Forum

Thuja Smaragd – sorte nåle, sygdom?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 23. maj 2015 kl. 18.37

Hej Alle,

Brug for en ekspert - er bekymret for min nyanlagte Thuja Smaragd hæk.

Vi har i Marts 2015 plantet ca. 20 meter hæk af Thuja Smaragd, i størrelse ca. 160cm. (38 stk) Men de er nu begyndt at få flere sorte nåle. Hvad og hvorfor ?

Det er nu mange af dem som har det, men dog kun få steder på hvert træ. Umiddelbart kun i den nedre del af det enkelte træ. Den resterende del af de pågældende træer står ellers meget fint, kun små områder ("indtil nu").. Jeg husker lige da vi modtog dem at en enkelte eller to havde lidt sorte nåle enkelte få stedet, men det har nu udviklet sig til næsten alle træerne.
Er der nogen som kan hjælpe os - Hvad, hvorfor og kan de løses? Se venligst billede

Er det en sygdom af en art - kan man gøre noget ved det?

Det skal nævnes at de har været vandet 1-2 gange ugentligt med siveslange, dog den seneste tid har jeg ikke så meget fordi jeg synes det har regnet en del.

Herudover, kan det heller ikke være hundetis da det også er ind mod haven og vi har ingen hund. (ud til vejen er der et lille hegn).

Brug for hjælp, da jeg er lidt bekymret efter har brugt meget tid på hækken inden og efter vi fik dem leveret.

pfh mange tak

vh
Martin

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 23. maj 2015 kl. 18.39

Lidt flere billeder

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 23. maj 2015 kl. 18.40

.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 23. maj 2015 kl. 18.41

Som i kan se er de jo langt fra sorte over det hele. (men bange for at det bare er spm om tid)

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. maj 2015 kl. 20.17

Hej Martin dine træer er begyndt at visne på grund af vandmangel, selvom du har brugt en siveslange i en kort periode er det langtfra nok, giv dem alle 5 - 10 liter vand hver inde ved stammen mindst én gang om ugen, resten af sommeren, også når det regner, ellers tror jeg ikke der er ret mange gode planter tilovers til efteråret. Henry G.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. maj 2015 kl. 0.00

Blot for at uddybe Henrys svar, så skal du jo tænke på at der et misforhold mellem top og rodsystem når du sætter så store træer. Hvis vi siger rødderne nu dækker 1/4 m2, så betyder 10 mm regn at træet får 2,5L vand. Det rækker ikke langt til så stort et træ. Rødderne er ikke nået ret langt nedad i forhold til da du plantede, så der er heller ingen hjælp at hente.
Du hænger på at vande, som Henry siger, resten af sommeren.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 24. maj 2015 kl. 9.12

Hej Henry og Claus,

Mange tak for jeres hurtige svar. Det sætter jeg pris på.

I har nok ret. Bare overrasket at den mængde af vand der er kommet ikke er nok. Men hvis det er grundet vandmangel, så det i hvert fald også bedre end en form for sygdom. Ved vandmangel kan jeg jo bare vandeløs - det kan løses.
Og Henry, du har jo advaret mig engang før omkring manglende vand af store thujaer i et andet indlæg jeg havde :-)

Men undre mig nu alligevel over de er blevet sorte og ikke bare brune og visne. Synes ikke jeg kan finde mange beretninger/billeder om sorte nåle. Udover en amerikansk hjemmeside/indlæg af University of Illinos, se link nedenfor hvis interesse.

hyg.ipm.illinois.edu/article.php?id=15

De viser et eksempel/billede af sorte nåle, som i mit tilfælde. De argumentere at det skyldes stress og mener ikke at det er fysisk plantesygdom.
Men hvis det er tilfældet hænger det vel egentlig også fint sammen med for lidt vand, idet vandmangel vel kun er med til at stresse træerne mere.

Altså stress afledt af:

Gravet op og flyttet
Flyttet i marts (stadig lidt mild nattefrost efterfølgende)
Vandmangel

Men der er vel heller intet andet end at være hyppigere og mere effektiv med vandningen.

tak
vh
Martin

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 24. maj 2015 kl. 17.46

Helt sikkert vandmangel! Jeg havde samme problem sidste år, hvor flere gik ud.
Når du nu vander dem, så giv dem et ordentligt brusebad samtidig.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 24. maj 2015 kl. 20.59

Ok,mange tak. Men tror i de er døde og færdige?
Eller kan jeg redde dem med en ordentlig gang vand nu samt fremadrettet at blive bedre til at vande dem med sive slange minimum to gange om ugen ? Eller hvordan er det med træer og planter kam de komme igen.

Desuden synes jeg det er svært at vurdere hvor meget en sive slange giver af vand. Men må bare give den fuld power nu i 2timer hver gang tænker jeg.

Mange tak for jeres hjælp.
Vh Martin

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 24. maj 2015 kl. 21.48

Dine billede ser tørre ud. Grav mindst et spadestik ned. Er der tørt i den dybde, skal der vandes.
Mine planter var købt sent om efteråret. De blev slået ind i en rende, og vandet. Om foråret blev de plantet ud - og vandet for lidt fandt jeg ud af. Jeg var på sommerferie i tre uger i juli, og der kom næsten ikke regn i den periode. Ud af 50stk, gik ti helt ud. 8 fik jeg reddet med vand og atter vand. Resten kom godt igennem og står fint i dag.
Hvis du er i tvivl om hvor meget din siveslange giver, så luk for alt vandet i huset. Åben kun for siveslangen i et par timer, og aflæs resultatet på din vandmåler. Min måler reagere på selv små mængder.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 26. maj 2015 kl. 19.37

Hej Bent, tak for dit svar.
Jeg har nu henover pinsen påbegyndt mig et større vandingsforløb. Jeg har nu kørt med siveslangen 3 ud af fore aftner af to timer. Desuden tror jeg også at jeg har været for forsigtig med tryk på vandhanen. Jeg var bange for trykket i siveslangen som jeg mener jeg har læst noget om ikke må være for højt. Men jeg har langt op til min hæ og går faktisk opad. Nu skruet næsten helt op.
Jeg har forsøgt mig at få et overblik over hvor meget vand der kommer, benyttede dit simple men meget fine trick. Min vandmåler kan også måle de små bevægelser.

Men er alt dette spild af tid ? Er det forsent og Overlever de alligevel ikke ud fra jeres vurdering? Se billede nedenfor?

Bent, hvordan så dine træer ud da du kom hjem fra ferie?

Jeg kan godt se i bakspejlet at jeg fuldstændig havde mistet fokus på dem og derfor også vandringen - frustrerede , når man tidligere har brugt en masse kræfter og penge på sådan en hæk 😀

Vh Martin

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 26. maj 2015 kl. 19.39

B

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 26. maj 2015 kl. 19.43

Undskyld de kommer på hovedet og siden😀

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. maj 2015 kl. 21.23

Når jeg vander køkkenhaven, sætter jeg regnmåler op. Der går mellem 2 og 3 timer, før der er kommet 21 mm, som er ugeforbruget.
Sørg for at vande i bund, når du vander. Hellere få gange med meget vand, end lidt mange gange. Vandet skal jo nå ned i jorden, hvor rødderne er.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 26. maj 2015 kl. 21.27

Mit bud er at de overlever, hvis du gør som Lars siger, bundvander. Min thujaer så mere medtaget da jeg kom hjem fra ferie, end dine gør.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin S., 29. maj 2015 kl. 8.34

Alletiders, tak. Jeg vil forsøge at vande mere i bund. Desuden tror jeg at jeg vil lave en lille vold til den ene side af hækken , da det skråner relativt meget ned mod haven der. Hvilket betyder at en del vand fra sive slangen sive væk, hvilket jeg synes er spild :-)
Jeg er selvfølgelig opmærksom på ikke at lave et "badekar" hvor vandet ikke trænger ned i jorden og væk.

Ja, måske skulle jeg købe mig en klassisk vandmåle for at måle hvor meget det regner. Så er jeg i hvert fald virkelig blevet hus ejer i mine øjne :-)

(skal siges at jeg er relativ ny husejer, flyttet fra lejlighed og KBH fornylig. Så alt med have og hus er et nyt men spændede mysterie for mig :-)

tak

Nyt svar til emnet »Thuja Smaragd – sorte nåle, sygdom?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Thuja Smaragd – sorte nåle, sygdom?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider