Forum

Laurbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Søgart, 14. marts 2015 kl. 14.36

Min laurbærbusk har fået noget klisteret stads på bladene, hvad er det. Har kigget efter om der er nogen dyr, både under og over bladene. Hjælp

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. marts 2015 kl. 15.05

skjoldlus? har du set efter dem.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Søgart, 14. marts 2015 kl. 15.48

Hmm syntes jeg har kigget alle steder, men hvordan ser de ud. Har nærmest kigget med lup, både over,under og på stammen. Og jeg må lige sige at den står i vores vinterhave/udestue.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 14. marts 2015 kl. 16.12

De kan ligne brune pletter, næsten helt flade.
Vask planten med brunsæbe og en sjat sprit, så er de væk.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Søgart, 14. marts 2015 kl. 16.48

Tak for svaret så hurtigt.:) og det vil jeg ihvertfald prøve. Laver de sådan noget klisteret noget, det er næsten ligesom harpiks, bare gennemsigtigt.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. marts 2015 kl. 17.56

Hej Camilla Søgart

Det er lige præcist, hvad de gør - og hvis man ikke fjerner både skjoldlusene og ekskrementerne (=det klistrede stads) bliver der grobund for omfattende svampeangreb (Sodskimmel), der viser sig som sorte belægninger på bladene.
Svampevæksten kan blive så omfattende, at det lukker for fotosyntesen i bladene - og så har planten stærkt forringede overlevelsesmuligheder.

Den mest effektive måde at vaske planten på (helst inden sodskimlen breder sig), er at bruge små stykker bomuldsklud til at gnide henover bladenes over- og underside & gnubbe kvistene, især omkring de mange bladfæster.
Giv bagefter planten et lunkent brusebad - evt med en sprayflaske med kogt, afkølet (!) vand - husk bladenes underside).
Skærm planten mod sollys en ugestid efter sådan en heftig rengøring.

Bedste forebyggelse fås ved gentagne behandlinger med sæbevand og efterfølgende afskylning med 2 ugers mellemrum.
Det er også forebyggende at have laurbærplanten stående i det fri i vækstsæsonen - så kan de insekter, der kan fortære skjoldlus på forskellige livsstadier lettere komme til at "gøre gavn".

Havenyt's arkiv har flere artikler om emnet - bare brug skjoldlus og sodskimmel som søgeord....

Jeg håber, du får bugt med de sultne kræ ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2015 kl. 19.17

Man kan se skjoldlusene på dit billede - det er de små brune pletter langs bladets midterribbe :(

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. marts 2015 kl. 19.57

jeg har kun en ganske lille laurbær, i sommers undrede det mig at hvepsene var så interesserede i den :)
det jeg troede var prikker i barken, eller endda tegn på små knopper var skjoldlus. luskede fyre, i nøjagtig samme farve som stammen.

jeg satte mig på en stol, tog en håndfuld vatpinde, fugtede dem med sprit, gnubbede bæsterne af, de sidder ret godt fast :(
men lod et par grene være til affodring.
et temmelig stort arbejde, og hverken hvepse eller jeg kom til bunds.
Den bor ude, og har været dækket med gran og enebærgrene.
jeg er lidt ked af at læse de kan få svamp. Er det bare en af de nærmeste dage jeg skal gå ud og tage de sidste, eller er der nogen tid det er bedst?

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2015 kl. 21.22

Skjoldlus overlever på planten under moderens skjold. Det skal destrueres med knofedt (eller en lettere berøring).
Og det skal ske, inden hundredevis af nye skjoldlus forlader skjoldet, og drager ud i den store verden (et andet sted på planten) for at lave et nyt skjold.
Når skjoldlusen søger efter nye steder at leve, kan der sprøjtes med brun sæbe (eller tilsvarende) iblandet lidt sprit (gerne det, der ikke må drikkes!).
Skjoldlus er mest en belastning i væksthus, fordi der er varmt.
Men jeg har både i dag og for en uge siden mødt dem på friland. Kvas dem!

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Søgart, 15. marts 2015 kl. 8.27

Hold da op det lyder som et stort arbejde, men jeg må igang. Min busk er ca en meter høj.øv øv. Men tak igen for svar.
Er rigtig glad for siden her.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 30. marts 2016 kl. 7.19

Hvor er jeg ærgerlig over genoplive denne tråd..

Vi har også en stor laurbær med mange blade, - og derved plads til mange skjoldbæster..
Er der nogen fif?
Jeg tænker:
Spraye med hvidløgssaft?
Dyppe kronen i en vandtønde?
Ryge dem væk? - stille planten tæt på et bål..
Regndans?
Et eller andet som er lettere end manuelt pille hver enkelt skjoldbæst af bladene.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 30. marts 2016 kl. 14.16

Hej Søren,
næ, ingen smarte hurtige fif, men du kan da koge en balje skipperlabskovs og bruge alle bladene :-)

Nej skjoldlus er mig bekendt godt beskyttet både mod røg, hvidløg, citron og vand i store mængder. De sidder trygt og lumrer under skjoldet, bæster.

Hvepse henter en del af mine skjoldlus, men langt fra dem alle, så det er nok heller ikke vejen frem.

Skulle du finde på det med regndans, hvorom jeg slet ingen erfaring har hvorvidt det ville nytte, da vær rar at læg et foto ind her på siden, af seancen ;-)

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Søgart, 30. marts 2016 kl. 19.26

Jeg har sprøjtet min rigtig mange gange med blandingen brun sæbe og sprit. Og var blevet lidt træt at Detroit jeg har nok gjort det over 10 gange og ,det hjalp da lidt, men min laurbær var hårdt ramt. Så nu tænkte jeg at den røg ud på terrassen under halvtag, så måtte den dø eller leve og der har den altså stået nu i over en måned og der er ingen af de der bæster:-)

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 31. marts 2016 kl. 8.29

Modtaget.
Jeg stiller vores laurbær på terrassen. - og krydser fingre..
Det lyder næsten for simpelt.

@camilla: har du nogen ide om det er fugle som æder skjoldbæsterne?
(Vi har en kat som ynder "katten efter fuglen".)

Takker for fif. Opgaven med at skrabe skjoldbæster af blade, er omtrent lige så sjov som at vælte på cykel...

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 24. marts 2017 kl. 13.43

Jeg har gode erfaringer med grundig skrubning med en fugtig microfiberklud. Lettere end at pille dem af enkeltvis i hvert fald.
Nu har jeg til gengæld et andet problem: Alle de nye blade på en enkelt gren er tørret ind, det begynder langsomt at brede sig til ældre blade på den samme gren af tre. I dag har jeg klippet grenen af. Er der nogen, der har erfaringer med den slags?

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. marts 2017 kl. 8.50

@Charlotte
Kan du udelukke frost?

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 25. marts 2017 kl. 9.37

Den har stået inde hele vinterern, på vores badeværelse. Så den kan højst have fået en lille snert. Ville det være nok?

Nyt svar til emnet »Laurbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Laurbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider