Forum

Kan pæretræet reddes?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannie Rasmussen, 10. april 2015 kl. 19.42

Hej. For nogle år siden overtog vi vores hus hvortil der hører en fin have til. Der har dog ikke boet - og dermed heller ikke været nogen som har taget sig af haven - i 6 år op til at vi overtog huset. Huset og haven er gammelt, og vi mener at de frugttræer som haven har, har stået i mange mange år.

Alle træerne er lidt medtaget ift. noget svamp på stammer og grene. Det er sådan noget lidt gråligt-agtigt noget. Nogen der kender noget til havd det kan være, og hvad træerne har brug for?

Vi har to salgs æbletræer og et pæretræ.

Pæretræet har det virkelig ikke super. Det er fuldstændig sindssygt angrebet af gitterrust (har det været de sidste to somre). Det har også sådan en underlig overflade på alle grene - tror det er svampen der er over det hele. Men jeg ved, at får vi ikke styr på træet største problem, så dør det: barken er næsten helt væk i ca. 20 cm højde fra jorden (katten har givet den lige lovlig gas med at bruge stammen som kradsebræt). Dertil følger så spørgsmålet: Kan man få barken tilbage, når først den er væk? I givet fald, kunne jeg tænke mig, at få sat noget beskyttelse rundt om stammen - kender nogen til at sætte store stykker bark på (ligesom de gør i zoo), og hvor man kan købe sådan noget?
Og har nogle gode råd til hvordan man kan få bugt med gitterrusten?

Vil nødig skulle fælde træet - pærerne smager skønt! :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2015 kl. 5.57

Jeg har fuldstændig samme problem, dog er der slet ikke kommet pærer på mit træ.

Og jeg har ikke fundet nogle mirakelkure endnu...

Så længe der er enebær i jeres kvarter, kan I ikke bekæmpe gitterrusten, da enebær er vintervært.
Jeg har opgivet, klippet alle kviste af træet inden gitterrusten fløj på vinterferie på enen - og plantet en rose og to clematis i efteråret. Så nu er det en espalier...

Er det et højt pæretræ, kunne en flot klatrerose måske bruges?

Den manglende bark gør det ikke lettere, træet vil altid være svækket der, så jeg ville fælde det... Eller leve med generne...

Kattekrads kan klares med alm. hønsetråd omkring træet. Eller noget der ruller/vikles om træet mod hare- og hjortegnav. Spørg i planteskole eller byggemarked.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2015 kl. 8.00

Det der grålige svampenoget- er nok snarere lav (som er en symbiose mellem svampe og mosser), det gør dog ikke skade på planter. Faktisk kan visse typer lav vise at luften er særligt ren.

Hvis barken er væk dør træet, og inden, du går ud og skyder katten, så *har* træet fejlet et eller andet, så den løse bark er lækker som kradsebræt. (Jeg har katte, de elsker at hvæsse kløer i afsavede døde stammer).

Du kan ikke erstatte barken for, der hvor al næringstransport i træer sker, er i vækstlaget, der sidder lige under barken. Find hellere en eller to nye pæretræer, og plant dem- som erstatning. Og lad det gamle stå (hvis det ikke udgår nogen fare for, hvor det vil vælte i en storm!).

Alt har sin tid- også træer.

Mvh
Tine- der var et sted, jeg jævnligt passerede, hvor der stod det flotteste høje pæretræ- så smukt i blomst! Men det fældede de fordi, de byggede til huset. Det har jeg ikke helt tilgivet dem...

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. april 2015 kl. 8.58

gitterrust - er du sikker på at det ikke er ildsot ?

Nyt svar til emnet »Kan pæretræet reddes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kan pæretræet reddes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider