Forum

Hvad er der galt med bøgehækken?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 9. december 2014 kl. 12.58

Hej Havenyt forum. Jeg har ikke været så aktiv her, men har læst med fra sidelinien ind i mellem. Derfor ved jeg, at der meget viden og erfaring at hente her. Nu håber jeg, at I kan hjælpe mig...
Jeg plantede for knap seks år siden 80 meter bøgehæk i krydsforbandt. Jeg lagde fra starten kakaoflis under og har siden efterfyldt et par gange. Rodukrudt, der kom op er løbende blevet fjernet. Jeg har gødet 1-2 gange årligt med tørret organisk gødning. Der er blevet vandet med siveslange i etableringsfasen og senere også i tørre perioder. Hækken er generelt i god vækst, men med enkelte planter er den helt gal. Nogle steder er det 3-4 planter i træk, den er tosset med. Ca. halvdelen af hækken vender ud mod en lille grusvej. Resten vender ud mod en åben mark, der dyrkes konventionelt. Jeg har indtil nu kun fundet angrebne planter i den del, der vender ud mod marken. Det ser ud til at starte som en misfarvet, mørk plet på barken, der senere flækker i længderetningen. "Bark-flækket" ser ud til at brede sig opad med tiden. Omkring flækket bliver barken mørk og knudret. Enkelte steder ses der også svampeangreb.Det kan få hele planten til at gå ud. Hvad kan der være galt? Se foto. Er der en måde, jeg kan uploade flere fotos med detaljer? På forhånd tak.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. december 2014 kl. 20.42

der har tidligere været en tråd om kræft i bøgehæk, måske kan du finde noget der, du kan bruge. Det lyder lidt som det problem du har oplevet. Titlen på tråden er Kan barkskade på bøgehæk skyldes sygdom fra æble og birk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 9. december 2014 kl. 22.25

Tak for svar Mette.
Jeg har lige læst lidt op på bøgebarkkræft, som må være det, der er tale om her.
Næste spørgsmål er nu: Hvad skal jeg gøre ved det? Jeg har skiftet de værst angrebne planter. Men er det bedre at rydde hele hækken og starte forfra med noget andet?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. december 2014 kl. 10.23

Hej Hans.

Jeg var over på hjemmesiden www plante-doktor.dk for at se om jeg kunne finde noget specielt omkring bøgekræft . Det kunne jeg ikke men det ville være mærkelig hvis ikke at også de kunne få kræft .

Inden du vælger at fjerne hækken hel, ville jeg lige skrive til Magnus, som er ham som har lavet hjemmesiden . Han har en stor viden omkring plantesygdomme og han kan råde og vejlede dig til hvad du skal gøre fremover. Desuden er det gratis at skrive til ham . Han plejer at svare efter nogle dage .

Held og lykke og god jul .

Hilsen Søren .

Nyt svar til emnet »Hvad er der galt med bøgehækken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er der galt med bøgehækken?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider