nogle der ved hvad der har forvoldt disse skader og om det er lige til fældning ?

På forhånd tak c",)

Mvh Mikkel

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Tyllesen, 1. oktober 2014 kl. 16.19

Her ses 2 knopper stænglen (ved ikke om de skal være der :D)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. oktober 2014 kl. 20.11

Stregerne på bladene skyldes mine'r laven og disse skader ikke planten.
Det andet ligner et svampeangreb som er meget almindelig på dette tidspunkt af året . Du kan gøre det at du fjerner de syge blade væk fra træet så du undgår smitte til næste år .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. oktober 2014 kl. 20.15

Knopperne på stængerne er kendetegnet for alle de arter af prunus familien dem, der høre i kirsebærfamilien, såsom slåen, hæg, weisel .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. oktober 2014 kl. 20.32

Det er efterår, og bladene er ved at have udtjent deres mission, nemlig at samle energi til træets udvikling. Lige nu skal træerne bare have de sidste reserver sendt fra bladene og ned i roden til opmagasinering, så der er energi til at danne nye blade næste år.

Derfor behøver vi ikke at bekymre os ret meget om bladenes udseende her i efterår. De fleste blade har en eller anden skade lige nu, hvis man ser godt efter. Og det er slet ikke så skidt, for så bliver de hurtigere nedbrudt.

Nyd dem med skaderne - det er sjovt at se minerlarverne gange, og larverne bliver sikkert ædt, eller deres pupper, så måske bliver der slet ikke noget nye angreb næste år fra den side. Minerlarver er i øvrigt ikke særligt ødelæggende for bladenes funktion.

Selvfølgelig kan man vælge at fjerne bladene, men normalt bliver de omsat i vinterens løb, og fjerner man dem, så blotlægger man jorden, og jorden får desuden ikke den humusforbedrende virkning fra bladene.

Jeg ville lade bladene ligge, nyde at haven og tro på, at naturen selv ordner det hele. Det gør den normalt, hvis man lader den få lov.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Tyllesen, 2. oktober 2014 kl. 21.09

Tak for svarene :-)

Så gider jeg ikke bekymre mig om det :-)

Nyt svar til emnet »Kirsebærtræ’s blade hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kirsebærtræ’s blade hjælp!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider