Forum

»Rådne« asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. maj 2015 kl. 11.37

Jeg har en bekendt, hvis asparges ser ud som på billedet herunder. Har i et bud på, hvad de fejler, og hvad der kan gøres ved det?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2015 kl. 12.10

Hej Anja Egeriis

Er der synlig skimmelbelægning på stængler eller rødder ?
Hvis det er tilfældet er det nok et svampeangreb - også kaldet fodsyge. (Som der ved økologisk dyrkning ikke kan "gøres noget ved" sådan lige nu og her....)

Der må udforskes lidt i vækstforholdene.
Er der god vandgennemtrængelighed i jorden - kan der evt være et svært gennemtrængeligt jordlag under planterne ?
Hvor tykt er tanglaget ? Har der været lagt tang på i efteråret / først efter vinteren ?
Er der gødet med andet end tang ?

Hvad forklaringen end kan være, så er den lige vej til sunde stærke planter at give dem de vækstbetingelser, de har brug for.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. maj 2015 kl. 14.19

Var det her en mulighed for behandling af Rodbrand ?

Det alternative

Det hævdes at kamille- og padderokkete skulle have en gavnlig effekt på rodbrand. Se evt. alternative bekæmpelsesmidler

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. maj 2015 kl. 16.02

Når du siger "hævdes" går jeg ud fra at der ikke er skyggen af evidens?

Der er et studie som viser at saltning af jorden kan hæmme de svampe som står bag. Jeg tænker at angrebet her nok allerede er for fremskredet og man skal også være opmærksom på at saltningen er skadelig for andre planter man måske i fremtiden kunne tænke sig at dyrke på stedet.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. maj 2015 kl. 16.13

Ok. Så tager vi det hele.
Se link.
www.plante-doktor.dk/rodbrand.htm

Men jeg gider ikke få noget bøvl for at vise "forbudte" muligheder på en økoside.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. maj 2015 kl. 17.03

Jeg tror ikke, at de dyrkes optimalt. De står i pallerammer med vandgennemtrængelig dug under, men jeg vil tro, at der alligevel godt kan blive for fugtigt ned mod den, så måske skal hun simpelthen prøve at flytte planterne til et andet sted uden dug?

I en Facebookgruppe har nogen foreslået, at det er frostskader - har I hørt om det på asparges før?

Jeg har spurgt om det med tang og gødning:

"Det er lagt på for to måneder siden og er ca.3-5 cm tykt. Der er ikke gødet med andet i år... Jeg spredte vist en håndfuld NPK sidste år.."

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. maj 2015 kl. 17.20

Asparges er oprindelig en kystplante på linje med strandkål og strandbede. De vil alle gerne have lidt Natrium så derfor er tang et godt gødningsmiddet.

Rodbrand har været kendt fra dyrkningen af Beder. Som jeg husker det, var det oftest i forbindelse med tidlig såning (kulde) og våde forhold i fremspiringsfasen.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. maj 2015 kl. 17.27

Bare en ide. Kunne det mon tænkes, at der kom lidt mere luft om aspargesen, hvis du fjernede tanglaget, og at det dermed hæmmede svampeudviklingen. Det er da virkelig ærgeligt, at de lækre asparges går til.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. maj 2015 kl. 17.33

Hvis roden (kronen) er angrebet af Rodbrand-svamp, er det så ikke underligt, at der også er helt friske skud fra samme krone? Sådan ser jeg billedet, men generelt har jeg svært ved at se detaljer på de billeder vi kan lægge op, så ...

Anja, kan skadedyr, som hygger sig på skuddet mens det er under jorden (snegle) udelukkes?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. maj 2015 kl. 17.48

Erfaringer med rodbrand fra bederoedyrkning:
Det er helt vilkårligt hvilke planter der angribes, selv om de står klods op ad hinanden, men angrebne svingede meget med klimaet de enkelte år.
Det er kun i jordoverfladen og 1 cm op der angribes. Roden under jorden fejler ikke noget, men har kun eet vækstpunkt, og kan derfor ikke skyde nyt.
Angrebne planter døde, men sygdommen spredte sig ikke når der kom varme og tørre i luften.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. maj 2015 kl. 18.12

OK, så forklarer det måske friske skud ved siden af det syge - så vidt jeg ved har én aspargeskrone mange/ flere skud.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. maj 2015 kl. 20.36

Hun har prøvet at grave ned langs et skud i dag, og det er skimmel/mug et godt stykke ned...

Mon ikke det simpelthen er konstruktionen med dug i bunden, der ikke er god?

Nyt svar til emnet »»Rådne« asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > »Rådne« asparges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider