Forum

Æbletrær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Trudslev, 23. juni 2015 kl. 14.01

Er der nogen der kender til denne sygdom i mine æbletrær og hvorledes jeg slipper af med det?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. juni 2015 kl. 16.12

Hej Mads
Du kunne jo skære af så træet bliver korrekt beskåret - d.v.s. man efterlader højst 5 mm fra det knudrede eller rillede helt inde ved stammen. Tror bare du har uldlus og du kan jo klemme dem med en finger, eller en klud/plastpose inden du fjerner "stabben". Sådan en kaldes en hatteknage og vil kunne give råd i grenen/stammen, træet har simpelthen for vanskeligt ved at lukke den når den er savet af så langt ude.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2015 kl. 16.41

Og alle de grå pletter på træet er ikke sygdom, men lav og et tegn på ren luft i omgivelserne :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Trudslev, 23. juni 2015 kl. 20.08

Hej

Tak for jeres råd.
Jeg har fortrudt at jeg ikke læste på lektien før jeg påbegyndte min beskæring. Men i mener godt at man kan rede det ved at skære helt ned til kraven nu? og kan det gøres på denne tid af året?

Jeg har endnu et billede fra samme træ jeg gerne vil dele med jer. Jeg har læst mig til at det er noget der hedder "meldug" mej jeg vedi ikke om det kan bekæmpes elelr om det går i sig selv til næste år?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. juni 2015 kl. 20.44

Jeg kan ikke se ud fra billedet om det er meldug eller bare noget "behåring" som træet selv laver. Her kan du se et typisk eksempel på æblemeldug:

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/14984.html

Hvis det er meldug bør du fjerne alle de inficerede skudspidser hurtigst muligt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 24. juni 2015 kl. 19.47

Hej Mads
Skær du bare - det sker der ikke noget ved - og meldug er det næsten 100% sikkert ikke - det er der slet ikke varmt nok til.
Pletterne på stammen er noget der ofte ses på stammer, for eksempel på Filippa - og det er ikke sygdom.

Nyt svar til emnet »Æbletrær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletrær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider