Forum

Tomat: Rodhals tørrer ind

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 14. juni 2015 kl. 19.31

Nogen der har et forslag til hvad der sker med mine tomatplanter?

Dette er nummer to, der ligesom tørrer ind helt nede ved jorden.
Der er stadig "forbindelse" til planten, men den er begrænset og den begynder efterhånden at hænge med bladene.
Planten kan stadig holde sig selv oprejst.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2015 kl. 20.10

Jeg gætter på noget svamp af en slags :( Måske kan den reddes, hvis du planter den så dybt, at det dårlige stykke kommer et godt stykke under jordniveau, så den kan sætte nye rødder længere oppe. Det er i hvert fald lykkedes for mig et par gange...

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. juni 2015 kl. 20.13

Læg et tykt lag sand rundt om rodhalsen på de ikke angrebne 2mat planter. Bænkebider, snegle og ørentviste har været tørstige i lang tid, så går de til saftige planter.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 14. juni 2015 kl. 20.18

Det har jeg også gjort; ligesom med den forrige - og den lever endnu:-)
De er dog begge røget ud af drivhuset.
Der hvor jeg kunne være bekymret var om det kunne smitte de andre? Og hvad jeg kan gøre for at undgå det.
De andre planter ser sunde og friske ud endnu, men det gjorde de to ramte også, indtil de pludselig begyndte at hænge

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 14. juni 2015 kl. 20.22

Altså, det jeg har gjort er at plante dybt.

Mogens, mener du at det kan være insekter, der simpelthen suger saften ud af stænglen?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juni 2015 kl. 20.36

Typisk total overvanding ..........

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 14. juni 2015 kl. 20.52

Hmm kunne godt være en mulighed.
De står direkte i jorden og får drypvanding, men ja, jorden er fugtig omkring planterne.
Jeg prøver at skue ned for vandet...

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juni 2015 kl. 21.11

Jeg vander aldrig mine tomater på friland eller i drivhus , og de stortrives ...

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juni 2015 kl. 21.18

Flyt evt. drypslangerne længere væk fra stammen.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. juni 2015 kl. 9.40

fra min tid som tomatgartner ved jeg at det er en svamp - sprøjt med atamon 1-10 og plant dybere eller fyld jord op over det angrebne område

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 15. juni 2015 kl. 9.59

Nu har jeg flyttet de to angrebne ud af drivhuset og begrænset vandingen, men jeg vil holde øje med resten og sprøjte med atamon, hvis der viser sig tegn på noget på dem.

Mht ikke at vande, så er der jo stor forskel på hvad der er nødvendigt.
Mit drivhus er med støbt sokkel og står på sandjord, hvor vandet nærmest suges ned. Hvis jeg ikke vander, vil der ikke gå lang tid, før de visner bort.
Det eneste jeg ikke behøver at vande i drivhuset, er vinen og aprikostræet, da de står, så de kan sende rødderne under soklen og udenfor.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2015 kl. 11.49

Du kan jo sagtens vande længere fra planten, Niels - eller klip en urtepotte igennem og sæt den uden om stammen og vand på ydersiden af den. Så holdes rodhalsen tør.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2015 kl. 14.23

Tomatplanter er utrolige gode til at udvikle en kæmperod og finde vand , men prøv selv , det virker virkelig , planterne skal bare have vand når de bliver sat , og det var det.................nemt og let .

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2015 kl. 18.00

Vi har gravet en stor urtepotte ned ved hver plante.
Vi vander i urtepotterne, så overfladejorden forbliver tør.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 15. juni 2015 kl. 19.24

Hej Niels prøv at Google "Svampesygdom Sorte ben" der kan du læse noget om det eneste du kan gøre. Henry G.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 16. juni 2015 kl. 13.53

Vander slet ikke! I maj måned dybdevandede jeg drivhuset med ca. 1200 liter vand. Det betyder at jorden er "tør" på overfladen, og du får ikke problemer med planter, der står og sopper i vand. Regner med at give huset en dybdevanding en gang til om en måned. Huset er på 10m2

Nyt svar til emnet »Tomat: Rodhals tørrer ind«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tomat: Rodhals tørrer ind

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider