Forum

Bladlus i jordbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bastian Bangly, 6. juni 2015 kl. 10.48

Hejsa.
Jeg har haft et kraftigt angreb af bladlus i mine jordbær for nyligt. Jeg læste et sted, at hvis man planter hvidløg i nærheden af de udsatte planter kan det have en præventiv effekt. Det fik mig til at eksperimentere, og jeg lavede en kraftigt ekstrakt af hvidløg i vand, som jeg sprayede på jordbærplanterne. Jeg synes faktisk at der er blevet markant færre bladlus, men kan det være på grund af hvidløgsekstrakten, eller er det fordi at der er blevet vådt?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juni 2015 kl. 11.32

Måske har du skyllet bladlusene af? Det er ihvertfald et råd der ofte gives som første forsvarslinje.

Der godkendte midler, også hvis du vil dyrke økologisk. F.eks. insektsæbe eller biologiske midler.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Cevik, 15. juni 2015 kl. 0.55

jeg er 100% sikker på du har skyllede dem midlertidigt væk
men de kommer igen
insektsæbe er det bedste du kan gøre ved det da de fleste gifte
går flere måneder før du kan spise bærende
Opskrift på insektsæbe

4 dl. vand
½ dl. flydende brun sæbe
½ dl. husholdningssprit
(Sprøjt kun i gråvejr eller om aftenen, da kan give svedne blade, hvis der sprøjtes i solskin.
men hvis det er muligt så rygge dem end i skyggen )

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kristensen, 15. juni 2015 kl. 1.18

Brunsæbe er det organisk ?? tænker om det ikke optages af planterne og ender i frugterne ??

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2015 kl. 18.19

For mig lyder det logisk, at hvidløgsudtræk er en brgrænsende faktor for skadedyr. Det er jo meget kraftigt duftende.
Det er mere et spørgsmål, om det er effektivt nok i forhold til arbejdet med at lave udtrækket og sprøjte det på planterne..
Følg op på behandlingen - lav evt. en referance plantning, hvor du kun bruger vand.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juni 2015 kl. 14.01

Mht. insektsæbe, så er det strengt taget ikke lovligt at lave sin egen. Der findes godkendte produkt som man bør bruge.

Når det er sagt, så mener jeg ikke at Mortens opskrift er korrekt. Den virker måske, men det er ikke hvad man forstår ved insektsæbe.

Insektsæbe som man lavede det i gamle dage og fra de godkendte producenter er en 1 eller 2% opløsning af fast brun sæbe. Den der også hedder krystalsæbe. Hvis lovgivningen bliver ændret så man må lave sin egen skal man desuden kontrollere at der står "kaliumsalte af fedtsyrer" eller tilsvarende på deklarationen. Der må ikke stå noget med natrium.
Man kunne lave en 10X opløsning ved at udrøre 200gram sæbe i 800 mL varmt vand med et piskeris. Efter behov kunne man så fortynde denne 1 dL til 9 dL vand når man skulle bruge det.

Nyt svar til emnet »Bladlus i jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus i jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider