Skrevet af: Karen Breumlund, 18. oktober 2014 kl. 12.55
Jeg opdagede sidste år en skade i barken på vores 17 år gamle æbletræ. Såret var dækket af et stykke løs bark og fyldt med råd, orme og andet liv indenunder. Jeg tror skaden er flere år gammel og skyldes en plæneklipper. Jeg pillede alt løst bark af. Her, 1 år senere, synes jeg stadig det ser ud til at skaden breder sig. Der kan bl.a. samle sig vand nederst i sårranden.
Skaden går ca. 1/3 rundt om stammen og er 15 cm høj.
Har I nogle gode råd til hvad jeg ellers kan gøre? Vi vil jo nødig miste det.
Skrevet af: Palle F., 18. oktober 2014 kl. 16.41
Jeg synes desværre det ligner frugttræskræft www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/59.html
Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2014 kl. 18.46
Hej Karen
Jeg synes mere det ligner en skade fra plæneklipperen. Derfor ville jeg nu og her før vinteren tage en stiv børste og rense godt i bund. I "hulen" under det døde stykke bark har der været vedvarende fugtigt og dermed grobund for svamp og råd m.m.
Efter løvspring næste år ville jeg skære det aller yderste af den løse barkkant rundt i såret ren med en meget skarp kniv, så der kommer nyvækst og såret lukker måske ad åre med den fine, velkendte, runde barkkant. Veddet i selve såret skal bare holdes/ være rent og tørt.
Det gælder om at undgå lommer med stående fugt, snavs og vækst af mikroorganismer.
Og endelig ville jeg også kæle lidt for træet med et lag (4-5 cm) god kompost rundt om stammen i en radius på 1 meter eller mere.
Held og lykke - jeg ville tro på det :)
Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2014 kl. 19.43
Husk at få fjernet græset tæt ved stammen så lignende sår ikke gentager sig .
Skrevet af: Karen Breumlund, 19. oktober 2014 kl. 18.10
Tak for de gode råd. Jeg "vælger" at tro på at det ikke er kræft og følge Toms og Henrys (der skrev til mig privat) meget enslydende råd.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp til barkskade på æbletræ