Forum

Rønnebørtræer med visne blade!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Løcke, 11. august 2004 kl. 18.58

Jeg har i foråret plantet 3 rønnebærtræer (H 3 meter) og indtil nu har de stået smukt; men inden for de sidste dage er bladene på de to af dem visnet med mørke pletter.

Jeg har set en del alm. snegle i træernes kroner.

Er der nogen der kunne fortælle mig hvad det er er galt? Og kan der gøres noget?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 13. august 2004 kl. 9.38

Det er simpelthen en af naturens luner: Det har faktisk IKKE regnet de sidste 2–3 uger her hos mig – og mine ellers veletablerede kirsebær er visnet på samme vis og naboens røn har også tabt bladene.

Man skal grundvande MEGET hele sommeren når man planter om foråret- og måske er gødningen som de forhåbentlig fik -også udvasket men forsommerens meget regn. Den meget vand i foråret har måske også gjort at træerne ikke har skabt dybe rødder -men en masse små overliggende (og tørkefølsomme) rødder?

De alm. snegler gør ingen stor skade.

Sørg for at vande optimalt- læg god næsten omsat gødning/kompost om deres rødder(til næste forår eller nu- det holder også på fugten)- og så skal de nok komme sig.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Løcke, 13. august 2004 kl. 9.45

Tak for dine trøstende ord. Jeg er bestemt en novice udi i havekunsten og jeg var ærlig talt godt ked af det.

Jeg har derfor et spørgsmål til dine råd: Skal jeg begynde at vande nu? Eller skal de unge træer blot ha' lov til at udvikle deres rodsystem.

/Steen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 13. august 2004 kl. 15.07

Du skal tænke på at vande rigeligt når du vander, hvis man vander med for lidt vand dannes der flest rødder i overfladen som er tørkefølsomme.

Det er bedst, at vande når det regner.

Du kan godt begynde at vande nu, især hvis det er for varmt og for blæsende.

Helle-Sofie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 14. august 2004 kl. 13.06

Enig med Helle -Sofie-
Se evt Søren Ryge Petersens brevkasse i Politiken idag Lørdag den 14.- han har et fint svar til Rønnebærtræejer på Bornholm.

Næste gang du skal plante træer og buske – kan det være en fordel at plante om efteråret- så når de at danne dybe rødder i det fugtige efterårsvejr inden næste sommer.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Løcke, 14. august 2004 kl. 18.09

Tak for det gode råd :)

...og fortsat god sommer.

/Steen

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Nielsen, 18. maj 2006 kl. 11.13

Mit spørgsmål er:
Kan man beskære Rønnebærtræer der er 40 til 45 år gammel i toppen og siderne unden at de bliver misdannet eller gå ud, hvis dette arbejde udføres af en fagmand.

På forhånd tak John Nielsen.

Nyt svar til emnet »Rønnebørtræer med visne blade!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rønnebørtræer med visne blade!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider