Forum

Svamp i ferskentræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bronwen Loshak, 8. april 2015 kl. 9.53

Er der nogen der har nogle erfaringer med svamp i ferskentræer? Jeg har et stort flot ferskentræer i haven, men hvert forår/ forsommer bliver alle bladene krøllede af svamp so den får, fordi den får for meget fugt i foråret. Hjælper det at gå ud og ryste træet hver gang det har regnet? (Det er jo et frygteligt arbejde at skulle holde øje med) eller der noget jordforbedring der hjælper?

Hilsen Bronwen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2015 kl. 11.33

Ferskenblæresyge har ikke noget med fugtighed at , det bedste er at købe et ferskentræ der er modstandsdygtig over dette , ellers er der ikke meget at gøre , hvis man har tid og træet ikke er så stort , så kan man pille alle de krøllede blade af og brænde dem .

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2015 kl. 9.18

Svend.
Hvilken skal men så købe. Jeg har haft Thorseng og Frost som begge fik fersken blæresyge. De skulle ellers være modstands dygtige.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2015 kl. 1.11

Mange svampesygdomme i frugttræer kan afværges hvis man har mulighed for at overdække træerne med et halvtag eller lign. under blomstringen. Sikkert også ferskenblæresyge. Det er ihvertfald et kendt fænomen at de bliver mindre syge i drivhuset. Mht til resistente sorter har jeg kun hørt om "Avalon pride", som jeg selv har plantet af samme grund. 100% resistent er den nu ikke. Så meget kan jeg sige efter første dyrkningsår. Jeg er spændt på om angrebene bliver ved med at være ubetydelige.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 19. april 2015 kl. 6.46

Det er netop noget med fugt at gøre, at fersken får blæresyge. Hvis de dyrkes under et halvtag af plast eller i et drivhus, så får næsten ingen ferskner blæresyge. Det skyldes, at de beskyttes mod al den fugt de får gennem dug og finregn, som gør bladene fugtige gennem længere tid.

Det er korrekt, at der sælges ferskner, der er mere eller mindre resistente overfor ferskenblæresyge, men de er ikke afprøvet i danske forsøg.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2015 kl. 12.10

Hej Villy. Kender du andre sorter end Avalon Pride, som angives at være resistente?
Jeg søgte en del før jeg plantede min sidste forår men fandt ikke andre.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 19. april 2015 kl. 12.40

Vi har fået en hel ny sort, der hedder 'Fruteria', der angiveligt også skulle være resistent.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2015 kl. 14.06

Tak for info. Jeg håber du og købere af den sort følger op med erfaringer.
Jeg har oplevet er rigtigt fint resultat med ferskner på friland. Klimaet er ikke det store problem. Det koster måske hele høsten nogle år med sen nattefrost, men sådan er det jo også med mange mere traditionelle frugttræer. Det store problem er den pokkers ferskenblæresyge.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelise Jensen-Aaris, 27. juni 2015 kl. 11.16

Hvordan ser blæresyge ud hos ferskentræ

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. juni 2015 kl. 12.40

Prøv at skrive ferskenblæresyge i søgefeltet i øverste højre hjørne på denne sige og du finder svaret!

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2015 kl. 13.32

Avalon pride... Træet har haft et enkelt inficeret blad her og der, men er praktisk taget symptomfri. Træets skavank mht. at afsætte tvillinger har ikke fornægtet sig.

Mine gamle ferskentræer har været hårdt angrebet og vil blive fjernet snarest.

Nogen erfaringer med "Fruteria"?

Nyt svar til emnet »Svamp i ferskentræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svamp i ferskentræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider