Skrevet af: Anne Hvidkjær, 12. maj 2015 kl. 11.05
Hejsa!
Min kæreste og jeg er netop flyttet og vi har nu fået en skøn, lille have med et par frugttræer. Selv om vi kun har boet her i et par dage, er jeg allerede begyndt på at sætte orden i haven. Her den anden dag opdagede jeg at vores ene æbletræ har nogen underlige, røde pletter som spreder sig til andre blade på træet og får bladene til at krølle sammen. (Se det vedlagte billede)
Desværre fandt jeg intet på nettet om det, hvilket måske også bare skyldes jeg ikke aner hvad jeg faktisk leder efter.
Mit spørgsmål er...
Hvad er det? Er det skadeligt? Kan der gøres noget ved det?
Vi har også et pæretræ og endnu et æbletræ i haven. Jeg ville blive ked af det hvis de også fik røde pletter og vi måske slet ikke får noget frugt?
På forhånd tak!
Hilsen
- Anne
Skrevet af: Claus K Madsen, 12. maj 2015 kl. 22.37
Jeg tænker det ligner noget svampesygdom, men jeg kan ikke lige gennemskue hvilken. Er der noget på grenene. F.eks. nogle små røde gevækster?
Skrevet af: Anne Hvidkjær, 13. maj 2015 kl. 9.48
Der er ingen røde gevækster på træet, så vidt jeg kunne se. Til gengæld lagde jeg mærke til at det røde spreder sig til alt grønt - Også stilkende på blomsterne, som træet har en del af lige nu.
Det ser måske ud til at være et større mysterium.
:)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. maj 2015 kl. 10.17
Er du sikker på at det er et æbletræ? Blomsterne ligner ikke æbleblomster og bladene heller ikke æbleblade.
Er det et ferskentræ, ville jeg lede i retning af ferskenblæresyge
Skrevet af: Anne Hvidkjær, 13. maj 2015 kl. 11.11
Jeg gik ud fra det var et æbletræ, men bliver da i tvivl nu.
Når jeg slår det op, virker det også som ferskenblæresyge.
Tak for svaret. :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2015 kl. 11.46
Nu har jeg været rundt i haven og sammenligne.
Jeg tror altså det er et pæretræ... Det passer også meget godt med at den stadig blomstrer.
Symptomerne minder godt nok noget om ferskenblæresyge, men når mine træer har haft det krøller bladene mere og fortykkes.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. maj 2015 kl. 12.06
Synes heller ikke at det ligner pære. Blomsterne ser helt forkerte ud.
Mandel? www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/14055.html
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. maj 2015 kl. 12.19
Anne, har du overvejet at stille dit spørgsmål til de dygtige eksperter her på siden?
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2015 kl. 12.53
Jeg kan ikke se, hvad der ikke stemmer med blomsterne?
Vær opmærksom på at de er halvt afblomstrede og har tabt kronbladene. Mine ser ligesådan ud i skrivende stund :-)
Skrevet af: Anne Demant, 14. maj 2015 kl. 13.30
tror altså også det er pæretræ, med den sygdom der tit kommer når der står ene i nærheden (kan ikke huske hvad den hedder, men er omtalt af eksperterne her i forummet)
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2015 kl. 13.34
Anne, du tænker på pæregitterrust. Det er det ikke. Jeg kender den alt for godt, desværre.
Skrevet af: Anne Hvidkjær, 14. maj 2015 kl. 20.02
Tydeligvis har jeg nu ingen ide om hvilket træ jeg har i min have. Fersken, mandel, pære? Jeg VED der er et pæretræ i haven, men om det er det store eller lille frugttræ...Ja, det ved jeg jo så ikke o.o
For nu har jeg taget den foranstaltning at fjerne de angrebne blade og blomster, så vidt jeg kunne nå, da det virkede til at sprede sig.
Så vidt jeg ved er der ingen ene i nærheden. Der er ikke nogen i min egen have og det ser ikke ud til naboerne har en.
Måske burde jeg spørge eksperterne...Hvordan gør man det?
I hvert fald mange tak for jeres tid og gæt :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2015 kl. 21.03
Anne, den ligner fuldstændig mine pærer som de ser ud lige nu.
Jeg har også æble, blomme, kirsebær, fersken, abrikos og kvæde. De ligner ikke.
Mandel burde være afblomstret helt.
Sygdommen er jeg til gengæld ikke blevet klogere på.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. maj 2015 kl. 22.13
Du har ret, Claus. Først nu, ser jeg det ene sunde blad, som godt kan være pære.
Skrevet af: Anne Demant, 14. maj 2015 kl. 23.12
Jamen godt hvis det ikke er pæregitterrust. men noget er det jo.
Anne du spørger hvordan du gør med eksperterne:
I den store bjælke øverst klikker du på spørg eksperterne, så kommer du til en side hvor du i venstre side klikker på indsend spørgsmål.
Jeg håber du får opklaret hvad det er.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. maj 2015 kl. 12.21
Jeg ved det....jeg er en stædig rad.
www.plantesygdomme.dk/Paerebladgalmider/index.html
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. maj 2015 kl. 13.31
Den køber jeg Vibeke.
Jeg fandt disse fotos ved at søge videre med det latinske navn:
psssle.com/zastita-bilja/139-pojava-eriofidne-grinje-eriophyes-pyri-na-kruski
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Røde pletter på mit æbletræ