Skrevet af: Edith Jakobsen, 9. marts 2015 kl. 13.16
Jeg har en canadisk syren, Syringa prestoniae, den har det til syneladende fint men,
jeg har lige opdaget at den har fået nogle flade grene ude for enden af grenene,
det må være grene som er vokset ud sidste år, men jeg har først lagt mærke til dem nu,
de ligner nærmest de krumme/flade grene som kommer på fladpil,
er det en sygdom eller skal de være sådan, jeg har nok haft den i 5-7 år og det er første gang jeg ser disse grene,
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 15.55
Det er en genetisk fejl som kan optræde i alle slags planter og det er når cellerne i grenen begynder at dele sig besynderligt .
Jeg har set det i høgeurt , i pil og i nød . Men det kan forekomme i mange forskellig planter . Du kan muligvis klippe de angrebne grene af og slippe af med det på denne måde .
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. marts 2015 kl. 19.44
Fænomenet hedder fasciation og generer ikke busken eller planten.
Jeg har set det på ungarsk syren,forsythia,lodden gyvel,mælkebøtte,dronningebusk,pil,hyld og vejbred.
Nogle jagter den slags, andre afskyr det.
Prøv at google det.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Tom Andersen, 10. marts 2015 kl. 7.39
Anne Marie, ved du om fasciation i "Fladpil" er induceret af en svampeinfektion?
Jeg har nogle stiklingeformerede Fladpil rundt omkring på grunden og har altid gået ud fra, at vækstformen skyldtes en svampeinfektion. Måske er sandheden, at mutationer, som ligger bag fasciation kan skyldes forskellige ydre påvirkninger, som f.eks. svampeinfektion, kemikalier/ pesticider m.m.?
Skrevet af: Edith Jakobsen, 10. marts 2015 kl. 13.06
i fladpil mener jeg ikke at det er ydre påvirkninger der er årsagen, jeg købte for nogle år siden en fladpil fra Bakker som de afbildede med disse grene, det er godt nok ikke alle grenene på den der bliver sådan, dem klipper jeg så af netop fordi jeg vil have disse gren, jeg har også prøvet at lave stiklinger, og de bliver også sådan, jeg har bare ikke set det før ved andre træsorter , har nu Googlet det og kan se det sker hos flere sorter uden de kan sige hvad grunden er, tak for svar til Søren og A.M.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Canadisk syren,Syringa prestoniae,