Forum

Hortensiabuske gnavet over ved roden?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Simoni Thorup, 17. februar 2015 kl. 11.51

Jeg fik en grim forskrækkelse, da jeg her til morgen kom ud i haven og så at to hortensiabuske (Annabelle, ca 5 år gamle) ligge hen af jorden. De var begge skilt fra roden lige der hvor hele buske hænger sammen for at går over i selve roden (altså skilt ved rodhalsen).

Der er ingen spor af huller i jorden - kun en lille fordybning, der hvor buskene har stået. Det kunne godt se ud som om, at grene er gnavet over - men det er svært at se. Det er et ujævnt snit.

Der findes vel næppe insekter på denne tid af året, som kan have forårsaget dette?? Vi har både mosegrise og mulvarpe, så måske er de skurkene??

Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Da jeg planlægger at plante en del nye hortensiabuske i det område af haven (fugtighedsbevrende jord i halvskygge), så er jeg noget bekymret over hændelsen. Jeg vil blive taknemmelig, hvis jeg med jeres hjælp kan komme nærmere en løsning af gåden.

Med venlig hilsnen, Helene Simoni Thorup

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2015 kl. 12.26

Jeg tror at det er en mosegris, der har været på spil og som måske er blevet forstyrret .

Nyt svar til emnet »Hortensiabuske gnavet over ved roden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hortensiabuske gnavet over ved roden?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider