Skrevet af: Louise WJ, 12. maj 2015 kl. 13.58
Hej derude:)
Jeg har sået nogle bønner, hvoraf nogle ikke er spiret, en del er kommet op uden "bønneklapperne" (ved ikke hvad de hedder, ud over kimblade og det er specielt pralbønnerne det har gjort det), og en del er kommet op, men uden at der sker andet, end at de bliver brunde og der ikke kommer blade.
Nu er der så begyndt at komme en sort/grå belægning, bestående af bitte små prikker, på ydersiden af kimbladene på de bønner der ellers er kommet op og virkede friske. Er der nogend er ved hvad det er? For hvis det smitter/ikke er godt, vil jeg gerne redde de sidste par planter :)
Hvis der er brug for billede ligger jeg et op senere i dag eller i morgen.
Jeg har søgt både på dansk og engelsk efter svar på det, men der kommer ikke noget jeg synes ser lignende ud - måske fordi det sidder på kimpladene. Men det ligner mest noget skimmel (uf!).
Tak for svar:)
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. maj 2015 kl. 14.09
Ja tak - gerne et billede. Og lidt mere info om bønnerne - er de sået inde eller ude?
Skrevet af: Louise WJ, 12. maj 2015 kl. 14.21
De er sået inde, i et forsøg på at give dem en god start. Og de blev sået sidst i april. Nogle potter blev meget våde, andre mere tørre, men der ser ikke ud til at være en forskel:)
Der er mellem 20-25 grader i huset. De har nok lidt mindre lys, end hvad der ville være godt.
Skrevet af: Louise WJ, 12. maj 2015 kl. 15.18
Endnu et billede.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. maj 2015 kl. 15.52
Hmmm - helt sikker er jeg bestemt ikke, men måske alligevel for fugtig jord?
De har også drillet mig i år - der kom ikke en eneste op af mit første hold...
Det ligner noget skimmel af en slags, og det har jo ofte noget med fugt at gøre, eller der kan have været noget snavs i jorden...
Men der er jo masser af tid til at så bønner, så måske skulle du så lidt flere for en sikkerheds skyld?
Skrevet af: Louise WJ, 12. maj 2015 kl. 16.07
Hvis det er skimmel, så skal jeg vel fjerne de berørte bønner?
Det virker dog som om farven sidder i bønnen, og ikke på selve bønnen, som jeg forestiller mig at skimmel gør?
Ja, det skulle jeg måske. Synes bare de var lidt dyre, og hvis man vil spare på madbudgettet, så hjælper det jo ikke at købe sig fattig i frø ;) Men det kan jo være det er nødvendigt..
Jeg håber da i hvert fald at du får mere held med det 2. hold :)
Tak for svar:)
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 18.56
Til folk der skulle støde på det samme:
kimbladene er blot visnet ind og faldet af - det ser ud til at være en helt naturlig proces. Måske bliver de grålige fordi næring og vand trækkes ud af dem. Bønnerne har det i hvert fald godt, og der er ingen problemer med mug/skimmel/svamp eller andet grumt:)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sort belægning på bønner