Skrevet af: Charlotte S., 11. juni 2015 kl. 14.16
Hjælp!! Halvdelen af mine georginer i højbed er sølle og afgnavede. Troede det var snegle, og har lagt sneglefælder og siden også gift - helt uden effekt.
Har dig heller aldrig set én eneste snegl i min have, heller ikke om aftenen, og ingen sneg i fælderne. Kan det været noget andet? Kan sneglene evt. gemme sig i jorden omkring de afficerede planter alene?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2015 kl. 16.03
Ligner helt bestemt et snegleangreb. Måske er dine georginer mere lækre end lokkemaden i fælderne. Hos os kommer sneglene om natten gladeligt rejsende fra andre steder i haven, hvorpå det eneste spor er levningerne fra festmåltidet, ganske som på dit billede.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2015 kl. 20.57
Du hr nogle fine gemmesteder til sneglene! Prøv at se under og i de sorte potter. Der må også være lidt snegleslim.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 11. juni 2015 kl. 21.55
Her er problemet det samme, med afgnavede Dahlier
Men jeg overhalede sneglene inden de smuttede væk.
Skrevet af: Charlotte S., 11. juni 2015 kl. 22.06
Tak for svar!!
Har ikke set snegleslim hverken i dette bed, eller andre steder i haven. De sorte potter er nedgravede syltetøjsglas med øl i, i køb om at lokke sneglene deri, men ingen er hoppet på den...
Så det er stadig lidt af et mysterium. Kan man redde planterne, ved at dække dem til natten?
Skrevet af: Anne Demant, 12. juni 2015 kl. 10.57
Hej Charlotte,
jeg tror også det er snegle du har på besøg, og jeg tænker næppe det hjælper at dække planterne. Jeg havde små agersnegle, - ganske små uden hus- de gemte sig også i jorden om dagen, så de havde fri adgang.
øl, sneglegift, mos og knuste æggeskaller virkede ikke her, så jeg endte med, hver aften når det var mørkt, at sidde og samle massevis af agersnegle.
Skrevet af: Charlotte S., 12. juni 2015 kl. 13.47
Hej Anne,
Tak for svar. Må tage flere aftener i brug, og se om jeg kan finde de snegle :)
Skrevet af: K. Langgaard, 12. juni 2015 kl. 17.50
Jeg samler i år hver morgen og hver aften, får fat i mange som temmelig små og der er hidtil kun set få rigtig store dræbersnegle i min have. Sidste år var der så meget afgnavet, men i år er det hidtil gået bedre. Med det kræver morgen og aften rutine for mig. Jeg har opdaget et par steder hvor de nærmest myldrer op af jorden, så tager jeg dem derfra i en størrelse på enhalv-en cm.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2015 kl. 18.38
Hej K. Langgaard
De steder, hvor sneglene myldrer frem, hvordan kan du beskrive dem?
Skrevet af: K. Langgaard, 12. juni 2015 kl. 20.17
Hej igen, jeg blev inspireret af at høre én som havde bestemte steder (måske dig Tom) og opdagede et sted hvor sneglene holdt til:under nogle store keramik frøer. Så dér samler jeg. Og så blev jeg mere obs på bestemte steder:skyggefulde med mos i græsplænen, under rabarberbladene og et sted tæt på en stor hosta. Og i skyggen af et bed med studenternelliker. Jeg går numisær efte at finde de bittesmå snegle og samler mange hver dag. Sidste år samlede jeg mange store, det er jeg hidtil fri for.
Håber det giver mening. V h Karin
Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2015 kl. 22.12
Yes yes, det giver mening :-)
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 13. juni 2015 kl. 7.23
Hej Charlotte.
Vi har også lidt snegle der spiser af vores georginer, men det helt store problem i vores have, er faktisk ørnetviste!
De kan sidde i store dynger og gnave løs, efter mærkets frembrud. Er der vindstille, ja så kan man faktisk hører de gnaver og spiser vores georginer.. Har aldrig bekæmpet dem, da georginer vokser hurtigere end de kan spise dem til,på et tidspunkt.
Uanset hvad, så må du ud at kigger.med en lygte, efter mørkets frembrud og se hvad det kan være i din have;-)
Mvh.
Michael Ejstrup Nielsen
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. juni 2015 kl. 8.41
Hvis det er ørentviste, som Michael skriver, så skal I endelig ikke gøre noget. Ørentviste lever som larve af plantemateriale, medens den voksne lever af bladlus. Så selv om de er irriterende her i sæsonstarten, så husk at ørentviste, når georginerne kommer i blomst, hjælper med at holde dem fri for lus.
PS: det er vanskelligt at se forskel på larver og voksne ørentviste.
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juni 2015 kl. 9.47
@Michael
Kunne være interessant at se sådan et voldsomt angreb af Ørentviste - kan du ikke ved lejlighed tage et billede?
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 13. juni 2015 kl. 16.21
Har lige en mindre problem Tom.. Mine 50 georginer står stadig i min kælder. De komme i jorden i morgen:-D
Nøglen til kælderen er blevet væk og har kæmpet en kamp de sidste uger for at finde en løsnings. Så i torsdags røg døren! Nu skal de altså i jorden. De ser heldigvis fine og sprøde og med masser af nye skud;-)
Men skal nok tage et par billeder om et par uger, for ved det kommer til at ske.. Nogle sorter er de mere vilde med end andre;-)
Skrevet af: Tom Andersen, 14. juni 2015 kl. 10.38
Det lyder "spændende" !
Ser frem til et billede af angrebet :)
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 20. juli 2015 kl. 23.58
Så fik jeg taget et billede af en af mine geoginer der er ved at blive spist. Ja det er ørnetviste i rå mængder - ja over 100 stk tror jeg, og det er endda kun i den ene geogin. Andre røre de dog slet ikke ved. Må være noget med smagen;-)
Mvh. Michael
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvem spiser mine georginer