Forum

Kentia Palme med små huller på bladerne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 28. april 2015 kl. 22.14

Hej til jer!

I søndags købte jeg 2 meter høj kentia Palme. Den blev plantet i en høj og smal krukke med bundlag egnet til palmer. Ved plantningen har jeg fjernet gammel jord. Potten planten var i var 10 gange mindre end den, den står i nu.
Der blev lagt lerkugler i bunden. Planten blev vandet godt og grundigt med lunket vand. Jorden føles fugtig og luftig.
Har renset alle blader med vat dyppet i osmose vand. Planten bliver forstøvet med osmose vand en gang om morgen og en gang om aften.
Planten står ved vindue hvor der er solrigt med lidt direkte sollys. Der har ikke været så meget sol i denne her uge anyway.

Igår kunne jeg se at der kom nogle små ridser eller bedre sagt huller på bladene. Huller er ved bladenes rødder. Ikke på dem alle sammen, men på nogle.

Hvad gør jeg galt? Hvad skal jeg gøre nu?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. april 2015 kl. 6.44

Kan du lægge et billede op af hullerne?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 29. april 2015 kl. 16.11

De ser sådan ud.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 29. april 2015 kl. 16.12

Sådan

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 29. april 2015 kl. 16.13

Endnu et

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 29. april 2015 kl. 16.13

Endnu et

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 29. april 2015 kl. 16.17

For meget sol?
For stor krukke så er det rødderne der er i gang med at vokse så bladene ikke får næring nok?
For tør luft? (Selv om jeg sprøjter den 2x dagligt)
Mineralmangel?

Mvh Alex

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. april 2015 kl. 16.46

Hej Alex
Bare en tanke.........-er du opmærksom på, at vanddråber kan virke som brændglas?. Du skriver, at du sprøjter (vand på?) den 2 gange dagligt?
Måske en gammeldags luftfugter ville kunne gøre det?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 29. april 2015 kl. 17.35

Det tænkte jeg også, men når jeg sprøjter vand med håndforstøver (osmosevand) så er solen ikke på.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. april 2015 kl. 21.27

Eller måske skal du lede efter skadedyr_ Her tænker jeg fx på trips (dem må du google, hvis du ikke kender dem). De har raspemund, og laver ikke huller i hele bladet eller suger som bladlus, men rasper i overfladen af bladene.

Men aner ikke, hvilken art, der er tale om i din plante.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex S, 29. april 2015 kl. 21.31

Jeg kan slet ikke se nogen insekter. Så det er ikke dem. Mysteriet er ikke løst endnu 😊

Nyt svar til emnet »Kentia Palme med små huller på bladerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kentia Palme med små huller på bladerne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider